کرونا زایمان را در کشور کاهش داد

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، اعظم السادات موسوی روز شنبه در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: بسیاری از زنان در دوران کرونایی به علت ترس از ابتلا به این بیماری و مسایل دیگر کمتر اقدام به بارداری کردند در حالیکه حفظ باروری یک چالش مهم است و سرطان های دستگاه تناسلی و افزایش سن باروری را دچار مشکل می کند.

وی تصریح کرد: ایران جزو کشورهای دارای درصد بالای زوج های نابارور است و افزایش سن، تعداد محدود فرزندان و اینکه دیرتر زنان باردار می شوند و مسایل دیگر از مهمترین عوامل این موضوع بوده در حالیکه باید برنامه ریزی اساسی در این زمینه شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران به افزایش آمار سزارین در کشور نیز اشاره کرد و این مسئله را ناشی از ترس از زایمان طبیعی، آموزش ناکافی به تیم پزشکی شامل متخصص زنان، ماما، پرستارو غیره و مسایل فرهنگی دانست.

به گفته موسوی، در دو سال اخیر علم پزشکی تحت الشعاع سیاست قرار گرفته و افراد سیاسی در حیطه پزشکی نباید دخالت مستقیم کنند، مسئله غربالگری مسئله طبی است و تاثیری در افزایش جمعیت ندارد، اما در لایحه افزایش جمعیت که به مجلس کشیده شده باید با خردجمعی و همکاری کارشناسان مسئله غربالگری از افزایش جمعیت خارج شود و در حیطه پزشکی قرار گیرد.

سرطان دهانه رحم شایعترین بیماری زنان 

وی افزود: با توجه به اینکه سرطان دهان رحم از شایع ترین بیماریها در زنان بوده لازم است واکسن «اچ پی وی» برای دختران ۹ تا ۲۶ سال قبل از ازدواج تزریق شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت با واکسیناسیون در سال ۲۰۳۰ سرطان دهانه رحم در کشورها حذف شود، چون این بیماری کشنده است در حالیکه با تزریق واکسن قابل پیشگیری و با غربالگری متناسب قابل درمان است.

موسوی اظهار امیدواری کرد با سیاست های درست و با قرار گرفتن واکسن «اچ پی وی» در چرخه واکسیناسیون کشور، زنان جامعه از بیماری سرطان دهانه رحم خلاص شوند و بیشترین بروز این بیماری در کشورهای در حال توسعه است.

وی به نقش سونوگرافی در مامایی اشاره کرد و اظهار داشت: با کمک انجمن متخصصان زنان و زایمان بحث سونوگرافی در مامایی در اقدامات درمانی کشور قرار گرفت زیرا این مسئله باعث تشخیص زودرس بیماریها می شود.

موسوی، بیماری تیروئید در دوران بارداری را نیز بسیار شایع دانست و تصریح کرد: برای حاملگی نرمال تشخیص کم کاری تیروئید از عوامل مهم است.

شیوع ناباروری در کشور افزایش یافته

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه شیوع ناباروری در کشور افزایش یافته، ادامه داد: سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری چند جانبه است که سلامت زندگی زنان را مختل می کند و مسئله فلج مغزی نوزادان نیز به عوامل متعدد زنتیک و متابولیک در دوران بارداری بستگی دارد و با توجه به اینکه همه خانواده ها انتظار تولد فرزند سالم دارند وقتی با این پدیده مواجه می شوند آن را ناشی از کم کاری پزشک دانسته و آمار شکایات از متخصصان زنان در این زمینه بالاست.

موسوی به برگزاری همایش بین المللی متخصصان زنان و زایمان که ۶ تا ۹ مهر برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: این همایش بصورت مجازی با ۱۱۱ سخنرانی داخلی و ۲۸ سخنران داخلی و ۱۲ امتیاز بازآموزی برای متخصصان زنان برگزار می شود و فرزندآوری جمعی، کووید، پیشگیری از سرطان ها، حفظ باروری، شناخت حاملگی های پرخطر از محورهای این همایش بوده که بصورت سخنرانی، پنل، سمپوزیوم اجرایی می شود و اعمال جراحی نیز بصورت زنده برای شرکت کنندگان پخش خواهد شد.

مادران باردار واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

دبیر همایش بین المللی زنان و زایمان نیز گفت: مادران بدودن دغدغه و نگرانی می تواند واکسن های کرونا و آنفلوآنزا را تزریق کنند و نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

نسیم سنجری اظهار داشت: با توجه به اینکه سن باروری در کشور افزایش یافته، زنان باید بدانند هر چقدر سن باروری کمتر باشد نازایی نیز کمتر اتفاق می افتد زیرا عوارض مادر و جنین ارتباط مستقیم با سن بالا دارد در حالیکه بسیاری از افراد در این زمینه بی اطلاع هستند.

وی به این همایش بین المللی اشاره کرد و ادامه داد: پزشکان برجسته ای از انگلیس، استرالیا، هلند، آمریکا و مصر در این همایش بصورت مجازی حضور دارند و بسیاری از مسایل زنان و زایمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

error: Content is protected !!