وقتی بالزامیک شگفت انگیز می‌شود!

سرکه بالزامیک یک چاشنی محبوب در جهان است که ابتدا در منطقه مدیترانه مورد استفاده قرار گرفت. کشاورزان ایتالیایی از انگورهای سفید برای تهیه این سرکه استفاده می کنند.

وقتی بالزامیک شگفت انگیز می‌شود!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیکال دیلی“، به عمل آمدن کامل سرکه بالزامیک حدود ۱۲ سال طول می کشد. از این رو، می توان بطری های سرکه بالزامیک که ۲۵ تا ۵۰ سال عمر دارند را نیز خریداری کرد که به واسطه فرایند تخمیر بلند مدت از عطر و طعم و فواید سلامت ویژه ای برخوردار هستند.

نمونه های رقیق شده سرکه بالزامیک از فواید سلامت مرتبط با پروبیوتیک ها و آنزیم های موجود در سرکه بالزامیک واقعی برخوردار نیستند. برخی تولیدکنندگان با استفاده از افزودنی هایی مانند شکر قهوه ای، کارامل و امولسیفایر محصولاتی را تولید می کنند که ممکن است به جای سرکه بالزامیک اصلی به فروش برسند. تشخیص بین نمونه های اصلی و تقلبی بر عهده مصرف کننده است، اما در ادامه با برخی فواید سلامت سرکه بالزامیک واقعی بیشتر آشنا می شویم.

کمک به گوارش

چاشنی های تخمیرشده، مانند سرکه بالزامیک واقعی، حاوی آنزیم ها و پروبیوتیک هایی هستند که با تغذیه باکتری های خوب روده به تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. افرادی که چاشنی های تخمیر شده را به وعده های غذایی پخته خود اضافه می کنند در معرض خطر کمتری برای نفخ قرار دارند و همچنین به جذب سریع‌تر مواد مغذی کمک می شود.

ملانوئیدهای غذایی

طی فرآیند تخمیر و در نتیجه واکنش اسید آمینه ها با همدیگر ترکیباتی به نام ملانوئیدها شکل می گیرند. ملانوئیدها از استرس اکسیداتیو در محیط گوارشی معده پیشگیری می کنند. ملانوئیدهای غذایی به واسطه کاهش فعالیت های آنزیمی کبد خطر دیابت و بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهند.

سرشار از پلی‌فنول ها

پلی‌فنول ها ترکیباتی گیاهی هستند که در غذاهای مدیترانه ای و سرکه بالزامیک واقعی به وفور یافت می شوند و مشخص شده است که توانایی کاهش سطوح تری گلیسیریدها در خون را دارند. همچنین، پلی‌فنول ها خطر بیماری قلبی و تشکیل پلاک در سرخرگ ها را کاهش می دهند.

حساسیت به سولفیت

برخی افراد نسبت به سولفیت حساسیت دارند، اما زمانی که این ماده را در فرم طبیعی و نه به عنوان یک ماده نگهدارنده و افزودنی مصرف می کنند، با این شرایط مواجه نمی شوند. به عنوان مثال، پنیر و سرکه بالزامیک واقعی دارای سولفیت طبیعی هستند که طی فرآیند تخمیر شکل می گیرد.

error: Content is protected !!