ملاقات‌های بیش از حد، علت اصلی عفونت کودکان سرطانی

رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز گفت: ملاقات های بیش از حد علت اصلی عفونت کودکان سرطانی در بیمارستان کودکان تبریز است.

به گزارش ایسنا، دکتر «سیامک شیوا» در نشست ویژه‌ی خبری توانمندی‌های مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: امروزه سرطان لنفوم کودکان قابل درمان بوده و سرطان لوسمی نیز تا حد زیادی قابل کنترل است و کودکان ما از کیفیت کم خدمات و روند درمان از دنیا نمی روند، بلکه عفونت سبب مرگ و میر آنان می شود که بخش عمده‌ی عفونت نیز ناشی از مراجعات و ملاقات‌های بیش از حد خانواده‌ها به بخش خون بیمارستان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز کودکان تبریز یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات تشخیصی کودکان کشور است که خدمات ارزنده‌ای را به بیماران شمالغرب کشور ارائه می‌دهد. هر چه توانمندی‌ها و امکانات بیمارستان بیشتر باشد، کیفیت خدمات ارائه شده نیز بهتر خواهد شد؛ چرا که کودکان موجودات حساسی هستند و یک لحظه غفلت موجب از بین رفتن یک کودک به عنوان امید و آینده‌ساز کشور می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز با بیان این‌که حدود ۸۰ متخصص کودک در مرکز آموزشی و درمانی کودکان مشغول به کار هستند، بیان کرد: بهترین متخصصان و پزشکان فوق تخصص کشور که در سطح بین المللی مطرح هستند، به بیماران ارائه‌ی خدمت می‌کنند.

شیوا با اشاره به توانمندی‌ها و اقدامات بیمارستان کودکان تبریز گفت: این بیمارستان حدود ۴۸ سال پیش با اعطای یک خیر ساخته شد و مجموعه‌ی کنونی بعدها به ساختمان قدیمی افزوده شده است. ساختمان جدید بیمارستان نیز از هشت سال پیش کلید خورد. ولی روند پیشرفت آن به کندی پیش می رفت و با پیگیری‌های ریاست دانشگاه از چهار سال پیش، این ساختمان نیز به اتمام رسید.

وی افزود: بخش خون، نوزادان، اتاق CPR، بخش PICU و اورولوژی، رادیولوژی، اودیومتریو و نوار مغزی از جمله بخش هایی هستند که پیشرفت فیزیکی و توسعه ی خدمات درمانی در آن ها مشهود است.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز گفت: با توجه به حجم بالای مراجعان از کل منطقه ی شمالغرب کشور به این مرکز، در برخی موارد مجبور به بستر کردن بیماران در بخش های غیرمرتبط می شویم، که امیدواریم این مشکلات پس از افتتاح بیمارستان ۵۳۰ تخت خوابه ی جدید کودکان در خاوران تبریز برطرف شود.

شیوا با بیان این که بیمارستان جدید کودکان تبریز تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: بیش از نیمی از این مرکز نیز با همکاری خیران تکمیل شده است و طی دو سال آینده شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود. همچنین روند توسعه و پیشرفت مراکز درمانی نیاز به همت بیشتری از سوی خیران دارد. هم اکنون نیز دو موسسه ی خیریه ی مستقر در بیمارستان وجود دارند که مشغول به ارائه ی خدمات رایگان به بیماران هستند.

وی در ادامه بیان کرد: امکان اسکان در مهمانپذیر برای خانواده ها و همراهان بیمارانی که از راه دور آمده و یا بی بضاعت هستند، نیز فراهم است و همراه سرای ساختمان جدید نیز پس از افتتاح کامل شروع به کار خواهد کرد.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز با اشاره به مشکلات مالی بیمارستان عنوان کرد: در حال حاضر بیمارستان ۳۳ میلیارد تومان بدهی دارد. ولی بدهی ها هیچ تاثیری بر ارائه ی خدمات نداشته است.

شیوا در ادامه از پذیرش ماهانه حدود دو هزار و ۳۰۰ بیمار بستری در مرکز آموزشی و درمانی کودکان خبر داد و گفت: روزانه حدود ۵۰ ترخیصی و به همان میزان نیز بستری داریم. همچنین ماهانه حدود ۱۴ هزار نفر نیز به طور سر پایی پذیرش می شوند.

وی با ارائه ی توضیحاتی در خصوص نبود پزشک مقیم در اورژانس بیمارستان کودکان تبریز بیان کرد: سه پزشک کشیک به طور دائم در اورژانس حضور دارند. ولی پزشکان مقیم به علت تعرفه ی کم تمایل کمی برای حضور در اورژانس دارند.

وی در ادامه با بیان این که کمبود مسئول فنی در داروخانه ی بیمارستان کودکان علت اصلی تاخیر در ارائه ی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی است، عنوان کرد: این مشکل با مساعدت های معاونت غذا و دارو و چندین طرح داروسازی تا حدودی حل شده بود و امید است با پیگیری های به عمل آمده، مشکل کنونی نیز برطرف شود.

دکتر «جمال حسینی اقدم»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طول چهار سال اخیر، اظهار کرد: نمی توانیم ادعا کنیم اقدامات این رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریزدر طول چهار سال گذشته بهترین بوده است، چرا که ملت ما شایسته ی بهترین ها هستند. اما در مقایسه با سال های قبل، تغییرات مثبت در حوزه ی بهداشت و درمان ملموس است.

وی افزود: توسعه ی فیزیکی شامل بیش از نیم میلیون متر مربعی اورژانس، دیالیز، بخش ویژه ی سوختگی و غربالگری سرطان است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با تاکید بر نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهی رسانی بیان کرد: تمامی رسانه ها باید در نشر حقایق، دستاوردها و کاستی ها بکوشند.

error: Content is protected !!