چرا بعضی مواقع همه بدنم درد می کنه؟

چرا بعضی مواقع همه بدنم درد می کنه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی درد در تمام بدنتان می پیچد درواقع وقتی به دکتر مراجعه می کنید, می گویید همه بدنم درد می کنه آقای دکتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی درد در تمام بدنتان می پیچد. درواقع وقتی به دکتر مراجعه می کنید، می گویید: همه بدنم درد می کنه آقای دکتر.

ارتباط بین ناراحتی های روانی و درد بدن

– مادر جان گفتی کجات درد می کنه؟

ـ همه جام آقای دکتر. همه جام.

این دو جمله برای همه پزشکان عمومی و همچنین کسانی که بخصوص وظیفه نگهداری از یک فرد سالمند را برعهده دارند، بسیار آشناست. افراد بسیاری با دردهای جسمانی و گاهی مداوم و متعدد، بارها به پزشکان مختلف مراجعه می کنند، اما پس از انجام اقدامات مختلف تشخیصی و عکسبرداری ها و آزمایشات مختلف و با یک کیسه پر از انواع مسکن ها، در حالی که بهبودی نداشته اند به سراغ یک پزشک دیگر می روند و… .

بدن درد و اختلالات روانپزشکی

در افراد مختلف بیان ناراحتی های روانی به شکل های گوناگونی رخ می دهد. در شرایطی که بیماری های روانپزشکی به عنوان یک موقعیت پذیرفته شده و قابل قبول پزشکی شناخته شده است، معمولا راه اصلی درمان این مشکلات صحبت کردن از آنها و مراجعه به یک روانپزشک یا روان شناس است. در این شرایط فرد از مشکلات خود با یک انسان متخصص سخن می گوید و احتمال رسیدن به درمان بسیار بیشتر است، اما در بعضی افراد و بویژه در جوامعی که بیماری روانی برای اکثر افراد قابل قبول نیست و برای انسان ها سخت است که به اعضای خانواده، دوستان و آشنایان از مشکلات روانی خود بگویند و مدام نگران این هستند که بشنوند: به خودت تلقین نکن یا از این حرف ها نزن.

وقتی بیماری روانی برای فرد اتفاق می افتد، بیان آن به صورت دردهای بدنی رخ می دهد و خانواده هم فرد را به سراغ پزشکانی می برند که کار چندانی برای علاج دردهای روان فرد از دستشان برنمی آید. حال آن که مسکن اصلی درد این افراد در دست روانپزشک است.

درد تدریجی و فراگیر

دردهایی که علل روانی دارد، معمولا به صورت تدریجی اتفاق می افتد و معمولا قبل از شروع آنها فرد علائمی از بیماری روانی از قبیل افسردگی را نشان می دهد. این دردها اکثرا متعاقب تشدید فشارهای روانی و بعضا مشاجره خانوادگی ایجاد یا تشدید می شود و معمولا با سابقه ضربه به بدن و نشانه های ظاهری مثل کبودی یا خونمردگی همراه نیست و از طرف دیگر با علائمی مانند تب یا افت سریع وزن بدن همراهی ندارد.

یک نکته بسیار مهم این است که معمولا این دردها گرچه ممکن است مانع به خواب رفتن فرد شود، اما او را از خواب بیدار نمی کند، اما اگر فرد حتی یکی از این نشانه ها را داشته باشد بهتر است اول ارزیابی دقیق و معاینه کامل جسمی انجام شود و در صورت تشخیص پزشک مبنی بر وجود علت روانی برای دردها به سراغ درمان مشکل روانپزشکی بروند.

چه باید کرد؟

این مشکل نیز مانند اکثر مشکلات روانپزشکی دو نوع راهکار دارد:دارویی و غیردارویی.

در این افراد، روانپزشک می تواند با تجویز مناسب دارو به بهبود خلق و عملکرد فرد و حتی کاهش درد وی کمک کند، اما در کنار مصرف دارو، خانواده ها و خود بیماران باید به توصیه ها و آموزش های روانپزشکان به طور دقیق عمل کنند و در صورت صلاحدید روانپزشک به احتمال زیاد روان درمانی و مشاوره هم می تواند کمک مناسبی کند.

خانواده ها باید بدانند اگر بموقع و همراه با حمایت مناسب و به اندازه از بیمار، به دستورات روانپزشک معالج توجه و بیمار را ترغیب کنند که داروهایش را بموقع مصرف کند به احتمال زیاد کمک موثری کرده اند که بیمار و خانواده از دردهایی رنج نبرند که از جایی عمیق تر از جسم انسان می آید. از روان انسان که می تواند تمام زندگی او را بسازد.

افسردگی، مهم ترین عامل

در بین بیماری های روان،اختلال افسردگی بیش از دیگر اختلال ها می تواند خود را به صورت دردهای جسمی نشان دهد. این نوع از علائم افسردگی بویژه در سالمندان می تواند بسیار شایع باشد و در این بین سردرد، کمردرد، زانودرد و درد دست و پا به طور شایع در این افراد دیده می شود. این در حالی است که گرچه شکایت اصلی این افراد و خانواده آنها درد است، اما سایر علائم افسردگی مانند غمگینی، گریه های مکرر، خستگی، ناامیدی و حتی افکار خودکشی هم در ایشان معمولا دیده می شود.

مراجعه اول به روانپزشک یا روان شناس؟

روانپزشک یک پزشک متخصص است که پس از گرفتن مدرک پزشکی عمومی و پذیرش در آزمون تخصص یک دوره حداقل چهار ساله را به عنوان دستیار روانپزشکی طی کرده و پس از آن مدرک تخصص روانپزشکی یا همان اعصاب و روان را گرفته است. به همین دلیل و با توجه به اطلاعات مناسبی که در زمینه افتراق دردهای جسمی و روانی دارد، می تواند این کار مهم را انجام دهد.

پس اگر بیماری دارید که دردهای متعدد جسمی و علائم غالب روانی دارد، حتی می توانید پیش از مراجعه به سایر همکاران پزشک، به روانپزشک مراجعه کنید و خیالتان راحت باشد که اگر مشکل از جسم بیمار باشد او احتمالا متوجه می شود و شما را به پزشک مربوط ارجاع می دهد، اما با توجه به این که همکاران روان شناس آموزش کافی در زمینه بیماری های جسمی پزشکی ندیده اند احتمال دارد که نتوانند این افتراق را انجام دهند و بیمار درمان مناسبی نگیرد. البته در صورت تائید علل روانی برای دردها توسط پزشکان، روان شناسان بالینی می توانند در زمینه درمان های غیردارویی کمک بسزایی کنند.

دکتر محمدرضا شالبافان

روانپزشک وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

error: Content is protected !!