مواد غذایی قلیایی و بدن انسان

با توجه به این که بدن انسان به اسیدی شدن تمایل دارد، آگاهی از این که کدام مواد غذایی قلیایی می توانند به ایجاد تعادل در بدن کمک کنند، اهمیت دارد. این عاملی کلیدی برای حفظ شرایط خوب سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و سرطان است.

مواد غذایی قلیایی و بدن انسان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث”، شاید درباره فواید یک رژیم غذایی قلیایی چیزهایی شنیده باشید. پزشکان، پژوهشگران و طبیعت‌گراها به اهمیت مصرف مواد غذایی قلیایی برای ایجاد تعادل در pH بدن اشاره دارند. همچنین، pH اسیدی محیطی ایده آل برای بسیاری از بیماری ها محسوب می شود.

قلیایی سازی فرآیندی است که در آن غلظت بالای اسید در خون یا ادرار کاهش می یابد. غلظت بالای اسید می تواند موجب بروز برخی بیماری ها یا شرایط سلامت شود.

pH بدن چیست؟

pH مخفف پتانسیل هیدروژن است. تمام محلول ها، از جمله خون و بافت ها، دارای سطوحی از یون های هیدروژن هستند. این سطوح در مقیاسی از ۰ تا ۱۴ اندازه گیری می شوند.

۷ شرایطی خنثی است، هر چیزی کمتر از ۷ اسیدی و هر چیزی بیشتر از ۷ قلیایی در نظر گرفته می شود. در بدن انسان، سطح pH در هر اندام متفاوت است. در روده، پوست و واژن، تعادل بیشتر اسیدی است زیرا از این طریق باکتری ها محدود می شوند. در بزاق، تعادل بیشتر قلیایی است.

همچنین، فرآیندهایی مانند تنفس، سوخت و ساز و ورزش اسید تولید می کنند و بدن تلاش می کند از طریق مبارزه به تعادل درست دست یابد.

فعالیتی که بدن ما انجام می دهد تا به یک pH متعادل دست یابد فرآیندی پیچیده است و ما می توانیم از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه خود تاثیر مثبتی بر آن داشته باشیم.

مواد غذایی قلیایی چه چیزهایی هستند؟

مواد غذایی بسیاری اسیدی هستند که از آن جمله می توان به گوشت قرمز، محصولات لبنی، شکر سفید، آرد پالایش شده، و مواد غذایی صنعتی اشاره کرد. در مقابل، مواد غذایی قلیایی آنهایی هستند که به قلیایی سازی تعادل بدن کمک می کنند.

افزایش اسیدیته (اسیدوز مزمن خفیف) موجب بروز التهاب در بافت ها شده و آنها را به مکانی ایده آل برای بیماری ها تبدیل می کند. یک رژیم غذایی قلیایی مواد معدنی ضروری برای ایجاد تعادل در pH اسیدی را فراهم می کند.

رژیم غذایی قلیایی از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

میوه ها و سبزیجات برگدار سبز نمونه هایی از مواد غذایی حاوی مقادیر بالا از مواد معدنی هستند که با pH اسیدی مقابله می کنند. آنها را می توانید در مقادیر زیاد مصرف کنید.

دانه های خوراکی، جوانه ها، حبوبات و میوه های خشک دارای مقادیر بالاتری از پروتئین هستند.

گیاهان دارویی، ادویه ها، میکروگرین ها، جلبک و مواد غذایی پروبیوتیک.

مهم‌ترین مواد غذایی قلیایی

اسفناج

کلم ساوی

خیار

بروکلی

آووکادو

کرفس

فلفل ها

فواید یک رژیم غذایی قلیایی چه چیزهای هستند؟

یک رژیم غذایی قلیایی می تواند دیابت نوع ۲ را معکوس نماید. این نوع از دیابت رابطه نزدیکی با رژیم غذایی و سبک زندگی ما دارد.

یک عامل کلیدی در هر رژیم غذایی تنوع موجود در آن است. از این رو، مصرف مواد غذایی قلیایی مختلف توصیه می شود. فواید کوتاه و میان مدت شامل بهبود در سطوح گلوکز و انسولین خون خواهند بود.

اگر نیازمند دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از مواد ضد التهاب هستید، راه حل مصرف مواد غذایی قلیایی است. التهاب مزمن در بیماری های قلبی عروقی و انحطاط عصبی بسیار رایج است.

همچنین، باید به این نکته اشاره داشت که واکنش بدن به التهاب، یک سیستم ایمنی بسیار فعال است که به تدریج به اندام ها آسیب وارد می کند.

۵ عادت برای قلیایی سازی بدن

روز خود را با نوشیدن دو لیوان آب گرم که آب یک چهارم لیمو در آنها ریخته شده است، آغاز کنید. آبلیمو یک قلیای قوی است.

از شکر سفید پرهیز کنید. این عامل التهابی اصلی در اندام های مختلف بدن انسان است.

سبزیجات خام و آب سبزیجات بیشتر مصرف کنید. مواد سرطان‌زا از اکسیژن موجود در سبزیجات سبز تنفر دارند.

ورزش کنید. هیچ چیزی بهتر از یک برنامه ورزشی منظم روزانه به کاهش استرس و تولید هورمون های اسیدی مانند کورتیزول و آدرنالین کمک نمی کند.

از مواد شیمیایی مانند شیرین کننده ها و داروهای غیر ضروری پرهیز کنید. درباره هر پرسشی همواره با پزشک خود مشورت کنید.

error: Content is protected !!