کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه

مطالعه ای جدید نشان داده است که ۳۶۲ گونه باکتری روی اسفنج های آشپزخانه یافت می شوند، که بحث درباره بهترین روش برای ضدعفونی کردن آنها را داغ می سازد.

خانه شما راز کوچک کثیفی را پنهان کرده است. در شرایطی که می دانید ضدعفونی کردن دستگیره های در و جایگزینی منظم مسواک برای پیشگیری از گسترش میکروب ها ضروری هستند، آشپزخانه مکانی مناسب برای باکتری هایی است که شاید انتظار مواجهه با آنها در این بخش از خانه را نداشته باشید. مطالعه ای که توسط بنیاد ملی بهداشت آمریکا درباره ۳۰ محل با میزان لمس بالا در ۱۷ خانه انجام شد، نشان داد که آشپزخانه میزبان بیشترین تعداد باکتری در یک خانه است و اسفنج ها آلوده‌ترین شی محسوب می شوند.

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “پریونشن”، در شرایطی که همه باکتری ها مضر نیستند – به عنوان مثال، پروبیوتیک ها می توانند به حفظ سلامت روده کمک کنند – برخی باکتری ها مانند سالمونلا، ئی.کولای، لیستریا، مخمر و قارچ انگلی از جمله موارد شناخته شده مضر هستند که در آشپزخانه ها یافت می شوند.

خبر خوب این است که پاکسازی منظم آشپزخانه با آب داغ و صابون می تواند به پیشگیری از گسترش باکتری ها کمک کند. در ادامه با آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه بیشتر آشنا می شویم.

اسفنج ها

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

مطالعه ای جدید نشان داده است که ۳۶۲ گونه باکتری روی اسفنج های آشپزخانه یافت می شوند، که بحث درباره بهترین روش برای ضدعفونی کردن آنها را داغ می سازد. شما می توانید اسفنج مرطوب را به مدت یک دقیقه در مایکروویو با درجه حرارت بالا قرار دهید یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا چرخه خشک شدن را پشت سر بگذارند. هر دو روش می توانند بیش از ۹۹ درصد باکتری ها را نابود سازند.

یخچال

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

هر زمان که بروکلی یا گوشت قرمز را بدون پوشش محافظ مناسب در یخچال نگهداری می کنید، ممکن است به گسترش باکتری ها کمک کنید. محیط تاریک و مرطوب، به ویژه در کشوهای یخچال، محیطی مناسب برای فعالیت باکتری هایی مانند سالمونلا، لیستریا، مخمر، قارچ انگلی و ئی.کولای فراهم می کنند. برای مقابله با گسترش میکروب ها، ماهی یک بار یخچال خود را پاکسازی کنید. برای این کار می توانید از آب داغ و صابون استفاده کنید و در ادامه از ترکیب یک قاشق چایخوری سفیدکننده با یک لیتر آب بهره ببرید.

سینک آشپزخانه

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

اگر فکر می کنید سینک آشپزخانه شما تمیز است، زیرا پس از آماده کردن غذا یا شستشوی ظروف آن را با آب پاک کرده اید، بهتر است در این زمینه تجدید نظر کنید. باکتری ها می توانند روی سینک آشپزخانه و محل دفع زباله جمع شوند و حتی این قسمت ها ممکن است بیشتر از توالت میزبان باکتری ئی.کولای باشند. روزی یک بار سینک آشپزخانه خود را با یک محلول سفیدکننده پاکسازی کرده و در نهایت با آب شستشو دهید تا از گسترش میکروب های خطرناک پیشگیری شود.

درب بازکن های قوطی

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

انتقال آلودگی از ماده ای به ماده دیگر روشی شایع برای گسترش باکتری ها در آشپزخانه است و درب بازکن های قوطی یکی از متهمان اصلی در این زمینه محسوب می شوند. باقیمانده رب گوجه فرنگی که زیر چرخ دنده های این وسیله پنهان شده می تواند مکانی ایده آل برای تکثیر قارچ انگلی باشد، و از آنجا به قوطی های دیگر و مواد غذایی موجود در آنها منتقل شود. اگر نمی توانید درب بازکن قوطی را در ماشین ظرفشویی ضدعفونی کنید، پیش از هر بار استفاده آن را با آب داغ و صابون شستشو دهید، سپس از یک محلول سفیدکننده استفاده کرده و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

دستمال ها و حوله های دستی

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

همانند اسفنج ها، دستمال ها و حوله های دستی موجود در آشپزخانه می توانند رطوبت را جذب کرده و محیطی عالی برای رشد باکتری ها فراهم کنند. پژوهش ها نشان داده اند که این محیط مناسب موجب می شود تا نتیجه ۷۵ درصد آزمایش دستمال ها برای بررسی وجود باکتری هایی مانند ئی.کولای مثبت باشند، از این رو، دستمال ها و حوله های دستی یکی از کثیف‌ترین اشیا موجود در آشپزخانه هستند. پس از هر بار استفاده اجازه دهید آنها به خوبی خشک شوند. اگر حتی یک کثیف کاری کوچک را از کف آشپزخانه پاک کردید، دستمال را به خوبی بشویید.

قهوه ساز

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

آغاز روز با نوشیدن یک فنجان قهوه داغ کاری است که بسیاری از مردم جهان برای بیدار کردن بدن خود انجام می دهند. در شرایطی که دستگاه های قهوه ساز زندگی را آسان‌تر کرده اند، اما به پاکسازی منظم برای پیشگیری از گسترش میکروب نیاز دارند. نتایج یک مطالعه نشان داد که در یک قهوه ساز ۴٫۶ میلیون کلونی از باکتری ها و قارچ انگلی وجود دارند. تعویض آب پس از هر بار استفاده و به کار بردن سرکه برای پاکسازی داخلی سیستم می تواند به پیشگیری از گسترش بالقوه باکتری ها کمک کند.

تخته آشپزی

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

تخته آشپزی ممکن است بیش از یک توالت فرنگی حاوی میکروب باشد و میزان باکتری های مرتبط با مدفوع روی آن ۲۰۰ برابر بیشتر باشد. زمانی که در نظر بگیریم تا چه اندازه از این وسیله برای آشپزی استفاده می کنیم، هضم این شرایط دشوار می شود. شما می توانید با استفاده از دو تخته آشپزی مختلف از گسترش باکتری ها از گوشت قرمز به سبزیجات خام پیشگیری کنید. تخته آشپزی را با استفاده از یک محلول سفیدکننده شستشو دهید و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود. پیش از استفاده مجدد نیز آن را با آب شستشو دهید.

مخلوط کن

کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه 

تجهیزات آشپزخانه که برای پاکسازی نیازمند جدا کردن قطعات هستند، مانند یک مخلوط کن، محیطی عالی برای رشد و تکثیر باکتری هایی مانند سالمونلا، ئی.کولای، مخمر و قارچ انگلی محسوب می شوند. مکانیزم مخلوط کن که غذاها را خرد می کند، ممکن است به گسترش باکتری ها کمک کند. بر همین اساس است که به عنوان مثال، پخت کامل گوشت گاو بسیار اهمیت دارد. برای پاکسازی کامل مخلوط کن آن را تا نیمه با آب داغ پر کرده، چند قطره صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید.

error: Content is protected !!