کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛ خطرناک تر از همیشه

در طول ۱۸ ماهی که از انتشار ویروس کرونا سپری شده میانگین روزانه تعداد جان باختگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد یک تا سه نفر بوده  هر چند این مدت تعداد هشت مرگ روزانه بر اثر کرونا در استان هم ثبت شده اما تداوم مرگ های بیش از پنج نفر در چهار روز متوالی بی سابقه بوده است.

تاکنون ۸۰۸ نفر بر اثر کووید ۱۹در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست داده اند و با توجه به اینکه در زمان حاضر ۴۱ نفر بر اثر این بیماری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند نمی توان به کاهش میزان مرگ و میرها حداقل در کوتاه مدت امیدوار بود.  

قربانیان کرونا به روایت آمار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کرونا استان به ۸۰۸ نفر خبر داد و گفت:شبانه روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

پرویز یزدان‌ پناه اظهار داشت:پیش بینی می شود روند کنونی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۴ روز آینده ادامه داشته باشد.

وی ابراز داشت:هم اکنون ۶۱۷ بیمار در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد بستری است که ۲۸۴ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۴۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

  شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۲ برابر شاخص ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه از یک هزار شهروند کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۱ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند گفت: میزان شیوع ویروس کرونا در استان ۲ برابر شاخص دیگر نقاط کشور است.

براساس آمار موجود از هر یک هزار نفر در کشور ۵۵ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند.

پرویز یزدان پناه اضافه کرد:بالا بودن میزان شیوع باعث افزایش میزان بستری ها و به دنبال آن زیاد شدن مرگ و میر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در این استان شده است.

وی با یادآوری اینکه از ۲۰ درصد از افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده اند بستری  می شوند و چهار درصد از این تعداد نیز به مراقبت های ویژه نیاز دارند اضافه کرد: بالا بودن شیوع ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد می تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.

چرایی شیوع ۲ برابری کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد:سفرهای غیرضروری،حضور در تجمعات، آیین های ختم شلوغ و مهمانی های خانوادگی از دلایلی است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه وبویراحمد برای شیوع بیشتر ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد دامن زده است.

یزدان پناه معتقد است که تجمع های انتخاباتی به ویژه انتخابات میان دوره ای مجلس در شهرستان های گچساران و باشت، تجمع های ۵۰۰ تا یک هزار نفر آیین های تشییع،دورهمی خانوادگی و سفرهای غیرضروری از عوامل شیوع گسترده کرونا در کهگیلویه و بویراحمد است.

پرویز یزدان پناه هشدار داد در صورت ادامه روند کنونی وضعیت بسیار بدی در شهریور امسال در انتظار مردم استان باشد.

سفر در این روزهای بحرانی کرونا به هر دلیلی باشد معنایی جز بی توجهی به جان باختن هموطنان ندارد پلیس استان از انجام تذکر لسانی به رانندگان یکهزار و ۲۷۷ خودرو،برگشت یک هزار و۳۹ دستگاه خودرو دیگر و جریمه صاحبان ۱۵۲ دستگاه خودروی متخلف غیربومی در ۶ روز تعطیلی اخیر خبر می دهد که این آمار عمق بی تفاوتی عده ای از هموطنان را اثبات می کند.

برخی از شهروندان همچنان به دلیل نگرانی از دلخوری اقوام و آشنایان در آیین های تدفین شرکت می کنند هر چند خاکسپاری غریبانه بسیار دردناک و طاقت فرساست اما قطعا نزدیکان عزیزان سفر کرده به مرگ اقوام و آشنایان خود آن هم در مراسم ختم راضی نیستند.

تجربه های تلخ

یکی از حاضران در بیمارستان کرونایی شهید رجایی شهر دوگنبدان اذعان می کنند که دو فرزند دختر او به دلیل ابتلای فرزند پسرش در باشگاه ورزشی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و اکنون در بیمارستان بستری هستند.

او که خود را طاهره معرفی می کند با اشاره به جان باختن چند جوان به دلیل بیماری کووید ۱۹ در گچساران از جوانان خواست با بی احتیاطی جان خود و خانواده شان را به خطر نیندازد.

یک مرد میانسال که در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بستری است می گوید: ویروس کرونا از فرزندش که تنها برای چند دقیقه به دیدنشان آمده بود به او سرایت کرده است.

او که خود را محمد معرفی کرده از جوانان می خواهد تلفنی جویای احوال والدین خود باشند و با بی احتیاطی کاری نکنند که پشیمان شوند.

جدال سخت با کرونا

سرپرست بیمارستان معین کرونایی یاسوج با اشاره به تکمیل تخت‌های مرکز درمانی و آی سی یوی بیمارستان شهید جلیل گفت: کار از توصیه و سفارش گذشته است و نیاز به یک عزم عمومی برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.

ذاکر سعیدی نژاد ادامه می دهد که هر چند مدافعان سلامت فداکارانه همه توان خود را برای کمک به بیماران بکار بسته اند اما آنان در طول ۱۸ ماه فعالیت شبانه روزی بسیار خسته هستند.

او با اشاره به اینکه بخش عمده ای از شهروندان که با خودداری از ترددهای غیرضروری با ستاد کرونا همکاری می کنند تاکید کرد: قطع زنجیره کرونا نیازمند مشارکت همه شهروندان است.

کاهش سن مرگ و میر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با اشاره به اینکه سن مرگ و میر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان هفت سال کاهش یافته است تاکید کرد: میانگین مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد که پیش از این ۶۷ سال بود هم اکنون به ۶۰ سال کاهش یافته است.

محمدمهدی بانشی با یادآوری اینکه تاکنون ۲۲۴ هزار دُز واکسن کرونا تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده که از این تعداد ۲۱۰ هزار  دُز آن تزریق شده است ابراز داشت: کاهش میزان سن مرگ و میر یکی از نشانه های مثبت واکسن است زیرا بیشتر افراد سنین بالا واکسن دریافت کرده اند.

به گفته او تاکنون به بیش از ۸۰ درصد جمعیت عشایری بالای ۱۸ سال، ۸۰ درصد کارکنان بانک‌ها، ۵۰ درصد بیماران سرطانی، ۵۰ تا ۸۰ درصد بیماران خاص و ۵۰ درصد معلمان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: اثرات ایمنی کرونا پس از گذشت مدت زمان معین دز دوم محقق می شود اما کاهش احتمال به ابتلا و مرگ و میر از آثار تزریق واکسن است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

error: Content is protected !!