همه چیز درباره بوتاکس

همه چیز درباره بوتاکس

یادم هست زمانی که بیست ساله بودم اصلا نمیدانستم قلبم کجای بدنم قرار دارد از بس که شاد پر انرزی و بیقرار بودم بدنم خود به خود آماده هر گونه فعالیت ورزشی بود و بعد از هر بیماری نیز به سرعت بهبود پیدا میکردم, زمانی که سن سی سالگی رد کردم کم کم همه چیز تغییر کرد وقتی از سربالای بالا میرفتم قلبم شروع به تپش میکرد و من کاملا احساسش میکردم

من کلا آدم پر هیجانی هستم، تمام احساساتم در صورتم نمایان میشود وقتی که میخندم خطوط دور چشمم نمایان میشود و وقتی از چیزی متعجب یا خشمگین میشوم نیز خطوطی عمیق بر پیشانیم خود نمایی میکند، از این ماجرا مادرم بیش از من در عذاب بود به شوخی میگفت باید با چسب نواری پیشانیت را چسب بزنم که نتوانی اخم کنی و یا اینطور متعجب بشوی، تا اینکه اسم بوتاکس به گوشش خورد، شنیده بود که یک معجزه از را رسیده که برای آدمهای بالای سی سال جوانی به ارمغان آورده است هر چند ظاهری و موقت اما میتواند خطوط پیشانی را ازبین ببرد و همان چسبی را که دلش میخواست رو پیشانی من بچسباند را عملی کند پس دست من را گرفت و پیش بهترین متخصص پوستی که میشناخت برد. پزشک مزبور هم با کمال مهربانی برای من توضیح داد که بوتاکس چیست؟ چه عوارضی دارد؟ چقدر دوام می آورد و خلاصه مجابم کرد که به آرزوی مادر جامه عمل بپوشانم. راستش را بخواهید من از این کار راضی هستم اگر شما ه مبا خطوط روی صورتتان مشکل دارید به شما هم توصیه میکنم که امتحانش کنید و اگر هم سئوالاتی در این مورد دارید این مطلب را با دقت بخوانید.

بوتاکس نوعی تکنیک بی خطر زیبایی است که در آن از نوعی پروتئین خالص شده استریل برای رفع چین و چروک های حرکتی و ثابت، چروک های اطراف چشم، از بین بردن خط اخم، بالا بردن ابروها و بالا بردن نوک بینی استفاده می شود.

پروتئین بوتاکس از نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم به دست می آید.

انواع چروک پوست صورت:

چروک های پوست صورت را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

۱٫ چروک های دینامیکی

این نوع از چروک ها در اثر انقباضات عضلات صورت در گذر زمان ایجاد می شوند.

۲٫ چروک های استاتیکی

این نوع از چروک ها در اثر کاهش خاصیت کشسانی پوست ایجاد می شوند.

بوتاکس طی چند روز پخش می شود و از طریق بلوک کردن ایمپالس عصبی، حرکت عضلات را کم می کند. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می کنند. بیشترین اثر بخشی بوتاکس بعد از ۷ الی ۱۰ روز مشخص می شود.

بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد اما چین و چروک های عمیق و استاتیکی ممکن است به درمان های مکمل مثل تزریق ژل نیز نیاز داشته باشند.

مدت اثر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است؟

تاریخچه بوتاکس:

سم بوتولینوم (Botulinum toxin) که با نام تجاری بوتاکس (Botox) در ایران معروف است از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می شود. سم بوتولینیوم مثل داروهایی از قبیل دبژیتالیس و آتروپین، از ترکیبات طبیعی می باشد که ابتدا به علت خواص سمی مورد توجه قرار گرفتند ولی امروزه بعنوان دارو استفاده می شوند. سم بوتولینیوم ابتدا در مسمومیتهای ناشی از عدم نگهداری صحیح غذا در اوایل قرن نوزدهم میلادی شناسایی شد.

در سال ۱۸۲۲ برای نخستین بار تأثیر این سم بر روی سیستم عصبی در اثر مصرف سوسیس شناخته شد. این مسمومیت بوتولیسم (Botulism) نام گرفت. در سال ۱۸۹۵ باکتری ها بعنوان عامل بوتولیسم شناخته شدند. در دهه ۱۹۴۰ سم بوتولینیوم تیپ A جدا و تخلیص شد. در دهه ۱۹۶۰ مطالعاتی در مورد اثرات این سم برروی عضلات حیوانات انجام شد.

در دهه ۱۹۷۰ این دارو برای اولین بار بر روی بیماران دچار لوچی چشم (استرابیم) آزمایش شد و در سال ۱۹۸۹ با نام Oculinum توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)) در درمان لوچی چشم (استرابیسم) و اسپاسم پلکها (بلفارو اسپاسم) مورد تأئید قرار گرفت. این ترکیب بعدها توسط شرکت آلرگان (Allergan) تصاحب شد و با نام بوتاکس (BOTOX) از اواخر سال ۱۹۸۰ درمان اصلی اسپاسم های موضعی عضلات (focal dystonia) و دردهه اخیر درمان کمکی مهمی در اسپاسم های عضلانی بزرگسالان و فلج مغزی کودکان بوده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۲ استفاده از بوتاکس بنام Botox Cosmetic را برای بهبودی موقتی در ظاهر خط اخم متوسط تا شدید در بیماران ۱۸ تا ۶۵ ساله تأئید کرد. در سال ۲۰۰۴، FDA مصرف بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل (Primary axillary hyperhidrosis) تأئید کرد.

بوتاکس با فلج عضلات زیرپوستی برای صاف کردن چین و چروک های صورت و ایجاد ظاهری جوان تر در افراد به کار می رود؛ مانند چین و چروک های ناشی از اخم کردن که در بین ابرو ها یا روی پیشانی ایجاد می شوند و چروک های اطراف چشم و دهان که در موقع خندیدن ظاهر می شوند. بوتاکس در برخی موارد برای کاهش میزان تعریق در کف دست ها یا زیر بغل نیز استفاده می شود.

بوتاکس در درمان لوچی، بلفارواسپاسم، میگرن مزمن و دیستونی نیز کاربرد دارد. محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در نواحی مختلف پوست سر می باشد و معمولاً بر اساس منطقه ای از سر که بیشترین احساس درد را دارد انجام می شود. این در حالی است که در تزریق بوتاکس به منظور زیبایی نواحی پیشانی و اطراف چشم مورد تزریق قرار می گیرند.

تزریقات بوتاکس این روزها در سرتاسر جهان به شدت رایج شده است و البته تعداد زیادی از افراد مشهور نیز برای حفظ زیبایی و جوانی خود، از بوتاکس استفاده می کنند. علاوه بر اهداف زیبایی، از این ماده برای مواردی مانند جلوگیری از تعرق غیرعادی نیز استفاده می شود.

در تزریقاتی که به منظور زیبایی انجام می شوند، فرستادن سیگنال های عصبی به ماهیچه های مشخصی مسدود می شود. در این صورت ماهیچه ها آرام تر و بی حرکت می شوند و درنتیجه در هنگام بروز واکنش هایی که موجب تولید چین وچروک پوست می شود، ماهیچه ها بی حرکت می مانند و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می شود.

هزینه ی بوتاکس بسته به نوع ماده، مکان و شرایطی که آن را انجام می دهید، متغیر است. در واقع بعضی از اقدامات جانبی که به بیمار پیشنهاد می شود، می توانند هزینه ی عمل را افزایش بدهند. فراموش نکنید که این عمل مانند سایر فعالیت های پزشکی به تخصص و مهارت نیاز دارد و نباید با طمعِ ارزان بودن خدمات برخی کلینیک ها، سلامت خود را به خطر بیندازید. اگر قصد انجام این عمل زیبایی را دارید، حتما باید تحقیق کنید و جای مناسبی را انتخاب نمایید.

در تزریق بوتاکس، راه انتقال دهنده های عصبی مسدود می شود و درنتیجه حرکت ماهیچه ها متوقف می شود. ماندگاری بوتاکس ۴ تا ۶ ماه است و این یعنی اگر دوست دارید در تمام طول سال پوستی بدون چین وچروک داشته باشید، باید چندبار در سال این عمل را انجام بدهید.

اگر تزریق بوتاکس به درستی صورت نگیرد، عوارض اولیه ی آن بعد از چند ساعت و عوارض اصلی آن بعد از حدود یک هفته مشخص خواهند شد.

مدت اثر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است؟

اثر تزریق بوتاکس دائمی نیست و تنها محدود به محل تزریق می باشد. مدت زمات باقی ماندن تاثیر بوتاکس در افراد مختلف متفاوت است و می تواند از چند هفته تا ۱۰ ماه متفاوت باشد.

ضخامت ، نوع پوست، شدت چروک ها، میزان داروی تزریقی و دفعات تزریق عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان ماندگاری اثر بوتاکس هستند. مثلا مدت اثر تزریق در فردی که برای بار سوم این کار را انجام می دهد بیش از فردی است که اولین تزریق خود را تجربه می کند. آمارها نشان می دهد که متوسط اثر تزریق بوتاکس ۳ ماه است.

چرا اثر بوتاکس از بین می رود؟

بوتاکس ماده ای از جنس پروتئین است که از زمان تزریق تجزیه آن شروع می شود. لذا به تدریج با کاهش میزان آن، اثرش نیز از بین می رود تا جایی که فرد مجددا به تزریق نیاز پیدا می کند. اغلب افراد، تقریبا هر سه تا شش ماه به تزریق مجدد بوتاکس نیاز دارند.

عوارض بوتاکس چیست؟

معمولا تزریق بوتاکس اگر توسط پزشکی ماهر و با تجربه انجام شود، عارضه ای ندارد. ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، تنها عارضه جدی است که تا کنون دیده شده است.

تزریق بوتاکس برای چه کسانی مضر است؟

پزشکان تزریق بوتاکس را به افراد زیر توصیه نمی کنند.

• افرادی که بیماری عصبی و عضلانی دارند.

• زنان باردار

• زنان شیرده

• افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال

• افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس:

بعد از بوتاکس زمان زیادی برای بهبودی لازم نیست و حتی فرد می تواند بلافاصله بعد از تزریق به سر کار برود و زندگی معمول خود را از سر بگیرد.

• در صورتی که از آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر مفنامیک اسید و داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، ۲ هفته قبل از تزریق بوتاکس داروی خود را قطع کنید.

• ۲ الی ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس از خوابیدن خودداری کرده و عضلات محل تزریق را منقبض نکنید.

• از ماساژ و دستکاری محل تزریق تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.

منابع:

علم نما، چطور، بیتوته

error: Content is protected !!