موج بلند کرونا در سواحل مازندران

به گزارش ایرنا، موج پنجم کرونا در مازندران به سرعت روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد و هر روز وضعیت این استان حادتر از روزهای قبل می‌شود. به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مازندران از مرز دو هزار نفر هم گذشت تا رکورد چهار موج قبلی این همه‌گیری در این استان نیز شکسته شود و حالا موج پنجم وخیم‌ترین موج کرونا در مازندران باشد.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد بستری‌شدگان کرونایی در این استان به دو هزار و ۴۲ نفر رسید که ۲۹۲ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. ضمن این که برای دومین بار در تیر ماه، تعداد فوت‌های ناشی از کرونا در یک ۲۴ ساعت به ۱۸ نفر رسید. از طرفی نیز ۱۵ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند و احتمالا در روزهای آتی این تعداد نیز افزایش می‌یابد.

 اما اعلام تعطیلی ۶ روزه استان‌های البرز و تهران شرایط را برای مازندران بغرنج‌تر از گذشته کرد. نگاهی به افزایش جمعیت حاضر در سواحل مازندران طی ۲۴ ساعت اخیر و همچنین رشد ناگهانی حوادث دریایی در مازندران طی یک روز نشان می‌دهد که کرونای هندی در سواحل مازندران فرصت و فضای زیادی برای انتقال پیدا کرده است.

جولان کرونا در سواحل

به گفته نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق مازندران در نخستین روز تعطیلات ۶ روزه کرونایی چهار نفر در دریای مازندران غرق شدند و پای یک نفر نیز به دلیل برخورد با پره‌های قایق قطع شد. این آمار و جهش ناگهانی تعداد غرق‌شدگان در سواحل مازندران که از ابتدای امسال تا روز دوشنبه ۲۸ تیر ۴۰ نفر بود، نشان می‌دهد که تجمع در سواحل مازندران بسیار زیاد شده است. از طرفی نیز مشاهدات میدانی و پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد از عصر دوشنبه ۲۸ تیر بر تعداد افراد حاضر در سواحل و همچنین مناطقی که تجمع مردم انجام می‌شود افزوده شده است.

نکته مهم‌ و خطرناک در سواحل مازندران نه فقط افزایش غرق‌شدگان، بلکه بیشتر شدن سرعت انتقال ویروس کرونا به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بین افراد است. مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سواحل مازندران توسط مردم به کمترین حد ممکن رسیده و در بسیاری از موارد حتی از ماسک هم استفاده نمی‌شود. این وضعیت در شرایطی که مازندران سخت‌ترین روزهای کرونایی را پشت‌سر می‌گذارد، برای مسئولان حوزه بهداشت و بسیاری از مردم نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از حضور پرتعداد مسافران در مازندران به خبرنگار ایرنا می‌گوید: متأسفانه در بدترین وضعیت ممکن قرار داریم و رعایت پروتکل‌ها به کمترین حد رسیده است. با این وضعیتی که در جامعه می‌بینیم و تجمعی که در برخی مناطق مانند سواحل دیده می‌شود هم بعید است که تا هفته آینده به شرایط باثبات کرونایی برسیم و بتوانیم امیدوار به کاهش آمارها باشیم.

موج بلند کرونا در سواحل مازندران

جمعیت غیرقابل کنترل

دکتر قاسم اویس می‌افزاید: حجم بسیار زیادی مسافر وارد مازندران شد که عملا کنترل آن‌ها ممکن نیست. از طرفی وقتی مردم در سواحل حضور می‌یابند تقریبا هیچ کداماز نکات بهداشتی دوران کرونا را رعایت نمی‌کنند. با این وضعیتی که می‌بینیم و تعداد بستری‌ها و مراجعات روزانه نمی‌توانیم شرایط روزها یا هفته‌های آینده مازندران را پیش‌بینی کنیم.

وی اظهار می‌کند: تعداد مراجعات روزانه در مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به حدود ۶ هزار نفر رسیده است. در شرایط موجود تنها راهی که بتواند ما را نسبت به تثبیت و کاهش آمارهای کرونایی مازندران تا دو هفته آینده امیدوار کند، تغییر رفتار مردم نسبت به کرونا و رساندن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۷۵ درصد است. اکنون رعایت پروتکل‌ها در مازندران به زیر ۶۰ درصد رسیده که در برخی موارد مانند تجمع در سواحل بسیار کمتر است.

این مسئول تصریح می‌کند: ما امروز نتیجه بی‌توجهی‌های یک ماه قبل و دوران تبلیغات انتخابات را می‌بینیم و طبیعتا باید با این حجم از بی‌توجهی و حضور مسافران که در مازندران می‌بینیم منتظر حادتر شدن وضعیت مازندران در هفته‌های آتی باشیم.

تجربه موج‌های قبلی کرونا نیز نشان می‌دهد که مدتی پس از تعطیلات چند روزه شیب آمارهای کرونایی در مازندران افزایشی شد و به مرور در مسیر رسیدن به پیک قرار گرفت. اما این بار تعطیلات یک هفته‌ای و حضور مسافران دقیقا در زمان رشد پرشتاب آمارهای کرونایی مازندران رقم خورده که با توجه به سرعت بالای کرونای هندی، ضریب نفوذ این ویروس در جامعه را به صورت تصاعدی افزایش داده و خبر از روزهایی خطرناک برای مازندران می‌دهد.

موج بلند کرونا در سواحل مازندران

عمر موج پنجم بیشتر از موج‌های قبلی است

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران درباره شرایط کنونی مازندران به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مجموعه ترددهایی که در خیابان‌های شهرها و دورهمی‌ها داریم جزو مواردی است که می‌تواند به افزایش شیوع کرونا کمک کند. اگر همراهی مردم نباشد قطعا دوره موج پنجم افزایش می‌یابد. همه دستگاه‌ها در حد توان و امکانات در حال ارائه خدمت برای پیشگیری از شیوع بیماری هستند. اما بدون همراهی و مراعات خود مردم نتیجه مد نظر حاصل نمی‌شود.

حسین حسن‌نژاد می‌افزاید: تعداد مسافران ما در سال جاری بیشتر از سال قبل است. پارسال در برخی روزهای خاص شاهد حضور مسافران بودیم. اما امسال به طور متوسط در همه روزها شاهد حضور میزان ثابتی از جمعیت در سواحل هستیم که از روز گذشته با توجه به تعطیلات این تعداد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی مهم‌ترین نکته این است که خود مردم رعایت کنند. حتی اگر به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند که به سواحل یا طبیعت بروند دست‌کم فاصله‌ها را رعایت کنند. مشکل ما این است که عادی‌انگاری در مقابل کرونا هر روز بیشتر می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که به هر دلیلی نمی‌توانیم مانع حرکت مردم در خیابان‌ها و جاده‌ها شویم. اما مراعات کردن کاری است که از دست خودمان بر می‌آید. در این زمینه باید فرهنگ مراقبت عمومی ارتقا یابد. جمعیتی که اکنون در استان حضور دارند اگر نکات معمولی مطرح شده بابت دوران کرونا را رعایت کنند می‌توان تهدید را کمتر کرد. اما متأسفانه کمترین میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی دیده می‌شود.

حضور پرتعداد مسافران در مازندران و میل بخش مهمی از آن‌ها و ساکنان مناطق ساحلی به حضور در ساحل و دریا به ویژه طی این روزها که دمای هوا افزایش می‌یابد احتمالا روزهای شلوغ‌تری را برای سواحل مازندران رقم می‌زند. روزهایی که حالا علاوه بر نگرانی بابت احتمال افزایش تعداد غرق‌شدگان به دلیل تعطیلی طرح‌های سالمسازی، باید نگرانی و اضطراب انتقال ویروس دلتا در سواحل را نیز به آن افزود.

error: Content is protected !!