وزن و تغذیه دو عامل تاثیرگذار کلیدی در سرطان سینه

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی نوشت: مهرماه (ماه اکتبر) ماه آگاهی از سرطان سینه است و بهترین زمان برای یادگیری نحوه کاهش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه مناسب و انجام فعالیت بدنی است. در حالی که هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، یک شیوه زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش داده و در صورت تشخیص سرطان، شانس بهبودی کامل را افزایش دهد.

همه زنان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند، اما بعضی از زنان بیشتر در معرض خطر هستند. اگرچه برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، جهش های ژنی، شروع قاعدگی و یائسگی قابل کنترل نیستند اما سایر عوامل خطر را می توان با تمرکز بر تغذیه و انتخاب شیوه زندگی کاهش داد.

بر اساس این گزارش، وزن با خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط تنگاتنگی دارد و این خطر برای زنان دارای اضافه وزن یا چاقی پس از یائسگی افزایش می یابد. انجام فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است و یکی از راه های کمک برای رسیدن به وزن طبیعی است. برای داشتن سلامتی مطلوب، در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ‌تا شدید را داشته باشید.

برخی از غذاها سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و غیره هستند که می توانند بدن را در برابر برخی از سرطان ها محافظت کند. این غذاها شامل انواع سبزیجات، میوه ها و غلات کامل شامل اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کلم پیچ،  مرکبات، توت ها، انار، جو دوسر، جو، بلغور، نان سبوس دار و لوبیا، نخود، عدس و  دانه سویا هستند.

مصرف الکل همچنین با خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد که باید از مصرف آن اجتناب کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه سالم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر بیماری ها، با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

مطالعات کشوری نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بروز سرطان سینه تا ۶۳ درصد افزایش یابد، میانگین سن تشخیص سرطان سینه در کشورهای در حال توسعه نسبت به جمعیت‌های اروپایی و امریکایی کمی پایین تر است و تحقیقات متعدد انجام شده در ایران پایین بودن سن بروز را غالبا به ساختار سنی جوان جمعیت مرتبط دانسته اند. اگر این فرضیات درست باشند انتظار می رود با تغییر ساختار جمعیتی به سمت سالمندی در سال های آینده شاهد افزایش بروز این بیماری باشیم.

۱۳۵۲

error: Content is protected !!