وزارت بهداشت: ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشا حیوانی دارند

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: به طورکلی در مواجهه با حیوانات باید تمهیدات بهداشتی رعایت شود، در این مورد، شست وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون بسیار توصیه می‌شود. همچنین، مردم باید دقت کنند که از گزش توسط حشرات و حیوانات جلوگیری کرده و در صورت گزش سریع برای درمان اقدام کنند. رعایت اصول بهداشتی در تهیه، طبخ و نگهداری غذا و به حداقل رساندن تماس انسان و دام نیز توصیه می‌شود.

به گزارش میزان، بهزاد امیری به مناسبت روز جهانی زئونوز (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان)، اظهار کرد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، زئونوز، بیماری‌ها یاعفونت هائی هستند که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره دار قابل انتقال هستند.

وی گفت: در ششم ژوئیه ۱۸۸۵ میلادی، لویی پاستور برای نخستین بار کودکی را با روش واکسیناسیون ابداعی خود، از ابتلا به هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد و از آن پس، این روز را به عنوان روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری و معرفی شد.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت بیان کرد: به دلیل نزدیکی زندگی انسان با حیوانات در مناطق شهری و روستایی و استفاده از فرآورده‌های دامی، تمام انسان‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان قرار دارند. از طرفی، حدود ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشا حیوانی داشته و زئونوز بوده و از سوی دیگر، ۷۵ درصد بیماری‌های عفونی نوپدید نیز از نوع زئونوز محسوب می‌شوند.

امیری بیان کرد: بیماری‌های زئونوز از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم به انسان منتقل می‌شوند. روش مستقیم به صورت تماس مستقیم انسان با حیوان بیمار و نیز گزش و خراش توسط حیوان بیمار و یا از طریق پراکنده شدن ترشحات حیوان بیمار به انسلان منتقل می‌شوند در روش غیرمستقیم نیز عامل بیماری زا از طریق یک واسط مانند پشه، به انسان منتقل می‌شود.

error: Content is protected !!