هشدار وزیر بهداشت: آمار ایدز رو به افزایش است

وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی آمار ابتلا به اچ آی وی/ایدز در کشور گفت: این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم.

به گزارش میزان، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش روز جهانی ایدز که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که در زمینه کنترل ایدز در کشور انجام شده است، اما این بیماری هنوز مشکلی بسیار جدی به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر در کشور در حال درمان هستند. در قالب طرح تحول نظام سلامت نیز بیش از ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین تحت پوشش خدمات سلامت قرار داده شده‌اند. همچنین شناسایی بیماران بیشتر شد و به این ترتیب افراد بیشتری برای آزمایش ایدز مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این طرح بیشتر سراغ کانون‌های آسیب رفتیم و به همین دلیل در مراکزی که احتمال می‌دادیم شیوع بیماری در آن‌ها بیشتر است، حضور نیروهایمان جدی‌تر است. در همین راستا حدود ۳۱۶ هزار زن باردار مورد مشاوره قرار گرفتند، ۲۴۹ هزار نفر از آنها آزمایش شدند، ۷۴ زن باردار مبتلا به HIV شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند و ۹۷ درصد نوزادان آنها نیز سالم به دنیا آمدند.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: اقداماتی که در زمینه آگاهی بخشی برای پیشگیری از ابتلا به ایدز انجام شد، در حدی که اجازه داده شد، قابل تقدیر است. از صداوسیما نیز به دلیل گام‌هایی که در این زمینه برداشته است، تشکر می‌کنم. همچنین تلاش کرده‌ایم ۲۰۰ درمانگر ایدز به نقاط مختلف کشور اعزام کنیم.

هاشمی همچنین تصریح کرد: این حرف‌ها هر سال تکرار می‌شود و رنج‌دهنده است. آمار ایدز در کشور رو به افزایش است. به شخصه اولین باری که درباره این بیماری شنیدم از زبان آقای هاشمی رفسنجانی بود که می‌گفتند ایران به دلیل باورها و اعتقادات مذهبی که جزو امتیازات آن محسوب می‌شود، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شود و کشورهای غربی گرفتار آن می‌شوند که ناشی از بی‌اخلاقی و بی دینی است.

وی ادامه داد: تصور نمی‌کردم هیچ وقت کشور ما با این بیماری روبه‌رو شود، چون دلیل آن اعتیاد، روابط جنسی غیراخلاقی و نامشروع است و ممکن نیست یک مورد نیز در کشور ما پیدا شود، اما امروز با چند ده هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه شدیم که هر سال این رقم افزایش پیدا می‌کند. این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم.
سلامت نیوز: تصور نکنید عده‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌‌شوند، همه در معرض خطرند

error: Content is protected !!