وضعیت تامین خون در استان های تالاسمی خیز کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، گفت: شبکه ملی خون رسانی در همه گیری کرونا در کشور، توجه ویژه تری به تامین خون سالم و کافی استان هایی که مصرف خون بالاتری دارند، داشته است.

وی افزود: شبکه ملی خون رسانی که ذخایر خون در کشور را پایش می کند در تلاش است تا خون مازاد بر مصرف استان‌هایی که مصرف خون بالایی ندارند و می‌توانند نیاز خود را برطرف کنند را به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند ارسال کند و با توزیع متناسب با مصرف خون خدمات به هنگام‌تری را به بیماران نیازمند به خون ارائه دهد.

حاجی بیگی ادامه داد: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.

وی افزود: در استان‌های جنوبی بیماری تالاسمی ماژور شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از ۱۰ روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان‌ها ضروری است.

حاجی بیگی گفت: در روزهایی که کشور با اوج شیوع کرونا مواجه است به دلیل وضع قوانین محدودیت عبور و مرور از آمار مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاسته شده و در این شرایط شبکه ملی خون رسانی نقش مهمی را در تامین ذخایر خون استان های تالاسمی خیز همچون سیستان و بلوچستان دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: از آغاز پاندمی کووید ۱۹ تا کنون ۲۳ استان کشور در مجموع ۶۳ هزار و ۴۲۸ واحد خون را طی یک هزار و ۴۷ محموله بسته بندی شده به استان سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.

وی افزود: این تعداد محموله خون با استفاده از ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی ارسال شده است.

حاجی بیگی با بیان اینکه از این تعداد واحد خون ارسالی ۴۹ هزار و ۵۳۶ واحد گلبول قرمز فشرده خون بوده است افزود: در این مدت ۱۳ هزار و ۹۰۲ واحد گلبول قرمز کم لکوسیت که همه ی آن به مصرف بیماران تالاسمی استان رسیده است به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

وی افزود: در همه گیری کرونا سمنان با ۱۳ هزار و ۱۳۵ واحد خون، خراسان جنوبی با ۱۰ هزار و ۸۴ واحد خون و تهران با ۱۰ هزار و ۴۱ واحد خون سه استانی بوده اند که بیشترین تعداد واحد خون را به سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.

به گفته حاجی بیگی، استان های خراسان شمالی با ۶ هزار و ۸۴۰ واحد خون ارسالی، یزد با چهار هزار و ۷۳۵ واحد خون ارسالی، اصفهان با سه هزار و ۶۰۶ واحد خون ارسالی، زنجان با دو هزار و ۸۷۵ واحد خون ارسالی، کردستان با دو هزار و ۳۱ واحد خون ارسالی، کرمان با یک هزار و ۸۱۰ واحد خون ارسالی و آذربایجان شرقی با یک هزار و ۲۰۹ واحد خون ارسالی به ترتیب استان های رتبه چهارم تا دهم بیشترین تعداد واحد خون ارسالی به استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی همچنین همدلی ۲۳ استان کشور برای بخشش دوباره حیات به هموطنان نیازمند به خون در استان سیستان و بلوچستان را نماد یک وفاق ملی و نوع دوستی مثال زدنی دانست.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، استان های مرکزی، لرستان، بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، گیلان، ایلام، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی را به ترتیب دیگر استان هایی اعلام کرد که با ارسال خون به سیستان و بلوچستان در قالب شبکه ملی خونرسانی به افزایش ذخایر خون این استان کمک کرده اند.

حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران به دور از هرگونه حواشی از آغاز تاسیس تاکنون در راستای مسئولیت و وظیفه ذاتی خود توجه ویژه ای به استان هایی که نیاز بیشتری به خون دارند داشته است و خون مورد نیاز بیماران را حتی در سخت ترین روزهای تاریخ معاصر ایران همچون ۸ سال دفاع مقدس یا پاندمی کرونا تامین کرده است.

وی بر اهمیت حضور مستمر اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور نیز تاکید کرد و گفت: آمار اعلام شده نشان می دهد که خون سرمایه ای ملی و مهم ترین محل نگهداری آن در رگ های اهداکنندگان است و اهدای خون در هر کجای ایران ارزشمند و نجات بخش جان هموطنان خواهد بود.

error: Content is protected !!