مهمترین عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را می‌شناسیم؟

اکتبر، ماه اطلاع‌رسانی در مورد سرطان پستان است. این بیماری دومین سرطان شایع در ایران و رایج‌ترین نوع سرطان زنان است. سالانه ۱۵ هزار مورد جدید سرطان سینه در ایران شناسایی می‌شود و این بیماری در حال شیوع است.

به گفته دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود نیمی از بیماران شناسایی شده، قابل درمان هستند.

دکتر حمید احمدی، فلوشیپ جراحی پستان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در کنار افزایش سن و ژنتیک که در ابتلاء به سرطان پستان بسیار مهم هستند، عوامل دیگری هم در ابتلاء به آن نقش اساسی دارند که شامل ازدواج نکردن، نداشتن شیردهی، چاقی، قاعدگی در سن پایین و یائسگی دیرهنگام است.

وی، سن بالای بارداری را یکی دیگر از عوامل خطر ابتلاء به این بیماری اعلام کرد و گفت: مناسب‌ترین سن بارداری تا ۳۰ سالگی است و به زنان توصیه می‌شود که بچه دارشدن را به تاخیر نیاندازند.

احمدی بر لزوم پیشگیری و شناسایی به‌ موقع بیماری تاکید کرد و گفت: استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش، جلوی افزایش وزن را می‌گیرد. این موارد در پیشگیری از ابتلاء به این سرطان قطعا تاثیر دارد.

فلوشیپ جراحی پستان به زنان توصیه می‌کند هر تغییری در این عضو بدن اعم از درد، ترشح شیر و تغییر شکل را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند و خودشان را به طور مستمر معاینه کنند. اگر زنان این ۲ مورد را جدی بگیرند، در همان مراحل مقدماتی، سرطان شناسایی می‌شود و در این مراحله به راحتی و سادگی درمان اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع سرطان در کشور بیشتر شده و سن آن هم کاهش یافته است؟ گفت: داده‌ها نشان دهنده این موضوع در کشور است که شیوع سرطان بیشتر شده و حتی سن ابتلاء هم کاهش یافته است.

احمدی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حساسیت جامعه نسبت به بیماری سرطان افزایش یافته است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته اگر یک زن مبتلا به سرطان پستان می‌شد، معمولا ریه، استخوان یا کبد این فرد هم درگیر می‌شد و سایرین فکر می‌کردند که این فرد به دلیل ابتلاء به بیماری‌هایی مانند کبد یا ریه فوت کرده که این موضوع اشتباه بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در خیلی از موارد بیماری زودتر تشخیص داده می‌شود، گفت: مراجعه به مراکز درمانی در مراحل اولیه بیماری بیشتر شده و به همین دلیل تشخیص‌ها هم بهتر شده و افراد معمولا مداوا می‌شوند.

احمدی، بیشترین شیوع سرطان سینه را بین ۴۰ تا ۵۵ سالگی اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته سن ابتلاء در حدود ۳۰ سالگی بسیار نادر بود اما در حال حاضر ابتلاء به سرطان در این حدود سنی و حتی پایین‌تر هم در کشور گزارش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: کاهش سن ابتلاء را می‌توان به خیلی از موارد مرتبط دانست ولی علت کاهش سن ابتلاء به طور دقیق مشخص نبوده و سند و مدرک قطعی در این مورد وجود ندارد. می‌توان گفت که سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب و تحرک کم بدنی در این مورد موثر هستند اما علت دقیق هنوز مشخص نیست و داده‌های این مورد در حال بررسی هستند تا علت آن به طور دقیق مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه براساس مرحله‌ای که بیمار مراجعه می‌کند درمان متقاوت است، گفت: در مراحل اولیه انجام عمل جراحی انجام می‌گیرد، ولی اگر بیمار در مراحل بالاتری مراجعه کند، ممکن است فرد ابتدا شیمی درمانی شده و سپس عمل جراحی شود. پرتودرمانی و رادیوتراپی مرحله سوم بیماری است که برای مداوای برخی بیماران، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

error: Content is protected !!