کرادل کپ یا کلاهک گهواره ای در نوزادان

کرادل کپ یا کلاهک گهواره ای در نوزادان شرایطی است که به آن سبوریک درماتیت گفته می شود کلاهک گهواره ای با پوسته ریزی زرد و چرب روی سر کودک نمایان می شود و معمولا بدون درمان در سنین ۸ تا ۱۲ ماهگی از بین می رود

پرسش و پاسخ درباره بیماری کلاهک گهواره ای


کرادل کپ یا کلاهک گهواره ای در نوزادان شرایطی است که به آن سبوریک درماتیت گفته می شود. کلاهک گهواره ای با پوسته ریزی زرد و چرب روی سر کودک نمایان می شود و معمولا بدون درمان در سنین ۸ تا ۱۲ ماهگی از بین می رود.


کودک من مشکلی شبیه شوره سر دارد آیا بیماری کلاهک گهواره ای یا cradle cap است؟


پوست سر کودک من دارای پوسته های خشک است شبیه شوره سر یا پوسته های ضخیم زرد یا قهوه ای و به صورت دلمه است،این مشکل احتمالا کلاهک گهواره است. پزشکان به این مشکل درماتیت سبوره کودکی می گویند که بسیار شایع است.


کرادل کپ بیماری حدی نیست. این مشکل اغلب در چندماه اول زندگی وجود دارد و بطور خودبخودی می تواند ظرف ۶ تا ۱۲ ماه از بین می رود. با وجود این در برخی اطفال تا مدت طولانی وجود خواهد داشت. ممکن است چنین مشکلی را در اطراف گوش ها،ابرو، پلک ها و حتی زیربغل و سایر نواحی چین دار بدن کودک مشاهده شود.


علل کرادل کپ چیست؟


علت آن نامشخص است. اما باید بدانید که این مشکل در اثر بهداشت ضعیف یا آلرژی ایجاد نمی شود.


برخی از متخصصان پوست معتقدند که هورمون های که کودک از مادر در پایان بارداری دریافت می کند باعث تحریک بالای غدد چربی می شود که کرادل کپ را ایجاد می نماید. تخریش ناشی از مخمر مالاسزیا در سبوم نیز از عوامل احتمالی است. اما اجماع در مورد این علت وجود ندارد.


کرادل کپ مسری نبست. و احتمالا هرگز برای کودک شما مشکلی ایجاد نمی کند. تنها در شرایطی که کرادل کپ شدید هست احتمالا باعث ایجاد خارش می شود.


چگونه کرادل کپ کودک خود را درمان کنم؟


نیازی نیست هیچ کاری انجام دهید، در صورتی که کرادل کپ باعث ناراحتی کودک شما می شود موارد زیر را انجام دهید:


 به آرامی پوست سر کدوک خود را با انگشتان یا یک برس نرم برای شل کردن پوسته ها بکار ببرید.


 هر روز سر کودک خود را با شما بشویید، بخاطر داشته باشید تا شامپو کاملا روی سر کودک شسته شود. پس از شامپو زدن یک برس نرم به آرامی یا حوله نرم سر کودک را خشک کنید. برخی از والدین از شامپوهای کرادل کپ استفاده می کنند و در برطرف کردن کرادل کپ موفق هستند.


 از کرم کرادل کپ هیدرو رم بیبی زیر نظر پزشک استفاده نمایید.


آیا می توانم از روغن های طبیعی برای درمان کرادل کپ کودکم استفاده کنم؟


اگر کرادل کپ نوزاد شما یک مورد سخت است روغن طبیعی ممکن است پوسته های خشک را شل نمایید. مقداری روغن خالص طبیعی مانند روغن بادام یا زیتون بر روی پوست سر نوزاد به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. سپس با یک برس نرم پوسته ها را خارج کنید. پوست سر کودک را با یک شامپوی ملایم بپه بشویید. نکته ای که باید توجه کنید این است که باقی ماندن روغن روی پوست سر نوزاد باعث بسته شدن منافذ و چسبیدن پوسته ها می گردد. کف شامپو را به مدت چند دقیقه قبل از شستشو روی سر کودک نگه دارید تا روغن را پاک نماید.


آیا باید کودک خود را برای مشکل کرادل کپ را پیش پزشک ببرم؟


اگر کودکتان به کرادل کپ شدید یا خونریزی زیر پوسته های کرادل کپ ایجاد شود، با پزشک کودک خود مشورت کنید.


پزشک شامپو ضد شوره توصیه خواهد کرد و در صورت وجود التهاب در پوست سر کرم کورتیزون تجویز می نماید. در صورتی که عفونت مخمری وجود داشته باشد پزشک یک ترکیب ضد قارچ موضعی تجویز می کند.


ترجمه: دکتر اکبرنژاد


© Chris Priest / Science Source 2016

*********

فرشاد اکبرنژاد (f_borom) ، مرد، تاریخ تولد : ۱ فروردین ۱۳۶۰، محل تولد : ایران، تهران، تهران،متاهل، وضعیت تحصیل : دکترای حرفه ای، دین و مذهب : اسلام – شیعه، محل سکونت : ایران، تهران، تهران

*********

error: Content is protected !!