هشدار محققان در مورد رژیم‌ غذایی پرچرب

 محققان می گویند که رژیم های غذایی پرچرب ممکن است پروتئین مخرب بیماری قلبی را بیش از حد فعال و صدمات قابل توجهی به قلب وارد کند.

براساس نتایج تحقیقات جدید، یک رژیم غذایی پرچرب ممکن است پاسخی را در قلب فعال و باعث رشد مخرب شود که این خطر حملات قلبی را بیشتر می کند.

در مقاله ای که در مجله «Biochemical and Biophysical Research Communications» منتشر شد، محققان به بررسی تأثیر تغذیه موش ها با رژیم غذایی پرچرب و میزان استرس اکسیداتیو بر سلول های قلب پرداختند. تیم تحقیقاتی دانشگاه «ریدینگ» انگلستان دریافتند که سلول های این موش دو برابر استرس اکسیداتیو دارند که منجر به بزرگتر شدن سلول های قلبی می شود و با بیماری قلبی در ارتباط است.

نویسنده این مقاله گفت: «این تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند به سلول های عضلانی قلب آسیب برساند. به نظر می رسد وقتی موش ها با رژیم چربی زیاد تغذیه می شوند، سوییچ در سطح سلولی اتفاق می افتد که پروتئین ها را بیشتر فعال می کند. ماهیت دقیق چگونگی روند این پروتئین Nox۲ باعث آسیب اکسیداتیو و ایجاد هیپرتروفی مخرب می شود.

این پژوهش نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و هنوز در حال تحقیق است، اما این تحقیقات به وضوح نشان می دهد که رژیم های پرچرب ممکن است صدمات قابل توجهی به قلب وارد کند.

محققان بر روی پروتئین کلیدی Nox۲ تمرکز کردند و اعتقاد آنها بر این است با افزایش استرس اکسیداتیو در قلب ارتباط دارد. این مطالعه نشان داد موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می کردند، دارای دو برابر فعالیت Nox۲ بودند که منجر به ایجاد مقدار مشابهی از گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS)، یک رادیکال آزاد که با آسیب پاتولوژیک بدن در ارتباط است، می شود.

موش هایی که از رژیم های غذایی پرچرب استفاده می کردند، ۴۵ درصد کالری مصرفی خود را از چربی، ۲۰ درصد از پروتئین و ۳۵ درصد از کربوهیدرات دریافت می کردند.

error: Content is protected !!