هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده ایم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، علیرضا رئیسی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه واکسن شفافارمد و انستیتو پاستور وارد فاز سوم آزمایش بالینی شده اند گفت: بر خلاف بسیاری از کشورها ما چشم انداز خوبی برای واکسن داریم، واکسن شفافارمد (کووبرکت)، مؤسسه رازی، انستیتو پاستور مراحل نهایی تولیدشان را می‌گذرانند و انشاالله تا تیرماه واکسیناسیون عمومی را می‌توانیم شروع کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۷ کشور دنیا ۸۶ درصد واکسن کل جهان را در اختیار دارند گفت: کشورهایی مثل چین که خودش تولید کننده واکسن است حدود ۹ درصد جمعیتش را واکسن زده، ژاپن و کره جنوبی یا کانادا هم درصد بسیار کمی از جمعیتشان تاکنون واکسن گرفته اند و ما از این بابت عقب نیستیم و مردم نگران نباشند ما چشم انداز خوبی برای واکسن و واکسیناسیون داریم.

رئیسی گفت: ما تا امشب برای ۵۱۰ هزار نفر واکسن زده ایم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین موج چهارم کرونا را قابل مقایسه با موج‌های قبل ندانست و افزود: این موج بیماری با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و ورودی بیمارستان‌ها و بیماران سرپایی بسیار بالا رفته، اما هنوز به قله این موج نرسیده ایم.

او گفت: پیش بینی ما این است که این هفته و هفته آینده بیماری به همین سرعت پیش برود و احتمالاً تا هفته آینده به قله برسد، اما از وضع قرمز این قله به زودی خارج نخواهیم شد.

رئیسی با بیان اینکه شاید تا خرداد درگیر این موج باشیم گفت: با ادامه این وضع در صورت رعایت کامل پروتکل‌ها تا اوایل خرداد می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: هنوز میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی به حد مطلوب نرسیده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد رعایت نمی‌شود، اما رعایت همه پروتکل‌ها باید بالای ۹۰ درصد باشد تا بتوانیم پاندمی یا اپیدمی را کنترل کنیم و نتیجه بگیریم.

رئیسی گفت: اگر اداره‌ای واقعاً می‌تواند این یک هفته، ۱۰ روز را تعطیل کند، چون فعالیت ادارات، با تردد و مترو و اتوبوس مرتبط است که از کانون‌های انتقال بیماری هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تشکر از سازمان هواپیمایی و راه آهن که پروتکل‌ها را بالای ۹۹ درصد رعایت می‌کنند گفت: متأسفانه ما در اتوبوس بین شهری و درون شهری و مترو واقعاً مشکل داریم.

او گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از این موج عبور کنیم، مجموعه پروتکل‌ها از ماسک زدن و خودداری از تردد غیر ضروری، پرهیز از اجتماعات و دورهمی ها، و شستن دست‌ها و فاصله گذاری همه باید رعایت شود تا نتیجه بگیریم، حداقل باید این موج را جدی بگیریم.

error: Content is protected !!