نگاهی به تنوع طلبی مردانه

مهاجم نیجریه به تازگی همسر اول خود که دختر شایسته ۲۰۱۷ بود را طلاق داده و با دختر شایسته ۲۰۱۸ ازدواج کرد. این موضوع با واکنش های منفی بسیاری روبرو شد. به همین بهانه در این مقاله مساله تنوع طلبی مردان در ازدواج را بررسی می کنیم.

انتشار تصاویری از ازدواج دوم مهاجم تیم ملی نیجریه و باشگاه المپیاکوس یونان در شبکه های اجتماعی دنیا با واکنش های زیادی رو به رو شده است به حدی که بسیاری از طرفدران این تیم باشگاهی از مسئولان خواسته اند که او را از تیم اخراج کنند. او  ۳۱ ساله است و به تازگی از همسرش که دختر برگزیده سال ۲۰۱۷ نیجریه شده بود، طلاق گرفت و با دختر جذاب سال ۲۰۱۸ نیجریه، ازدواج کرد! دلایل این تصمیم از منظر روان شناسی قابل بررسی است که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود.


وقتی خودشناس نباشیم

انسان ها با الگوها یا قالب های مشخصی به دنیای خویش می نگرند که به نوعی وام گرفته از نحوه تربیت آن ها در دوران کودکی و ارزش های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و دینی آن هاست. بنابراین اگر فردی خودشناسی همه جانبه ای از خودش نداشته باشد، نمی داند کجا قرار دارد؟ مقصدش کجاست؟ و از زندگی چه می خواهد؟  اگر شناخت هر فردی از خودش کامل و درست نباشد، نه تنها موفقیتی نصیب اش نخواهد شد بلکه این امکان وجود دارد که به دیگران نیز آسیب برساند.

خصوصیتی آسیب زا به نام تنوع طلبی

یکی از این خصوصیات آسیب زای انسانی، تنوع طلبی و نیاز مداوم به تغییر در شکل و نوع محرکات بیرونی است. سازگاری حسی سبب می شود که ما از فعالیت های تکراری به ستوه آییم. به طور مثال پس از خرید یک تلفن همراه نو، شوق و ذوق فراوانی داریم اما پس از گذشت یک یا دو ماه برایمان تکراری و ملال آور می شود. همین امر در روابط میان زوجین نیز مصداق دارد. افراد بسیاری از این مسئله شکایت دارند که همسرشان دیگر برایشان عادی و خسته کننده شده و هیجان و شور اوایل آشنایی شان رنگ باخته اما آیا راهکار طلاق و ازدواج مجدد است؟


تنوع طلبی باید مدیریت شود

تنوع طلبی یکی از ویژگی های ذاتی انسان است ولی در بسیاری از موارد باید آن را تحت کنترل درآورد و برایش محدودیت قائل شد وگرنه مجبور خواهیم شد همیشه بی حوصله و دلزده باقی بمانیم و طعم رضایت را نخواهیم چشید. امروزه از مهم ترین علل گرایش مردان به ازدواج مجدد یا داشتن همسر دوم به ویژه در مردانی با موقعیت های اقتصادی خوب و سوپراستارها، تنوع طلبی است.

  
آثار نبود پیوند عاطفی بین زوجین

از دیگر عللی که باعث ایجاد این گونه رفتارها می شود، نبود پیوند عاطفی قوی میان زوجین است. زن و شوهرها در زندگی مشترک خود بهتر است به نیازهای یکدیگر توجه بیشتری داشته باشند و به شخصیت هم احترام بگذارند. رجوع به مشاوره های خانواده در زمان پیش از عقد و در دوران زندگی متاهلی نیز باعث یادگیری بیشتر و بهتر مهارت های زندگی مشترک شده که می تواند پایه گذاری مناسبی در جهت پیشگیری از مشکلات بسیاری باشد تا بتوانند پله های ترقی در زندگی خود را به خوبی طی کنند. بنابراین و به طور کلی اگر بین زن و شوهری پیوندی عاطفی برقرار باشد، هیچ گاه شاهد گرفتن تصمیم هایی همچون تصمیم مهاجم تیم ملی نیجریه نخواهیم بود.

 
تاثیر نحوه تربیت والدین بر شخصیت فرزند

اگر والدین در دوران کودکی فرزندشان به نیازهای وی با مهربانی، علاقه، پذیرش و تشویق پاسخ ندهند، ذهن او آسیب می بیند و کودک می آموزد که برای خوب جلوه کردن و مورد محبت واقع شدن باید به شخصی تبدیل شود که دیگران می خواهند و ویژگی های آسیب زای انسانی از همین جا آغاز می شود و رشد می کند. این که کودک یاد بگیرد باید برای حل یک مشکل خودش را اصلاح کند نه دیگران را، اهمیت زیادی دارد. بنابراین دختران و پسران ما باید بسیاری از مهارت های زندگی را از سنین پایین آموزش ببینند تا در آینده و زندگی مشترک خود دچار مشکلات کمتری شوند. مسائلی همچون شناخت مردان و زنان راجع به عواطف یکدیگر، مسائل جسمانی و همچنین مطالعه در این زمینه برای جوانان باعث کم شدن مشکلات آن ها در زندگی مشترک شان خواهد شد که والدین در تشویق آن ها برای یادگیری این مهارت ها تاثیرگذار هستند.

منبع: خراسان نیوز

error: Content is protected !!