نحوه مراقبت‌ آغوشی نوزادان نارس

یک کارشناس مراقبت از کودکان گفت: سازمان بهداشت جهانی مراقبت‌ آغوشی را به عنوان یک روش مراقبت از نوزاد نارس در سراسر جهان تایید و آن را قابل اجرا دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایسنا، اشرف محمد زاده درهمایش علمی مراقبت از نوزادان نارس که در بیمارستان رضوی برگزار شد، در خصوص اینکه مراقبت‌های مادرانه آغوشی چیست و چرا اهمیت دارد؟، اظهار کرد: مراقبت‌های آغوشی (KMC) نوعی مراقبت از نوزادان نارس است که در آن نوزاد در تماس پوستی طولانی با مادر قرار می‌گیرد. 

وی افزود: روش مراقبت آغوشی آسان و موثر برای ارتقای سلامت  و بهداشت نوزادان نارس است تا نوزاد نارس به سطح نوزادان دیگر برسد.  سازمان بهداشت جهانی این روش را به عنوان یک روش مراقبت از نوزاد نارس در سراسر جهان تایید کرده و آن را قابل اجرا بیان کرده است.

فوق تخصص نوزادان بیان کرد: مراقبت آغوشی سه قسمت اصلی دارد که شامل تماس پوست نوزاد با پوست مادر،  تغذیه انحصاری با شیرمادر و حمایت از ارتباط عاطفی نوزاد با مادر است. 

نحوه مراقبت‌ آغوشی نوزادان نارس

محمدزاده در خصوص ویژگی‌های مراقبت‌های آغوشی عنوان کرد: تماس پوستی طولانی ومداوم بین مادر و نوزاد، تغذیه انحصاری با شیرمادر، قابل اجرا بودن در بیمارستان، امکان ادامه آن در خانه ،امکان ترخیص زودتر نوزادان کم وزن و نارس، حمایت و پیگیری مناسب مادران در خانه روشی موثر و مناسب برای کاهش و جلو گیری ازاسترس نوزاد در شلوغی است.  

وی در خصوص زمان شروع مراقبت آغوشی مادران افزود: این مراقبت از زمان تثبیت وضعیت نوزاد باید آغاز شود و به صورت ممتد باشد. از تماس پوست با پوست که کمتر از یک‌ ساعت طول می‌کشد اجتناب شود چرا که تکرار این کار برای نوزاد تنش‌زاست. این تماس باید به تدریج تا ۲۴ ساعت در روز افزایش یابد. این کار تنها باید برای تعویض پوشک نوزاد قطع شود.

فوق تخصص نوزادان اضافه کرد: نوزادانی این مراقبت را دریافت می‌کنند که شامل کلیه نوزادان نارس کمتر از ۳۷ هفته، نوزادانی با بیماری‌های حاد و شیرخوارانی که نیاز به درمان‌های ویژه دارند شامل نوزادانی که شیر را با لوله دهانی–معدوی تغذیه می‌کند و نوزادانی که وضعیت عمومی باثباتی دارند و فقط مایعات وریدی و یا حتی اکسیژن درمانی می‌شوند .

محمدزاده در خصوص فواید مراقبت آغوشی اظهار کرد: کلیه نوزادان نارس در تماس پوست به پوست زودتر از وضعیت انکوباتور به وضعیت ثبات می‌رسند، تنفس منظم‌تری دارند، کمتر مستعد ابتلا به آپنه می‌شوند، در مقابل عفونت‌های بیمارستانی مصون می‌ماند، سبب کاهش ابتلا به بیماری‌های حاد چون ذات الریه، کنترل دمای مطلوب، ضربان قلب نوزاد کنترل و تغذیه از شیر مادر هم برقرار است.

وی ادامه داد: این نوزادان روزانه ۳۰ گرم نسبت به نوزادانی که درانکوباترهستند بیشتر رشد می‌کنند ،نوزاد کمتر گریه می‌کند، استرس کمتری دارد، پیوند عاطفی بین نوزاد و مادر زودتر برقرار می‌شود، رشد و تکامل مغز به بهترین نحو صورت می‌گیرد، رشد عصبی بیشتر و تاخیر تکاملی کمتر است، ریتم خواب و بیداری نوزاد منظم ترخواب عمیق تری دارد و مرحله بیداری هوشیار تر و فعال تر است، تنفس و افت اشباع اکسیژن کمتر است .

فوق تخصص نوزادان افزود:در مراقبت آغوشی هیپوگلیسمی کمتر اتفاق می‌افتد. دراین روش مادران اکسی‌توسین ترشح می‌کنند که خود مادر به آرامش می‌رسد و در نتیجه شیر مادرسالم تر خواهد بود.

وی در خصوص معیارهای ترخیص و ادامه این مراقبت در خانه بیان کرد: نوزاد نارس باید سلامت عمومی مناسبی داشته باشد، عدم وجود شواهدی دال برعفونت، تغذیه مناسب برای مادر و روند وزن‌گیری مناسب که حداقل بین ۱۵-۲۰ کیلوگرم در روز و همچنین حفظ درجه حرارت بدن به طور رضایت‌بخش برای سه روز متوالی در دمای اتاق، اطمینان مادر و اعضای خانواده در مراقبت از نوزاد است.  

محمدزاده تصریح کرد: این مراقبت تا زمانی که مادر و نوزاد در این حالت احساس راحتی می‌کنند، ادامه دارد تا ابن که وزن نوزاد به ۲۵۰۰ گرم برسد و نوزاد شروع به جنبیدن کند واز این شرایط ناراحت باشد باید قطع شود. 

فوق تخصص نوزادان بیان کرد: پیگیری‌های بعد از ترخیص هم باید تا زمانی که نوزاد به وزن سه کیلوگرم برسد هفته‌ای یک‌بار تا دوبار باید تحت مراقبت دکتر قرار بگیرد. بعد از سه ماهگی هر دو تا چهار هفته یک‌بار ادامه داشته باشد و اگر در این دوران مراقبت نوزاد دچار مشکل تنفسی، تشنج، اسهال زردی پوست شد، باید به بیمارستان برگردانده شود.

error: Content is protected !!