مواد غذایی که می توانید جایگزین گوشت کنید!

مواد غذایی که می توانید جایگزین گوشت کنید

به دنبال این هستید که مصرف گوشتتان را کمتر کنید و یک چیز خوب دیگر را جایگزینش کنید یا این که گیاهخوار هستید خوشبختانه شما می توانید از این سبزیجات برای جایگزین کردن گوشت در هر دستور پخت استفاده کنید, چه همبرگر و چه کوفته ریزه و در ادامه این مواد غذایی را بشناسید

جایگزین های گوشت


۱. عدس


اگر عاشق گوشت گوساله هستید و به هر دلیلی نمی توانید از آن در غذایتان استفاده کنید، عدس چیزی است که باید سراغش بروید. ضمناً عدس، بسیار مغذی بوده و دوست قلب شماست. می تواند از عدس برای درست کردن کوفته، همبرگر، سوپ و تاکو (خوراک مکزیکی) استفاده کنید.


۲. قارچ


اگر تصمیم دارید گیاهخوار شوید، به احتمال زیاد غلبه بر هوس گوشت، کار ساده ای نیست. اما استفاده از قارچ می تواند ترفند مناسبی باشد. بیشتر انواع قارچ، سالم و سیرکننده بوده و خیلی خوب می توانند میل شما به گوشت را جواب بدهند. قارچ، کم کالری و بسیار مغذی است که می توانید از آن در هر دستور پخت (رسپی) به جای گوشت استفاده کنید.


۳. چغندر


چغندر، شیرین و خوشمزه است که می توانید از آن در تهیه ی همبرگر، تاکو، سوپ، سالاد و سایر غذاهای باب میلتان استفاده کنید. حتی می توانید در انواع دسر هم چغندر به کار ببرید. چغندر منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی، منیزیم، فیبر، آهن، ویتامین B6 و C و کلسیم و پتاسیم است که آن را جایگزین قابلی برای گوشت می کند.


۴. بروکلی


یک فنجان بروکلی، ۱۳۵ درصد از مقدار توصیه شده ی ویتامین C روزانه تان را تأمین می کند که ضمناً ویتامین A، منیزیم، آهن، پروتئین، فیبر و تعداد زیادی آنتی اکسیدان های قوی دارد. بروکلی به خوبی جای گوشت را در بسیاری از غذاها می گیرد. اگر طعم آن را دوست ندارید، فقط در سوپ ها از آن استفاده کنید.


۵. بادمجان


بادمجان هم مانند قارچ، بسیار شبیه گوشت عمل می کند، چه در حالت سرخ شده و چه گریل شده یا پخته شده. شما می توانید بادمجان را له کرده و از آن در همبرگر استفاده کنید. بادمجان بسیار سیرکننده است و مقدار زیادی پتاسیم، فیبر رژیمی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین. ویتامین های A، B6 و C دارد.


۶. سی تان (پروتئین گندم)


گوشت، گران قیمت است اما لوبیا نسبتاً ارزان قیمت بوده و ضمناً بسیار سالم، مغذی و سیرکننده است. لوبیا منبع عالی پروتئین، فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و ویتامین C است. راه های بسیار زیاد و متنوعی برای تهیه ی لوبیا وجود دارد که می توانید بدون اینکه از آن دل زده شوید، در تغذیه تان از آن استفاده کنید


سی تان، همان پروتئین گندم است که از گندم گرفته شده و برای درست کردن یک گوشت جایگزین به کار می رود. بنابراین شما می توانید آن را گریل یا کباب کنید و یا بجوشانید. سی تان بافت محکمی دارد و جویدنی تر از گوشت و توفو است. ضمناً، سی تان سرشار از پروتئین گیاهی است. اما از آنجایی که سیتان از گلوتن گندم تهیه می شود، برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب نیست.


۷. سیب زمینی


سیب زمینی را به هر صورت که درست کنید، سبزی است که به خوبی جای گوشت را می گیرد. شما می توانید هم از سیب زمینی سفید استفاده کنید و هم از سیب زمینی شیرین و یا ترکیبی از هر دو. شما هرگز از سیب زمینی خسته نمی شوید، این طور نیست؟


۸. لوبیا


گوشت، گران قیمت است اما لوبیا نسبتاً ارزان قیمت بوده و ضمناً بسیار سالم، مغذی و سیرکننده است. لوبیا منبع عالی پروتئین، فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و ویتامین C است. راه های بسیار زیاد و متنوعی برای تهیه ی لوبیا وجود دارد که می توانید بدون اینکه از آن دل زده شوید، در تغذیه تان از آن استفاده کنید.


۹. تمپه و توفو


تمپه و توفو که از سویا تهیه می شوند، معمولاً اهمیت زیادی به آن ها داده نمی شود چون خیلی از ما فکر می کنیم این دو، جزو سبزیجات نیستند. اما در واقع توفو جایگزین عالی برای مرغ است و تمپه هم می تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت ماهی باشد. تمپه، تقریباً طعم خاصی ندارد برای همین حتماً از ادویه های گوناگون هنگام پخت آن استفاده کنید، و البته همین طور برای توفو.


۱۰. هویج


تعجب کردید؟ بله درست است، هویج می تواند به خوبی جای گوشت را بگیرد و سیرتان کند، اما از همه مهم تر، بسیار سالم است. هویج سرشار از ویتامین A، فیبر و مقادیر زیادی از سایر ویتامین ها و مواد معدنی است. هویج را می توانید به روش های متنوع در انواع سوپ و سالاد و … استفاده کنید. همچنین می توانید هویج را به عنوان بِیکن گیاهی (همراه با تخم مرغ) برای صبحانه سرو کنید.


می بینید که به راحتی می توانید سبزیجات را تقریباً در هر غذایی که با گوشت تهیه می شود، جایگزین کنید. البته سبزیجات بسیار زیادی دیگری هم وجود دارند که می توانید امتحانشان کنید، اما نکته اینجاست که باور کنید زندگی بدون گوشت هم امکان پذیر است! فقط کافی است مقدار کافی و ضروری از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های قوی را در تغذیه تان بگنجانید.

error: Content is protected !!