وزارت بهداشت: تولید و تبلیغ روغن جامد باید متوقف شود

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به تبلیغ روعن جامد با عنوان روغن سالم یا حاوی امگا ۳ هشدار داد و گفت: تولید و تبلیغ این نوع روعن مضر که تهدید کننده سلامت است، باید متوقف شود.

به گزارش ایرنا؛ زهرا عبدالهی با اشاره به تبلیغات گسترده و تولید روغن خوراکی با نام روغن جامد سالم حاوی امگا ۳ افزود: در دهه ۷۰ تولید روغن به صورت مایع و جامد بوده است اما طی چندین سال با تلاش سازمانهای مسئول و با تدوین سیاست‌های سهمیه روغن یارانه‌ای و جایگزینی روغن جامد با مایع و بازنگری در استانداردها از دهه ۸۰ تولید روغن نیمه جامد در دستور کار تولید کنندگان روغن قرار گرفت و فرهنگ سازی مصرف روغن مایع آغاز شد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تولید روغن خوراکی نیمه جامد تا پایان سال ۹۵ باید متوقف شود.بنابراین تولید و تبلیغ روغن نیمه جامد برای مصرف خانوار بر خلاف این تصمیم اتخاذ شده است. 

عبدالهی افزود: وزارت بهداشت سالها برای تغییر فرهنگ الگوی مصرف روغن نباتی جامد به سمت روغن مایع تلاش های زیادی کرده است و تا امروز موفقیت بسیار خوبی را در این زمینه برای تغییر فرهنگ مصرف به دست آورده است.

وی تاکید کرد: در سال ۷۴ تولید و مصرف روغن جامد ۹۷درصد و روغن مایع ۳ درصد بود ولی در حال حاضر تولید روغن نیمه جامد ۵۳ درصد و مایع ۴۸ درصد است که متاسفانه در قبال این تلاشها ، با تولید روغن جامد و تبلیغات آن شاهد تشویق مردم به سمت مصرف روغن‌های نیمه جامد نباتی هستیم.

عبدالهی عنوان کرد: مشکل دیگر این روغن درج کلمه امگا ۳ بر روی بسته بندی آن است که موجب سردرگمی و گمراهی مصرف کنندگان می‌شود چرا که روغن‌های حاوی امگا ۳ در برابرحرارت مقاوم نیستند و نیازمند برخی فرآیندها و افزودن موادی برای افزایش مقاومت هستند و چه بسا ممکن است بسیار مضرتر از اسید چرب اشباع و ترانس باشد.

وی گفت: بهترین روغن برای مصرف پخت و پز روغن‌های مایع گیاهی همچون کلزا، آفتابگردان و ذرت و … و بهترین روغن برای سرخ کردن روغن های مخصوص سرخ کردنی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در همین راستا مکاتباتی با سازمان غذا و دارو،سازمان استاندارد و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام شده است تا ابهامات موجود در تولید و اخذ مجوز برای تولید این روغن مورد بررسی قرار گیرد.

error: Content is protected !!