نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

تنهایی بلند مدت می تواند اثر منفی چشمگیری بر سلامت کلی و بهزیستی انسان داشته باشد. افراد تنها اغلب با یک احساس ناامیدی مواجه هستند و این احساسات می توانند به روش هایی مخرب بر بدن تاثیرگذار بوده و موجب اضطراب، افسردگی، افزایش خطر خودکشی یا دیگر رفتاری خشونت آمیز شده و حتی ضرر این شرایط می تواند برابر با کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز باشد.

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “بست لایف”، شرایط زمانی وخیم‌تر می شود که بدانیم افراد تنها اغلب بدترین دشمن خود هستند و می توانند اثر منفی تنهایی را با قضاوت یا سرزنش خود درباره این که چرا هیچ دوستی ندارند و احساس انزوا تقویت کنند که در نهایت می تواند شکست در اتخاذ اقدام های ضروری برای تعامل با دنیای اطراف را موجب شود. در ادامه با نشانه هایی که از تاثیر منفی تنهایی بر شرایط سلامت حکایت دارند، بیشتر آشنا می شویم.

بیماری قلبی شما وخیم‌تر شده است.

آیا به بیماری قلبی مبتلا هستید و به نظر می رسد بدون دلیل خاصی شرایط آن وخیم‌تر شده است؟ تنهایی ممکن است دلیل این شرایط باشد. طی یک مطالعه در دانمارک، زمانی که پژوهشگران شرایط ۱۳,۴۶۳ بیمار مبتلا به بیماری های قلبی مانند آریتمی، نارسایی قلبی و بیماری دریچه قلب را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که احساس تنهایی با دو برابر شدن خطر مرگ مرتبط بوده است.

همواره با احساس خستگی مواجه هستید.

افرادی که از روابط خود در زندگی ناراضی هستند، اغلب بی خوابی های شبانه را تجربه می کنند که به دشواری در تمرکز و احساس خستگی در طول روز منجر می شود. بنابر مطالعه ای که در نشریه Psychological Medicine منتشر شد، افراد تنها نسبت به همتایان اجتماعی خود ۲۴ درصد احتمال بیشتری دارد با احساس خستگی مواجه شده و در حفظ تمرکز نیز دچار مشکل می شوند.

با چربی اضافه در ناحیه شکم مواجه هستید.

سطوح هورمون کورتیزول در جریان خون افرادی که احساس تنهایی می کنند بیشتر است و این خبری بد برای آنهاییست که نگران اندازه دور کمر خود هستند. بنابر پژوهشی که در دانشگاه ییل انجام شد، افزایش سطوح هورمون کورتیزول می تواند موجب افزایش وزن در ناحیه شکم افرادی شود که اضافه وزن ندارند. باید به این نکته اشاره داشت که از بین بردن چربی این قسمت از بدن دشوارتر است.

بیماری های مزمن مختلف در شما تشخیص داده شده اند.

تنهایی به همان اندازه که می تواند سلامت جسمانی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، بر سلامت روانی نیز تاثیرگذار است. بنابر پژوهشی که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، افراد تنها زمانی که با استرس مواجه می شوند، افزایش در سطوح پروتئین های التهاب‌زا را تجربه می کنند و این التهاب می تواند به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، آرتریت و بیماری قلبی منجر شود.

حافظه شما رو به افول است.

تنهایی می تواند بر شرایط حافظه انسان نیز اثر منفی بگذارد، از این رو اگر قصد دارید در سنین بالا حافظه ای قوی داشته باشید، برقراری ارتباط با دیگران و پرهیز از تنهایی یکی از گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید. بنابر پژوهشی که در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شد، افرادی با سطوح بالای پلاک های آمیلوئیدی، نشانگری از بیماری آلزایمر، در مقایسه با آنهایی که فاقد این نشانگر بودند، ۷٫۵ برابر احتمال بیشتری داشت تا تنهایی خود را گزارش کنند.

از مشکلات اضطراب رنج می برید.

احساس تنهایی می تواند اثر منفی چشمگیری بر سلامت روانی انسان داشته باشد. بدون یک سیستم پشتیبانی شامل دوستان و اعضای خانواده، شما آسیب پذیری بیشتری به موارد اضطراب‌زا خواهید داشت. بنابر مطالعه ای که در نشریه Psychological Medicine منتشر شد، جوانان تنها بیش از دو برابر احتمال بیشتری داشت به مشکلات سلامت روانی، مانند اضطراب مبتلا باشند که زندگی روزانه آنها را تحت تاثیر قرار داده و در تواناییشان برای انجام کار، رفتن به مدرسه و یا برقراری روابط اجتماعی اختلال ایجاد می کرد.

به افسردگی مبتلا هستید.

یک تصور اشتباه رایج این است که فردی با تعداد دوستان اندک، انسانی تنها است. با این وجود، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا دایره دوستان محدودی داشته باشند و با مشکلی نیز مواجه نیستند. اما برای برخی دیگر شرایط این گونه نیست. بنابر مطالعه ای که در نشریه Journal of Health and Social Behavior منتشر شد، ترکیبی از گروه دوستان محدود همراه با احساس انزوا می تواند افزایش ۶۵ درصدی علائم افسردگی را در پی داشته باشد.

فشار خون شما به سطوح ناسالم رسیده است.

بیماری قلبی، سکته مغزی، و آنوریسم تنها برخی از شرایطی هستند که در صورت عدم درمان پرفشاری خون شکل می گیرند. درمان فشار خون بالا برای برخی افراد می تواند به سادگی یافتن چند دوست جدید باشد. بنابر پژوهشی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، بزرگسالان تنها دارای فشار خون بیشتر نسبت به افراد اجتماعی‌تر  هستند.

بیشتر از حد معمول به آنفلوآنزا مبتلا می شوید.

اگر تنها هستید در فصول سرد سال بهتر است پیش از این که بیمار شوید، دایره روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. بنابر پژوهشی که در نشریه Health Psychology منتشر شد، تنهایی و ارتباطات اجتماعی کم می تواند موجب واکنش کمتر بدن به واکسن آنفلوانزا شود، از این رو، هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می شوید.

برای کاهش وزن تقلا می کنید.

اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است در ابتدا مجبور باشید به مسائلی که موجب احساس انزوا می شوند، رسیدگی کنید. تنهایی می تواند مانعی بزرگ در برابر درمان چاقی باشد. تنهایی یکی از محرک های رایج برای پرخوری است، از این رو، شرایط برای افرادی که در تلاش برای محدود کردن کالری های مصرفی خود هستند، دشوارتر می شود.

علائم سرماخوردگی همواره شدید هستند.

سرماخوردگی به طور معمول شرایطی بسیار آزاردهنده محسوب نمی شود، اما اگر تنها باشید، ابتلا به یک سرماخوردگی ساده نیز می تواند احساس به پایان رسیدن دنیا را در شما ایجاد کند. بنابر پژوهشی که در نشریه Health Psychology منتشر شد، افراد تنها در مقایسه با آنهایی که روابط اجتماعی گسترده‌تری دارند، هنگام سرماخوردگی علائم شدیدتری را تجربه می کنند. ظاهرا، تنهایی در ترکیب با عامل استرس‌زای بیماری برای تبدیل یک سرماخوردگی ساده به مساله ای جدی‌تر و شدیدتر کفایت می کند.

همواره غذاهای کم ارزش مصرف می کنید.

اگر برای دیگران غذا درست کنید، احتمال تهیه وعده های غذایی سالم‌تر شامل مواد غذایی مختلف بیشتر از زمانی است که تنها برای خود غذا درست می کنید. زمانی که تنها هستید، دنبال کردن یک رژیم غذایی ناسالم و استفاده از غذاهای کم ارزش مانند فست فودها و غذاهای منجمد که مواد مغذی اندکی ارائه کرده یا فاقد هر گونه ارزش غذایی هستند، راحت‌تر است.

در تلاش برای مقابله با استرس هستید.

اگرچه همه ما در زندگی خود با مقداری استرس مواجه می شویم، اما افراد تنها و فاقد پشتیبان عملکرد ضعیف‌تری در مقابله با آن دارند. بنابر پژوهشی که در نشریه Psychiatry منتشر شد، پشتیبانی اجتماعی می تواند واکنش نوروشیمیایی در مغز را تقویت می کند که مقابله با استرس را تسهیل می کند و فقدان پشتیبانی اجتماعی واکنش ضعیف‌تر به استرس را در پی دارد.

با اختلال غذا خوردن مواجه هستید.

طی یک مطالعه پژوهشگران رابطه بین اختلالات غذا خوردن و تنهایی را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که روابط میان فردی منفی اختلالات غذا خوردن و احساس تنهایی را تشدید می کند.

درد جسمانی بدون دلیلی منطقی را تجربه می کنید.

آیا دردهای جسمانی بی دلیل که با احساس تنهایی همزمان بوده اند را تجربه کرده اید؟ گاهی اوقات، درد عاطفی می تواند به درد جسمانی تبدیل شود. مطالعه ای که در نشریه Science منتشر شد، نشان داد که مغز انسان به احساس تنهایی به روشی مشابه با درد جسمانی واکنش نشان می دهد و مواد شیمیایی احساس خوب را برای مقابله با این شرایط ترشح می کند.

مرتب به پزشک مراجعه می کنید.

زمانی که پژوهشگران در دانشگاه جورجیا عادات سلامت بزرگسالان مسن را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند آنهایی که تنها بودند، تقریبا ۱۲٫۷ درصد بیشتر از همتایان اجتماعی‌تر خود به پزشک مراجعه می کنند.

با گرفتگی های معده مواجه هستید.

استرس، افسردگی، و اضطراب همگی پیوند نزدیکی با تنهایی دارند و می توانند اثر بزرگی بر گوارش شما داشته باشند. این شرایط می تواند به بروز یبوست، اسهال، ناراحتی و گرفتگی معده منجر شود.

زمانی که پریشان می شویم بدن برای واکنش جنگ یا گریز آماده می شود، از این رو عملکردهایی مانند گوارش متوقف می شوند.. این می تواند به معنای تجربه گرفتگی معده یا برخی ناراحتی های گوارشی دیگر باشد.

با سردردهای بسیار مواجه هستید.

معده تنها اندامی نیست که تحت تاثیر تنهایی قرار می گیرد. تنهایی می تواند عامل سردردهای مکرر شما باشد. دو سوم از افراد تنها سردرد را در نتیجه حالت احساسی افسرده تجربه می کنند.

افزایش ناگهانی ضربان قلب بدون محرک جسمانی را تجربه می کنید.

بسیاری از افراد تنها از اضطراب رنج می برند. در شرایطی که اضطراب یک مشکل سلامت روانی است، اما می تواند موجب بروز علائم جسمانی مانند لرز، نفس نفس زدن، و ضربان سریع قلب شود.

همواره با احساس سرگیجه مواجه هستید.

یکی از علائم جسمانی همراه با اضطراب ضعف و سرگیجه است و در شرایطی که این مساله ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما می تواند به طور جدی در زندگی و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند.

error: Content is protected !!