نامه تشکل‌های غیردولتی به رئیس‌جمهوری: اجازه ندهید بی اعتمادی عمومی تکرار شود

جمعی از شبکه‌های ملی و تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در پی شیوع کروناویروس و بیماری کرونای جدید، در نامه‌ای به رئیس جمهوری از دولت تاکیدکردند: «در پی شیوع بیماری کرونا در ایران، علیرغم مراقبت‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و توصیه‌های مطرح شده از سوی جامعه پزشکی و دانشگاهی، برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از فراگیری آن، به عزمی جدی برای اقدام موثر نیاز است.

به گزارش ایرنا؛ این شبکه های ملی و تخصصی سازمان‌های مردم نهاد در نامه خود نوشتند: خاصه در مناطق و در بین اقشار کم برخوردار از امکانات بهداشتی و پزشکی و با عدم وجود رفاه کافی برای تامین نیازهای اولیه، نگرانی‌ها تشدید می‌شود. شبکه‌های ملی و تخصصی نیز با علم به نقش اجتماعی موثر و حمایتی سازمان‌های غیردولتی در مبارزه ملی با بیماری کرونا، انتظار دارند تا دستگاههای مختلف دولتی متناسب با وظایف سازمانی خود، به ویژه وزارت بهداشت، انجام اقدامات زیر را تسریع کنند:

۱- تشکیل فوری ستاد ملی مدیریت بحران با محوریت دولت و ورود مدیریت کشور به شکل قاطع و همه جانبه برای مهار بحران، به طوریکه عدم سازمان یافتگی عملکرد دستگاهها در مسیر مقابله با این بیماری، سامان نسبی پیدا کند.

۲- اقدام عاجل برای اطلاع‌رسانی شفاف، واحد و کامل از طرف رسانه رسمی وزارت بهداشت و الزام رسانه ملی به رعایت این موارد و پرهیز از هر گونه پنهان‌کاری به طوریکه عموم مردم نسبت به قرنطینه‌ها، تعداد بیماران، شرایط وضعی آنان، مشخصات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آزمایشگاهی آماده برای بستری شدن و مداوا و تست‌های پزشکی و نیز آمار تلفات ناشی از آن اطلاع دقیق کسب کنند. بدیهی است که اطلاع‌رسانی به‌هنگام و استمرار آن اعتماد عمومی را نسبت به صحت اطلاعات و آمارها تقویت می‌کند و پراکندگی و انتشار اطلاعات غیرموثق را کاهش می‌دهد.

۳- تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و نیز برنامه‌های عمومی شامل همایش‌ها، کنفرانس‌ها، نشست‌ها، مجالس مذهبی و بویژه اماکن زیارتی تا پایان اسفند ماه اعلام شود.

۴- آموزش‌های تصویری کوتاه در موضوع آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی در این شرایط به صورت مکرر در رسانه‌های مرتبط عمومی منتشر شود تا عموم مردم نسبت به رعایت موارد ضروری آگاه و مقید به رعایت آن شوند و همچنین ضمن دریافت پاسخ نیازهای ضروری خود در این باره، اطلاعات درست را ترویج و تسری دهند.

۵- تامین کیت‌های آزمایشگاهی و دارو برای مقابله با شیوع آن به سرعت انجام و نسبت به توزیع ماسک‌های بهداشتی بویژه در مناطق محروم از جمله مناطق روستایی، حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد اقدام فوری شود تا نگرانی‌ها در سطح ملی کاهش یابد. با احتکار و گران فروشی این مواد نیز به جدیت مقابله شود.

۶- انجام عملیات ضد عفونی در مراکز عمومی به صورت مداوم انجام شده و تعبیه جایگاه‌های ضد عفونی کننده‌ی دست در مراکز عمومی بویژه در بیمارستان‌ها، مترو، ترمینال‌های اتوبوس، قطار، فرودگاه و سایر مراکز جهت استفاده عموم مردم به تعداد کافی به طوریکه دسترسی آن برای همه به سهولت مقدور باشد، انجام پذیرد.

۷- سازمان‌های غیر دولتی عضو شبکه‌های زیر همراه با اعلام آمادگی خود برای مقابله با این بیماری، نتایج موارد فوق را به صورت سازمان یافته در سطح جامعه هدف خود منتشر و نسبت به رعایت آن مراقبت خواهند کرد. استفاده از این ظرفیت جامعه مدنی می‌تواند به کاهش آثار بحران موجود کمک نماید.

در بخش دیگر این نامه آمده است: رئیس جمهوری و دولت نباید اجازه دهند بی‌اعتمادی عمومی در مسائلی همچون افزایش نرخ بنزین و سقوط هواپیما، در بحران کرونا برای جامعه تکرار شود.

امضاء کنندگان این نامه در پایان ابراز امیدواری کردند که مردم ایران پس از مواجهه با بحران‌های پی در پی، در این بحران بیش از این هزینه ندهند و جان عزیزشان در سلامت و آرامش باشد.»

از جمله امضا کنندگان این نامه می توان به شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، شورای هماهنگی همایش‌های سالانه سازمان‌های غیردولتی، شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور، شبکه یاری کودکان کار و خیابان، شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان (چاووش) و شورای هماهنگی تشکل‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد.

error: Content is protected !!