وزارت بهداشت تعداد دانشجویان "رشته طب سنتی" را کاهش داده است

دکتر احمدرضا شریفی؛ پزشک و متخصص طب سنتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا درباره اینکه چرا با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت دانشکده‌‌های طب سنتی، این رشته جایگاهی در نظام سلامت کشورمان ندارد، اظهار کرد: وزارت بهداشت در این چند سال اخیر، تعداد دانشجویان پی‌‌اچ‌‌دی طب سنتی را کاهش داده است و اگرچه حرف‌‌هایی درباره حمایت‌‌ها از طب سنتی زده شده اما در عمل، بوروکراسی و سازوکارهای موجود، به‌نفع حمایت از طب سنتی نبوده است.

عدم‌حمایت بیمه‌‌ها از داروهای گیاهی

شریفی درباره علت عدم ترویج داروهای گیاهی در کشور تصریح کرد: مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیاز به حمایت دارد؛ در حوزه داروهای شیمیایی از آن‌‌جا که مصرف این داروها زیاد است، تولید آن بصرفه است اما به‌دلیل عدم حمایت بیمه‌‌ها و نبود حمایت از چرخه تولید داروهای گیاهی، این داروها مورد توجه قرار نمی‌‌گیرند به همین دلیل مردم نیز در صورت استفاده از داروهای گیاهی متحمل هزینه‌‌های بیشتر می‌‌شوند که این امر نیز نیازمند یک برنامه‌‌ریزی بلندمدت است تا گیاهان مورد نیاز بیشتر تولید شوند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی زیادی کشت و به کشورهای اروپایی صادر و در آن کشورها فرآوری می‌‌شود اما در کشور ما برخی کارخانه‌‌های تولید داروهای گیاهی، نقدینگی کافی ندارند و نیاز به یک حمایت بالادستی وجود دارد.

شریفی خاطرنشان کرد: برخی‌‌ها با ادعای علمی نبودن طب سنتی که ادعایی خلاف واقع است، جلوی ترویج طب سنتی را می‌‌گیرند زیرا فکر می‌‌کنند در صورت گسترش علم طب سنتی، درآمدهای خودشان کاهش می‌‌یابد و عده دیگری نیز به‌دلیل عدم آگاهی کافی از تأثیرات طب سنتی، از آن حمایت نمی‌‌کنند.

این متخصص طب سنتی ضمن تأکید بر لزوم افزایش حمایت مسئولان از ترویج طب سنتی متذکر شد: اگر اشکالاتی در زمینه طب سنتی وجود دارد نیز باید رفع شود و این اشکالات نباید بزرگنمایی شوند زیرا ایرادهایی در طب نوین نیز وجود دارد.

وجود ۶۰ سلامتکده طب سنتی در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) تصریح کرد: حدود ۶۰ سلامتکده دولتی در زمینه طب سنتی داریم که حدود ۱۰ سلامتکده‌‌ در تهران است اما اطلاع‌‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است؛ وزارت بهداشت باید علاوه بر اطلاع‌‌رسانی، تربیت دانشجوهای طب سنتی را بیشتر مورد حمایت قرار دهد و مقدمات ورود به این رشته را تسهیل کند.

انتهای پیام/+

error: Content is protected !!