چند نکته درباره ماسک، پوست و عوارض بعدی

یک متخصص پوست گفت: کسانی که پوست خود را با مواد آرایشی چرب می‌کنند، پوست را مستعد جوش زدن می‌کنند و اگر در این حالت از ماسک نیز استفاده شود، یک فضای بسته ایجاد می‌شود که با نبود تهویه، موجب بروز عوارض پوستی می‌شود.

دکتر محمدعلی ماپار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مزایای استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی اظهار کرد: استفاده از ماسک در حالی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است، برای جلوگیری از سایر بیماری‌های ویروسی نیز موثر است. بسیاری از افراد که مرتب دچار عفونت‌های تنفسی می‌شوند، در یک سال گذشته به دلیل استفاده از ماسک، دچار عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی نشده‌اند.

وی افزود: با این وجود ممکن است استفاده از ماسک برای پوست، عوارضی داشته باشد. امکان دارد در برخی افراد که پوست حساسی دارند، با استفاده از ماسک مشکلات و ضایعات پوستی ایجاد شود که البته تعداد این افراد کم است.

این متخصص پوست تصریح کرد: جوش زدن یکی از عوارض استفاده از ماسک است که این موضوع نیز قابل انتظار است زیرا به خاطر استفاده از ماسک و اصطکاک آن با سطح پوست، در برخی افراد که مستعد جوش زدن هستند، این عارضه ایجاد می‌شود.

ماپار گفت: ممکن است در اثر اصطکاک مرتب ماسک با پوست صورت در برخی قسمت‌ها که فشار زیادی وارد می شود، پوست کمی تیره‌تر شود. از عوارض دیگر استفاده از ماسک برای پوست، می‌توان به قرمزی و التهاب پوست اشاره کرد. گاه جای فرورفتگی کش‌های ماسک روی صورت می‌ماند که البته بعد از چند ساعت برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه عوارض ماسک به جنس، نوع و مدت استفاده از ماسک روی صورت بستگی دارد، افزود: احتمال بروز عارضه پوستی برای افرادی که زمان بیشتری از ماسک استفاده می‌کنند بیشتر از کسانی است که کمتر از ماسک استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال پرستاران و پزشکان ممکن است روزانه هشت ساعت از ماسک استفاده کنند و در این افراد امکان بروز عوارض پوستی بیشتر است.

این متخصص پوست تصریح کرد: جنس ماسک نیز می‌تواند در بروز عوارض پوستی تاثیرگذار باشد؛ برخی افراد از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند و بعد از استفاده آن را با پودر لباس‌شویی شستشو می‌دهند؛ اگر این ماسک کاملا شسته نشود و مواد شوینده کاملا خارج نشود، ممکن است در استفاده مجدد و با تعریق، ماسک پوست را تحریک کند و باعث ایجاد التهاب شود.

ماپار با اشاره به استفاده از مواد آرایشی در زمان استفاده از ماسک گفت: استفاده از مواد آرایشی هنگام ماسک زدن احتمال ایجاد جوش و دانه‌های چرکی را روی پوست بیشتر می‌کند. افرادی که از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند نیز در معرض عوارض پوستی ماسک‌ها هستند.

وی افزود: خانم‌ها زمانی که از ماسک استفاده می‌کنند، در قسمتی از پوست که با روسری پوشیده می‌شود از کرم ضد آفتاب استفاده نکنند. فرم ماسک نیز معمولا به گونه‌ای است که قسمت زیادی از پوست صورت را می‌پوشاند و خود ماسک به عنوان ضد آفتاب تاثیر خوبی دارد. در این نقاط از صورت، نیاز به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیست.

این متخصص پوست تصریح کرد: جنس ماسک‌های جراحی (سه لایه) تقریبا شبیه کاغذ است و معمولا حساسیت‌زایی ندارند و اگر حساسیتی ایجاد کنند نیز به دلیل فشاری است که روی پوست می‌آورند که در محل تماس ماسک با پوست صورت التهاب ایجاد می‌کند اما در ماسک‌های پارچه‌ای که در آن‌ها پلاستیک به کار رفته است، امکان حساسیت‌زایی بیشتر است و جنس ماسک باید به گونه‌ای باشد که مواد پلاستیکی در آن نباشد.

وی با اشاره به ترجیح استفاده از پارچه‌های استفاده‌شده برای درست کردن ماسک نسبت به پارچه‌های نو گفت: پارچه‌هایی که زیاد استفاده شده‌اند دارای مواد خاصی نیستند. پارچه‌هایی که تازه از کارخانه بیرون می‌آیند ممکن است دارای مواد شیمیایی باشند اما پارچه‌هایی که مدت‌ها کار کرده و زیاد شسته شده‌اند احتمال وجود مواد شیمیایی در آن‌ها کمتر است و شاید برای درست کردن ماسک، بهتر از پارچه‌های نو و تازه باشند.

ماپار افزود: تمام این موارد، بر اساس تجربه‌های قبلی است؛ در گذشته که از ماسک استفاده نمی‌شد، در خانم‌هایی که روسری خود را محکم می‌بستند ممکن بود قسمت‌هایی از پوست که با پارچه اصطکاک داشت، تحریک شود و جوش بزند در صورتی که معمولا پارچه به عنوان یک ضد آفتاب خوب عمل می‌کند اما در مجموع اصطکاک نیز ممکن است در دم کردن فضای زیر روسری در برخی افراد، جوش و تیرگی ایجاد کند.

وی با اشاره به تاثیر نوع پوست در احتمال جوش زدن با استفاده از ماسک تصریح کرد: احتمال جوش زدن در کسانی که پوست چرب دارند بیشتر است اما هستند کسانی که پوست‌شان خشک است و جوش می‌زنند.

این متخصص پوست گفت: کسانی که پوست خود را با مواد آرایشی چرب می‌کنند، پوست را مستعد جوش زدن می‌کنند و اگر در این حالت از ماسک نیز استفاده شود، یک فضای بسته ایجاد می‌شود که با نبود تهویه، موجب بروز عوارض پوستی می‌شود.

error: Content is protected !!