هشدار درباره چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

هشدار درباره چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان در دوران کرونامدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به احتمال ابتلا و مرگ و میر بیشتر کرونا در کودکان و نوجوانان چاق، هشدار داد و گفت: در حال حاضر از ۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در کشور، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر یعنی حدود ۱۴ درصد کودکان زیر ۵ سال، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی با هشدار نسبت به چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان در دوران کرونا، گفت: شاید تاکنون این خبر که خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان چاق، بیشتر است را از سوی مسئولین بهداشتی کشور شنیده باشید. بنابراین این نکته نیز حائز توجه است که روند چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان به مرز هشدار رسیده و رو به افزایش است.

وی افزود: براساس جدیدترین مطالعات وزارت بهداشت، در حال حاضر از ۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در کشور، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر یعنی حدود ۱۴ درصد کودکان زیر ۵ سال، دچار اضافه وزن و چاقی هستند. در نوجوانان نیز ۲۰ درصد دچار چاقی شکمی و ۲۲ درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در کودکان و نوجوانانی که چاق هستند، بیشتر است. طبق مطالعات، مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد چاق ۴۰ درصد بیشتر از سایر افراد است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: باید به روند افزایشی و هشداردهنده چاقی در کودکان و نوجوانان توجه داشته باشیم. چاقی با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن، می‌تواند خطر مرگ و میر بر اثر کرونا را افزایش دهد.

عبداللهی گفت: اینکه چرا کودکان و نوجوانان چاق شدند نیز به دو علت عمده برمی‌گردد که نیاز است والدین به آن توجه داشته باشند. یکی از دلایل، الگوی غذایی و مصرف بی‌رویه فست فودها است. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی شیرین نیز یک علت اصلی برای افزایش روز به روز چاقی و اضافه وزن است. همچنین، علت دیگر کم بودن تحرک بدنی در کودکان و نوجوانان است. تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر و موبایل و فعالیت ‌های نشسته و تحرک بدنی کم و الگوی غذایی نامناسب، باعث شده کودکان و نوجوانان ما روز به روز چاق‌تر شوند.

وی عنوان کرد: چاقی در کودکان و نوجوانان علامت سلامتی نیست. بسیاری از والدین علاقه دارند که کودک چاق و تپل داشته باشند و این موضوع را نشانه سلامت او تلقی می کنند و تصور می کنند که کودک با ورود به سنین بالاتر، لاغر می شود، اما اینگونه نیست، چراکه کودکان و نوجوانان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند و تا پایان عمرشان ممکن است با انواع بیماری ها نظیر، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها دست و پنجه نرم کنند.

وی تصریح کرد: سرطان‌ ها و دیابت در افراد چاق بیشتر اتفاق می‌ افتد. شیوع بالای چاقی در کودکان و نوجوانان باعث بروز ۳۰ درصد کبد چرب در آنها شده است. به عنوان یک اولویت مهم در نظام سلامت کشور، پیشگیری و کنترل چاقی کودکان و اضافه وزن کودکان بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: البته علاوه بر اینکه الگوی غذایی کودکان و خانواده باید اصلاح شود، تحرک بدنی هم باید افزایش پیدا کند و نقش سایر بخش‌ها علاوه بر وزارت بهداشت نیز در این زمینه بسیار مهم است.

عبداللهی بیان کرد: کودکان زیر پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند. یعنی حرکت کنند که شامل بازی کردن، راه رفتن، دویدن است. فعالیت نشسته در کودکان زیر پنج سال باید کمتر شود.

وی افزود: برای کودکان بالای ۵ سال و نوجوانان تا ۱۸ سال، حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی توصیه می‌شود و اکنون که به دلیل شیوع کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تحرک در خارج از منزل کاهش یافته، می‌توان در منزل به هر طریقی که تحرک کودک و نوجوان را بیشتر کند، این امکان را فراهم کرد. ضمن اینکه توصیه می‌شود در منزل مصرف موادقندی و شیرینی و فست فودها کاهش یافته و کودکان و نوجوانان به مصرف سبزی و میوه و مواد سبوس‌دار تشویق شوند.

error: Content is protected !!