هفدهم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

رنگ‌های قرمز و نارنجی کرونایی در برخی شهرهای به تدریج در حال تغییر است، این شرایط نویدبخش عبور روزهای سخت کرونایی و موج چهارم است که البته تداوم کاهش آمار مبتلایان و جانباختگان ، همچنان به رفتار مردم در پرهیز از عادی انگاری ها و رعایت شیوه نامه ها دارد .

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین آمار خود اعلام کرد: با فوت ۳۳۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر رسید. پنج هزار و ۵۳۴ بیمار بدحال نیز در بخش‌های آی سی یو بستری هستند.

بر اساس این آمار ،از دیروز تا امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۶۸۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۷۴هزار و ۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۳۱هزار و ۶۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۸۷  دوز رسید.

ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر /فعالیت مشاغل گروه یک و ۲

با توجه به تعطیلات پیش رو و برای تداوم روند کاهشی آمار مبتلایان و جانباختگان و همچنین تغییر رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت هایی برای هفته پیش رو اتخاذ شده است بطوریکه  سخنگوی این ستاد  از ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر در سراسر کشور در همه رنگ بندی‌ها خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر تردد بین استان‌ها ممنوع خواهد بود.

علیرضا رئیسی به تصمیم دیگر این ستاد با توجه به وضعیت کنونی اشاره کرد و افزود :مقرر شد اصناف گروه مشاغل یک و ۲ با محدودیت‌های سختگیرانه تری از روز شنبه در شهرهای قرمز و نارنجی فعالیت کنند. اما سخت گیری‌ها در ارتباط با رعایت پروتکل افزایش پیدا می‌کند و اگر کسب کاری پروتکل‌ها را رعایت نکند و باعث بشود که نقض پروتکل صورت بگیرد و مسجل بشود حدود سه هفته در شهرهای قرمز و ۲ هفته در شهرهای نارنجی تعطیل خواهد شد.

همچنین براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه های شغلی سه و چهار همچنان در شهرهای قرمز و نارنجی تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است.

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران نیز گفت: بازار بزرگ تهران پس از یک ماه تعطیلی از شنبه بازگشایی می شود و براساس مصوبه ستاد کرونا، فعالیت گروه‌های شغلی یک و ۲ در تهران مجاز است.

وی با بیان این که فعالیت پاساژها در تهران نیز از روز شنبه بدون مانع است، ادامه داد: اصناف باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت سهل انگاری بی درنگ مغازه فرد متخلف پلمب می شود.

وضعیت کرونا در استانها

از یزد خبر رسیده که هم‌اکنون ۴۶۸بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۰۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.بیمار کرونایی در یزد بستری هستند.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد :در شبانه‌روز گذشته ۱۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و  چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون شرایط در ۹ شهرستان یزد نارنجی و شهرستان بافق در شرایط زرد کرونایی قرار دارد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: روند مثبت شدن تست‌های پی سی آر کاهشی شده بطوریکه طی هفته های گذشته این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد بود که اکنون به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به روند نزولی بستری‌های کرونا در استان زنجان نسبت به هفته گذشته، افزود: در زمان حاضر میزان بیماران سرپایی کرونایی استان نسبت به هفته‌های گذشته کاهش ۵۰ درصدی دارد که در مجموع می توان گفت روند نزولی بیماری به طور واقعی در استان آغاز شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند خوزستان نیز با اعلام اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۱ بیمار در شهرها و روستاهای شهرستان گتوند بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹جان خود را از دست دادند افزود:بیشترین سن درگیر کرونا در شهرها و روستاهای شهرستان گتوند بین ۳۰ تا ۶۰ سال است.

هومن کلانتری  بر رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، خودداری از تردد های غیر ضروری، پرهیز از تجمعات برای حفظ سلامتی خود و دیگر شهروندان تاکید کرد.

با توجه به اینکه استان‌های خوزستان و بوشهر در جوار یکدیگر در ساحل خلیج فارس قرار دارند به تازگی مواردی از نوع جهش یافته ویروس هندی کرونا ، در استان بوشهر مشاهده شده است.

فرماندار شهرستان هندیجان اعلام کرد که کلیه ملوانانی که با شناورهای تجاری وارد بندر سجافی این شهرستان می‌شوند از آنها تست کرونا گرفته می‌شود.

علی بویری بیان کرد: در ایستگاه بازرسی امامزاده عبدالله که ورودی شناورهای استان بوشهر به خوزستان است نظارت دقیقی انجام می‌شود تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

وی افزود: از آنجا که ملوانان خوزستانی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارتباط تجاری دارند تنها در صورتی که جواب تست آنها منفی باشد به آنها مجوز ورود به شهرستان داده می‌شود.

فرماندار هندیجان گفت: قرار است در روزهای آینده از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، تصمیماتی در زمینه تردد دریایی بین استانی اتخاذ شود.

در آبادان هم به گفته رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان پنج بیمار کرونایی در آبادان و یک بیمار را در خرمشهر گرفت.

دکتر شکراله سلمان‌زاده افزود: هم اکنون ۲۰۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری هستند.

بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی  تعداد شهرستان‌های قرمز خوزستان از ۱۰ به هفت شهرستان شامل اهواز، بهبهان، اندیمشک، شوش، ماهشهر، باغملک و ایذه کاهش یافته است.

در خبری از اردبیل و به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف در این استان عارضه‌ خاصی به دنبال نداشته است .

 دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: بعد از تزریق واکسن، طبیعی است که ممکن است یکی دو روزبرخی علائم مثل درد در محل تزریق، تب و تعریق و …در افراد طول بکشد و بر اثر ماهیت خود واکسن این حالت اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: کسانی که واکسن دریافت می‌کنند در معرض ابتلا به کرونا هستند، چرا که واکسن همیشه موثر نیست و درصد ایمنی آنها تفاوت است.

بر اساس اعلام  مدیرکل آموزش و پرورش البرز شیوع کرونا  تا کنون جان  ۱۵معلم این استان را گرفته است .

سالار قاسمی با اشاره به تلاش و سخت‌کوشی معلمان در عرصه تعلیم و تربیت در شرایط سخت شیوع کرونا اظهار داشت: آنان در این شرایط  جلوه‌ای از ایثار، فداکاری و شکوه را در کشور رقم زدند که معلمان استان البرز از این امر مستثنی نبودند.

به گفته رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان ،هشتمین محموله واکسن کرونا با ظرفیت ۱۹ هزار و ۱۹۴ دوز وارد استان شد.

حمید مخیری اعلام کرد: این محموله شامل ۱۹ هزار و ۱۹۴ دوز واکسن از نوع سینوفارم ساخت کشور چین است که یکهزار و ۳۰ دوز آن به افراد توانبخشی بهزیستی اختصاص دارد و ۱۸ هزار و ۱۶۴ دوز آن سهم سالمندان بالای ۸۰ سال است.

در خبر کرونایی دیگری از کاشان و به نقل از  مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان ،چهار زن ۶۷، ۶۹، ۹۰ و ۹۱ ساله و یک مرد ۶۵ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

 مریم امیدی افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۹ مورد جدید به ۲۲ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.

کاهش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل هم که از چند روز پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته آمار فوتی‌های روزانه به ۶ نفر و مجموع بیماران بستری نیز به ۴۶۴ نفر افت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۴۸ نفر کاهش نسبت به ۲ هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۷۳ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۱۶۹ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۶۴ نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا وجود دارد.

از خراسان رضوی هم خبر رسیده که واکسیناسیون مبتلایان به اوتیسم بالای ۱۸ سال علیه کرونا در خراسان رضوی آغاز شد.

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی افزود: در نوبت اول حدود ۲۰ نفر از مبتلایان به اوتیسم که بیش از ۱۸ سال سن دارند، علیه کرونا واکسینه می شوند و این در حالی است که بیشتر مبتلایان به اوتیسم کودک هستند و شرایط واکسیناسیون را ندارند.

آرزو حیدریان گفت که کودکان مبتلا به اوتیسم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند لذا خطر ابتلا به کرونا و مرگ و میر در بین آنها بیشتر است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران هم از در اختیار قرار دادن ۲۲ سوله ورزشی پایتخت جهت انجام واکسیناسیون کرونا خبر داد.

“امیر محسنی” گفت: با دستور شهردار تهران و در جهت تسهیل انجام واکسیناسیون گروههای هدف در پایتخت، ۲۲ سوله ورزشی در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار می گیرد تا روند واکسیناسیون با سرعت بیشتری دنبال شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان هم از معرفی ۷۳۹ واحد بهداشتی متخلف در استان به علت بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی طی یک هفته گذشته به مرجع قضایی خبر داد.

دکتر لیدا رفعتی  اظهار داشت: در همین ارتباط ۶۰ واحد صنفی نیز به علت بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی و تداوم تخلف با دستور مقام قضایی پلمب شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز به آمار فوتی های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت : با فوت ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در این مدت آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و سه نفر رسیده است.

کرونا در گزارش های استانی

کرونای آفریقایی در دو قدمی لارستان فارس

به گزارش ایرنا ،ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از  ۱۵۵میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از  سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

اگرچه تزریق واکسن یکی از ضرورت هاست و کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک و رعایت توصیه های بهداشتی تا پایان واکسیناسیون یک الزام  است .

error: Content is protected !!