وزیر بهداشت: تولید ۲ واکسن جدید در دستورکار ایران

وزیر بهداشت از در دستورکار قرار گرفتن تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس خبر داد و گفت:بزودی این واکسن‌ها به پروتکل واکسیناسیون کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در دیدار با نماینده یونیسف در ایران، گفت: همکاری ایران و یونیسف، همکاری بسیار ارزشمند و تاریخی است، بنده حدود ۳۰ سال قبل معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و از همان زمان نیز همکاری‌های ارزنده‌ای با یونیسف داشتیم.

وی افزود: کشور ما در رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیر به خصوص کودکان در مقابل بیماری‌های مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، دستاورد‌های ارزشمندی داشته است؛ همچنین در زمینه غربالگری بیماری‌ها در سطح ملی، درمان بیماری‌های های عفونی در کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر نیز به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کردیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین، در زمینه ریشه کنی فلج اطفال علاوه بر اینکه در کشور خودمان موفق عمل کردیم، با همکاری یونیسف و سازمان‌های مردم نهاد به کشور افغانستان نیز کمک کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه کاهش سوءتغذیه چه با آموزش‌هایی که به مادران دادیم و چه در مورد حمایت‌هایی که در مورد کودکانی که با تغذیه با شیر مادر مشکل داشته و با دریافت غذای کمکی سوبسیددار این خلا را برطرف کردند، سعی کردیم سوء تغذیه را در کودکان به حداقل برسانیم.

نمکی گفت: نمونه موفق این همکاری بین بخشی در سیلاب‌های اخیر در ایران بود که ما اجازه ندادیم هیچ کودکی بدون مواد غذایی و هیچ مادر بارداری بدون مراقبت‌های قبل از زایمان باقی بماند؛ لذا با قایق، بالگرد و تمام امکاناتی که در اختیار داشتیم، موادغذایی، شیرخشک و دارو واکسن را به کودکان و مادران باردار و شیرده رساندیم.

نمکی درخصوص توسعه شبکه واکسیناسیون در کشور تصریح کرد: تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس را در دستور کار داریم و به زودی این واکسن‌ها به پروتکل واکسیناسیون کشور افزوده خواهد شد، ساخت این واکسن‌ها در موسسه پاستور با کمک دو شرکت خارجی آغاز شده و از سال آینده مصرف همگانی آن آغاز خواهد شد.

error: Content is protected !!