وزیر پیشنهادی بهداشت مسبب کاهش دانشجوی پزشکی است

عباس گودرزی روز یکشنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در کمیسیون مطالبی را به استحضار آقای عین اللهی رساندم. تصمیم گرفته بودم به همان میزان قانع باشم. اما احساس کردم از کنار موضوع عبور شد و لازم است در صحن مجلس به آن مطالب بار دیگر تاکید شود.

وی با بیان اینکه همانگونه که در کمیسیون بحث کمبود پزشک در کشور را با شما مطرح کردم و گفتم یکی از بحران های امروز و آینده کشور کمبود پزشک است، افزود: شما از سال ۷۲ تا ۸۳ یعنی ۱۱ سال دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودید. عملا نه تنها در این زمینه افزایش ظرفیتی نداشیم بلکه در ابتدای تصدی شما در سال ۷۲، سی و پنج دانشکده اقدام به پذیرش بیش از ۳ هزار و چهارصد و شصت دو دانشجوی پزشکی در کشور کرد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در انتهای مسئولیت شما در سال ۸۳، سی و هفت دانشکده پزشکی کمتر از ۲ هزار و ۹۰ نفر پذیرش داشتند و وزارت بهداشت در گزارش عملکرد خود از این اقدام خود به عنوان یک دستاورد یاد کرد. امروز عدم دسترسی به پزشک و خدمات درمانی یکی از مشکلات مردم در نظام سلامت به ویژه در مناطق محروم. بازار انحصاری در خدمات پزشکی، افزایش خدمت و کاهش کیفیت، عدم تمایل پزشکان برای خدمت در مناطق محروم، توزیع نا متوازن پزشک در سطح کشور از جمله مشکلاتی است که وجود دارد و شما در به وجود آمدن آن سهیم هستید.

وی ادامه داد: لعنت خدا بر کسی که به علت تعارض منافع اجازه پیشرفت کشور را نمی دهد. سرانه پزشک عمومی در ایران به ازای ۱۰ هزار نفر ۱۱ نفر است اما در کشورهای پیشرو این عدد بین ۳۰ تا ۵۰ نفر است. سرانه پزشک متخصص در ایران حدود ۶ نفر در ازای ۱۰ هزار نفر است و در کشورهای پیشرو بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است و این نسبت در دیگر حوزه های پزشکی به همین صورت وجود دارد.

گودرزی اظهار کرد: در کنکور سال ۹۹ بیش از ۵۹۰ هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که یک درصد یعنی حدود ۶ هزار نفر پذیرش شدند که ۲۰ هزار نفر از ۀآنها معدل بالای ۱۹ داشتند. لذا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی یک نیاز فوری است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گزارش شده چین که بالاترین آمار کرونا را داشت ۹۲ درصد بیماران کرونایی خود را با طب سنتی درمان کرده است و بقیه هم با قرنطینه مهار شد. چین قبل از کشف واکسن جشن پایان کرونا را گرفت. طب سنتی در ایران مظلوم است و تهمت شیادی به طبیبان می زنند.

وی اضافه کرد: به ما تضمین بدهید طرح پزشک خانواده و پرونده الکترونیکی سلامت اجرایی شود. با مافیای دارو عملا مقابله خواهد شد و مسئله کمبود پزشک جبران و ترویج طب سنتی انجام شود. به نمایندگان مجلس تضمن دهید امکان مطالبه گری وجود داشته باشد و شرط نمایندگان برای رای اعتماد این باشد.

error: Content is protected !!