چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد؛ هر قدر وزن بیشتر باشد، مفاصل بزرگ مانند زانوها باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، محبوبه میرزایی افزود: بیماری آرتروز شایعترین نوع آرتریت (برافروختگی مفصل همراه با ورم، درد و محدودیت حرکت) است، این التهاب باعث تورم و اختلال در حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون‌ مهره‌ها بیشتر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سه چهارم افراد در دنیا دچار دردهای ناشی از آرتروز هستند و چاقی و اضافه وزن بروز این بیماری را در بزرگسالان و جوانان تشدید کرده است.

میرزایی ادامه داد: در بیماران مبتلا به آرتروز وقتی که مفاصل آنها به‌ مدت طولانی بی‌حرکت مانده باشد و پس از مدتی بخواهند فعالیت داشته باشند، دچار درد می شوند یا به سختی راه می روند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه خشکی مفاصل از مهمترین علایم آرتروز است، اضافه کرد: علت ایجاد این بیماری هنوز به ‌طور واضح شناخته نشده است ولی برخی از عوامل مانند چاقی و اضافه وزن، سن بالای ۴۰ سال و عدم فعالیت بدنی می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

به گفته میرزایی، این بیماری با گذشت زمان وخیم تر می‌شود و درمان قطعی ندارد اما با کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

وی افزود: درمان‌های فیزیکی، تغییرات رژیم‌غذایی، ورزش و مکمل‌های غذایی برای کاهش درد ناشی از آرتروز نیز تجویز می‌شود.

این پزشک توصیه کرد که افراد ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ٣٠ دقیقه داشته باشند و در طول روز حرکات کششی انجام دهند.

میرزایی گفت: روغن زیتون نیز در کاهش دردها به خصوص دردهای استخوانی و کاهش درد آرتروز موثر است، این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و منبع بزرگ چربی است که ترکیب فنولیک موجود در آن سبب کاهش التهابات و درد مفاصل می شود و درست مانند داروهای ضد التهابی عمل می کند.

وی تصریح کرد: مصرف ویتامین C نیز در پیشگیری از بیماری های استخوانی به خصوص پوکی استخوان بسیار موثر است و می تواند از پوکی استخوان و ضایعات مغز استخوان جلوگیری و مانع بروز و پیشرفت آرتروز شود.
میرزایی اظهار داشت: اجتناب از حمل اشیای سنگین، استفاده از تشک طبی و استاندارد، پرهیز از نشستن طولانی‌مدت پشت رایانه، نوشیدن هشت لیوان آب در طول شبانه روز، خوردن صبحانه کامل، کنترل استرس و خواب کافی در پیشگیری از ابتلا به آرتروز موثر است.

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد به نتایج مطالعه جهانی «میزان شیوع و عواقب اضافه وزن و چاقی در کشورهای مختلف» گفت: ۲۹ میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن، هستند.
به گفته وی، در سال ۱۳۵۹، تعداد افراد چاق در ایران، معادل ۲ میلیون نفر بود که به ۱۱ میلیون نفر در سال ۱۳۹۴ رسیده و ۵٫۵ برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از ۵ میلیون نفر به ۱۸ میلیون نفر افزایش یافته و بیش از ۳٫۵ برابر شده است.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین اظهار داشت: در مجموع ، از کل تعداد مرگ و میرها در سال ۱۹۹۰ که شامل ۳۷۲ هزار نفر بوده، حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ مرگ یعنی حدود ۶ درصد مرگ ها قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی است؛ در حالی که از تعداد کل ۳۸۵ هزار مرگ در ایران طی سال ۲۰۱۵، حدود ۵۰ هزار مرگ یعنی معادل ۱۳ درصد از مرگ و میرها، قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی بوده است.

error: Content is protected !!