وقتی بوی بد مدفوع خبر از یک بیماری خطرناک می دهد

سرطان پانکراس یا لوزالمعده معمولا نشانه های اختصاصی ندارد و حتی در ابتدا بسیار مبهم و غیرقابل تشخیص است. اما محققان عنوان کرده اند که بوی بد مدفوع می تواند یکی از علائم اولیه آن باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، پانکراس یا لوزالمعده در ناحیه شکم و در قسمت تحتانی پشت معده قرار گرفته است. تشخیص سرطان پانکراس معمولا به دلیل بی علامت بودن در مراحل ابتدایی بسیار دشوار است. اما مدفوع بد بو می تواند یکی از علائمی باشد که پزشک را در تشخیص این بیماری یاری می کند.

انجمن سرطان پانکراس انگلیس هشدار داده است که افراد ممکن است متوجه کم رنگ بودن مدفوع و بوی زننده آن شوند یا حتی دچار اسهال یا یبوست شوند. به گزارش سیناپرس، اما از دیگر علائم سرطان پانکراس می توان به کاهش اشتها، زردی پوستو چشم ها یا تیرگی ادرار و خارش پوست، ابتلا به دیابت، مشکل در هضم غذا و احساس پری زودهنگام شکم هنگام غذا خوردن و ایجاد نفخ، احساس بیماری و تهوع و استفراغ و نیز دشواری در بلع اشاره کرد.

اگر تومور پانکراس از رسیدن آنزیم های گوارشی به روده جلوگیری کند، نتیجه آن عدم توانایی هضم غذاهای چرب می شود که به دنبال آن، مدفوعی شل و بدبو و شناور به دلیل چربی زیاد تشکیل می شود. به گزارش سیناپرس، پزشکان عنوان کرده اند که این علامت ویژه، می تواند نشانه اولیه سرطان پانکراس باشد و نباید ساده از آن گذشت. علاوه بر این، مدفوع تیره و قیری رنگ هم علامتی است که به دلیل خونریزی در قسمت فوقانی روده ها رخ می دهد.

 سرطان پانکراس به دلیل رشد غیرطبیعی توده در پانکراس ایجاد می شود. این بیماری معمولا در افراد زیر ۴۰ سال شایع نیست و در حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری را افراد ۷۴ سال به بالا تشکیل می دهند. از نخستین علائم سرطان پانکراس می توان به کاهش وزن بدون دلیل، درد پشت یا معده و زردی اشاره کرد.

حالت تهوع و استفراغ، احساس لرز، سوءهاضمه و لخته های خونی از دیگر علائم این بیماری به شمار می روند. اگر هر گونه از این علائم را مشاهده کردید که ۴ هفته یا بیشتر ادامه داشتند، حتما برای اطمینان از سلامت خود با متخصص گوارش مشورت کنید.

سرطان پانکراس ممکن است به دلیل التهاب پانکراس، سنگ صفرا، سندرون روده تحریک پذیر یا هپاتیت رخ دهد. اگر مبتلا به زردی هستید، بی درنگ و به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

error: Content is protected !!