کرونا غافلگیر می کند؛ پروتکل ها رعایت شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، کرونا از ابتدای شیوع تاکنون در گیلان با فراز و نشیب هایی همراه بود، تجربه این مدت نشان داده که هر زمان که مردم رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی می گیرند این بیماری کاهش و هر زمان که عادی انگاری می کنند آمار بستری و مبتلایان سرپایی کرونا سیر صعودی پیدا کرده است.

کارشناسان بهداشتی گیلان حساسیت و جدیت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را در کاهش آمار بستری ها و سرپایی های روزانه مبتلا به کرونا بسیار مهم می دانند و همواره خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

آمارهای هفته جاری نسبت به هفته گذشته نشانگر این است که آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در استان گیلان خیلی آرام رو به افزایش است البته کارشناسان بهداشتی در گیلان می گویند: افزایش نزدیک به ۲۰ نفری بیماران بستری کووید ۱۹ دلیلی برای اعلام خبر خیز بیماری نیست، باید منتظر آمار چند روز آینده باشیم.

در آخرین روزهای هفته گذشته آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان به ۱۹۹ نفر رسیده بود اما بر اساس آمار روز گذشته “چهارشنبه” آمار بستری های کرونایی در بیمارستان های استان به ۲۱۹ نفر رسیده ضمن اینکه ۱۰۳ بیمار سرپایی نیز طی روز گذشته شناسایی شده است.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان در این باره می گوید: اگر چه هم اکنون آمار بیماران بستری مبتلا به کووید در بیمارستان های استان از چندماه گذشته حتی از اسفندماه ۹۹ کمتر است اما افزایش بیماران بستری در هفته اخیر نسبت به هفته گذشته می تواند نگران کننده باشد.

دکتر حسن رخ شاد بیان داشت: افزایش هر چند اندک بیماران سرپایی و بستری کووید ۱۹ در استان گیلان طی روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته هشداری جدی است تا مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا غافل نشوند و همچنان به مراعات توصیه ها توجه جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر پرهیز از سفر و برگزاری دورهمی ها اظهار داشت: با توجه به وضعیت قرمز در برخی از شهرهای جنوب کشور ضروریست تا پروتکل های بهداشتی با دقت رعایت شود تا شاهد موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ در استان گیلان نباشیم.

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با این ویروس شامل رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها نیست.

کارشناسان بهداشتی گیلان می گویند: اعلام خبر خیز بیماری کرونا در این استان به آمار روزهای آینده بستگی دارد، مردم در رعایت پروتکل ها کوتاهی نکنند و از بیماری کرونا غافل نشوند تا شاهد موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ نباشیم. 

بر اساس آخرین آمار،  افزون بر ۱۹۰ هزار نفر از گروه های هدف در گیلان شامل کادر بهداشت و درمان، جانباران شیمایی، سالمندان بستری در مراکز بهزیستی و بیماران خاص، سالمندان بالای ۸۰ سال و گروه سنی بالای ۷۰ سال در گیلان واکسن کرونا را دریافت کرده اند، تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیز از چند روز گذشته در این استان از سرگرفته شد تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد از این افراد دوز دوم را دریافت کرده اند.

گروه های هدف برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا منتظر پیامک و تماس باشند

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان در این باره بیان داشت: هم اکنون تزریق دوز دوم واکسن کرونا در این استان در حال انجام است که با اتمام این مرحله با اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق سایر گروه ها انجام می شود.

کرونا غافلگیر می کند؛ پروتکل ها رعایت شود

وی اظهار داشت: گروه های هدف برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا منتظر پیامک و تماس تلفنی باشند و از تجمع در مراکز واکسیناسیون خودداری کنند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک “منتشر شده در ۲۷ خرداد” ، شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش، آستارا و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی و تنها شهرستان رودبار در گیلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

مجموع جان باختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۸۳ هزار و ۳۲۹ نفر و مجموع بیماران در کشور نیز به سه میلیون و ۱۲۸  هزار و ۳۹۵ نفر رسید، تاکنون دو میلیون و ۷۸۴ هزار و ۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۸۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک هزار و ۶۱۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴ دوز رسید.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید- ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

“کرونا”، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع کرونا در کشور بود.

error: Content is protected !!