چگونه شاد باشیم؟

چگونه شاد باشیم

چگونه شاد باشیم همه ی ما انسانها بدنبال راهی برای افزایش شادی در زندگی مان هستیم و برای کسب آن به سراغ ثروت و موفقیت مسافرت های مختلف و می رویم اما شاد بودن ساده تر از این هاست در ادامه به این موضوع پرداخته شده است

این نوشته را احتمالا خواندیده اید؛


اگر خواهان یک ساعت شادی هستید، چرت بزنید! اگر خواهان یک روز شاد هستید، به مسافرت بروید! اگر خواهان شادی یک هفته‏ای هستید، به مرخصی بروید! اگر خواهان شادی یک ماهه هستید، ازدواج کنید! اگر خواهان شادی یک ساله هستید، ثروتی به ارث ببرید! اما اگر خواهان شادی برای همه عمر هستید، از کاری که می‏کنید لذت ببرید.



از آنجایی که شادی، یکی از هیجانات اساسی بشر است یک حس درونی با منشا باطنی است که آثار بیرونی زیادی نیز به همراه دارد. تا ما قلبا خود را آماده خوشرفتاری و خوشرویی نکنیم، شادمانی در رفتارمان تجلی نخواهد کرد. اگر می­خواهید شاد باشید باید باور کنید که می­توانید و توانایی رسیدن به آن را دارید. ارسطو شادی را زندگی معنوی می­داند. جامع­ترین تعریف را وینهوون ارائه می دهد: شادمانی به قضاوت فرد از درجه یا میزان مطلوبیت کیفیت کل زندگی اش اطلاق میگردد.



چه عواملی در بوجود آمدن شادی موثرند؟


۱- شخصیت


۲- عزت نفس: هنگام وجود احساس ناراحتی وفقدان شادمانی، عزت نفس افراد کاهش می­یابد.


۳- اعتقادات مذهبی: فردی با ایمان پایین­تر احساس رهاشدگی، پوچی و تنهایی می­کند.


۴- سرمایۀ اجتماعی


۵- فعالیت های اوقات فراغت


۶- رضایت شغلی


۷- سلامت: شادی، دستگاه ایمنی را تقویت می کند و سلامت فرد را بهبود می بخشد.


۸- محیط اجتماعی


۹- محیط خانوادگی


۱۰- عوامل فرهنگی


۱۱- کاهش فشار روانی و حذف عواطف منفی


۱۲- رسیدن به اهداف


۱۳- وضعیت اقتصادی: برخی می پندارند پول و درآمد سرشار، عامل مهم شادی است. در حالی که پژوهش ها این نگرش را تایید نمی­کند و بیان می­دارند که اگر قدرت خرید فرد یا خانواده ای از حد معینی فراتر رود، درآمد اضافه، تفاوت عمده ای در شادی ایجاد نمی کند.



چه چیزی برای شاد بودن لازم است؟


لازمۀ شادی و شاد بودن، مثبت اندیشی و جستجوی خوبی­ها و زیبایی­ها و ایجاد تعادل در زندگی است. انسان با نگرش منفی به دنیا، چیزی جز روحیه ای افسرده، غمگین و حالتی خشمگینانه ندارد و این نگرش منفی، تخریب­گر جامعه است. نباید فراموش کرد که برای رخدادهای اجتماعی، راه حل های اجتماعی نیز وجود دارد و راهکارهای جمعی در برخورد با چنین مشکلاتی می تواند بسیار کارساز باشد.



آدم های شاد چه ویژگی های دارند؟


اشخاص شاد با زندگی همراهی می کنند!


اشخاص شاد فقط مثبت نمی­اندیشند، بلکه مثبت عمل می­کنند. برای شاد بودن باید افکار خود را عوض کنید، اما منتظر از راه رسیدن احساسات نباشید. اشخاص دارای قدرت کنترل مستقیم بر چگونه عمل کردن و چگونه اندیشیدن خود هستند. اگر می خواهید شخص شادتری باشید، شادمانه تر عمل کنید.


اشخاص شاد آنچه را که احتیاج دارند طلب می کنند. همانطور که نعمت­ها معمولا از آسمان به زمین نمی افتند، از شکایت کردن نیز چیزی عاید اشخاص نمی­شود. پس به جای شکایت کردن به دنبال خواسته­های خود بروید.


اشخاص شاد مشتاق تغییر هستند. ثابت ماندن و تغییر نکردن، مخالف همۀ قوانین طبیعت است. تغییرات را با آغوش باز پذیرا باشید.


اشخاص شاد به خود اجازه شکست خوردن نمی­دهند. شکست به این معنی نیست که هیچ گاه به هدف خود نخواهید نرسید و یا دلیلی بر دست کشیدن از هدف وجود دارد. به هدف دست نیافتن، تنها یک معنی دارد: شما به تمرین و تجربه بیشتری احتیاج دارید پس تسلیم نشوید.



برای شادی …


شادی خود را به هیچ چیز و هیچ کس وابسته نکنید.


هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید.


انتظار نداشته باشید همیشه آنچه در اطرافتان اتفاق می افتد مطابق میل شما باشد.


با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار شود.


قبل از انجام کاری یا گفتن چیزی، به ضرورت آن بیاندیشید.


خود را به خاطر اشتباهات گذشته، سرزنش نکنید.


با شرایط زندگی سازگار باشید.


در مقابل خواسته ها و گفتار دیگران انعطاف پذیر باشید.


به قدر توان تلاش کنید.


هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.


به دیگران کمک کنید آنچه را که می خواهند به دست آورند.


بگذارید دیگران از شما به عنوان فردی آرام و خوشرو یاد کنند.


یگانه داروی آرام بخش روح، یاد خداست.


برای اینکه شاد باشید باید شادی­آفرین باشید.


به هیچ کس جز خدا امید نداشته باشید.


در انجام کارهای مورد علاقۀ خود زیاد به نظر دیگران اهمیت ندهید.


از هیچ کس و هیچ چیز توقع نداشته باشید.


اجازه ندهید اتفاقات ناخوشایند روحیه­تان را خراب کنند.


با بحث­های بی نتیجه، انرژی خود را هدر ندهید.


هر کاری را با علاقه و اشتیاق و تمرکز انجام بدهید.



راهکارهای شادمانی


باید خود را علیه بی حالی روحی و بی حوصلگی مجهز کنید و سهم خود را در شادکامی زندگی و خانواده ارتقا دهید.


هرگز اجازه ندهید افکار منفی، چون موریانه­هایی، ریشه­های مسرّت و شادکامی زندگی تان را از بین ببرند و بر شما مسلط شوند.


معیارهای شخصی خود را در زمینه سود و ضرر، بازبینی کنید. شادکامی عمدتا به ادراک صحیح واقعیت بستگی دارد. همیشه به دست آوردن چیزی سود، و از دست دادن چیزی ضرر نخواهد بود.


از احساس نفرت و انزجار نسبت به خودتان فاصله بگیرید. می توان با بهتر زندگی کردن و برخورد مثبت و عقلانی، از رنج های زیاد کاست.


خود را آماده کسب تجربه از دیگران نظیر اطرافیان و همسرتان نمایید. تجارب تلخ و نامطبوع دیگران، شما را متوجه ارزش های موجود زندگی­تان و قدردانی از آنها و درنتیجه شادکامی بیشتر خواهد نمود.



دیگر راه های شادی


۱- دست ودلباز باشید.


۲- فرصت ها را ببینید. به قول چرچیل: آدم بدبین در هر فرصتی، مشکلات را می بیند، اما آدم خوش بین در هر مشکلی، فرصتی را می­بیند.


۳- ورزش کنید. ورزش حالت ذهنی افراد را تا حدی با تاثیر گذاشتن بر میزان دو ماده شیمیایی در بدن بهبود می بخشد: کورتیزول و اندروفین.


۴- نوع دوست، خوش بین و فعال باشید.


۵- اگر احساس خمودگی می کنید، به خود استراحت بدهید.


۶- انجام کارهای خیر، افراد را شادتر می کند.



نقش شادی در جامعه


در بعد سیاست گذاری های اجتماعی، شادی به خاطر نقشی که در بهزیستی و رفاه دارد، از اهمیت بسیار برخوردار است. مقولات ذهنی باعث می شوند حتی با وجود رفاه مادی، افراد احساس بدبختی کنند.


شادی و غم، هردو بر سلامتی افراد تاثیرگذار هستند. اما باید توجه داشت که هرنوع شادی و غمی نمی­تواند چنین تاثیری داشته باشد. شادی های جمعی و محله ای را باید از شادی های توده ای و شادی های فردی جدا کنیم. عموما شادی های فردی و شادی های توده ای خطرناک هستند زیرا عنصر خودکنترلی در آن وجود ندارد.


آیین های شخصی – از جمله دسترسی به اینترنت و…– ممکن است باعث سرخوشی و احساس شادی در فرد شود ، به طور مکرر یک رفتار انجام گرفته و جنبه اعتیاد پیدا کند اما وقتی اجرای مراسم جشنی به طور سالانه، ماهانه و مکرر انجام گیرد، هیچ گاه جنبه اعتیاد پیدا نمی­کند.شادی های جمعی محله ای، به دلیل اینکه سازمان یافته و بر اساس قواعد جمع کنترل می شود، دیگر ویژگی آسیب و تخریب ندارد.


شادی های خانه محور و خصوصی نیز به همان اندازه شادی های توده ای برای جامعه مخرب هستند. در ایران شادی های خصوصی نیز وجود دارد که به علت عدم وجود هیچ گونه کنترل بر آنها، خطرناک هستند.



نقش شادی در روابط اجتماعی


اگر شادی های جمعی و غیر مضر انجام شوند، تقویت کننده برخی از روابط اجتماعی هستند. این نوع شادی ها مانند تمامی اعمالی که در هر جامعه به قوام آن جامعه کمک می کنند، می توانند به روابط آن جامعه نیز کمک کرده و باعث سرخوش شدن افراد جامعه شوند.این جزو کارکردهای سنتی لازم و ضروری در جامعه است. ممکن است در طی زمان این کارکردها از بین بروند ولی چون جامعه به سمت مقولات خاصی می رود و طالب رفاه و لذت بیشتر است، اعمال سنتی در جامعه جدید تقویت شده و مردم بیشتر به آن توجه می کنند، چرا که سرخوش کننده و رفاه دهنده است.

error: Content is protected !!