کرونا و بارداری و آنچه که باید بدانید

کرونا و بارداری و آنچه که باید بدانید

یکی از بزرگترین نگرانی ها در رابطه با کرونا ویروس جدید تاثیر آن بر مادران باردار و فرزندان آن ها است

یکی از بزرگترین نگرانی ها در رابطه با کرونا ویروس جدید تاثیر آن بر مادران باردار و فرزندان آن ها است. اگرچه شواهد بسیار محدود است، اما نشان می دهد که این ویروس قابل انتقال از مادر به جنین در رحم نیست.

خبری در روز های اخیر بر روی اکثر خبرگزاری ها قرار گرفت و آن هم تولد نوزادی در بریتانیا بود که آزمایش کووید ۱۹ وی پس از تولد مثبت گزارش شد. اما قبل از هرگونه نتیجه گیری باید مطالعات و آزمایشات گسترده ای در این زمینه صورت گیرد. در این مقاله برخی یافته ها و نتایجی که در رابطه با این ویروس مرموز و تقابل آن با دوران بارداری نیاز است بدانیم را گردآوری کرده ایم.

آیا ویروس می تواند به جنین من در داخل رحم منتقل شود؟

یکی از بزرگترین یافته های تحقیقات اولیه این است که ویروس به نظر نمی رسد از مادر به جنین در رحم منتقل شود. دکتر وی ژآنگ استادیار دانشکده پزشکی فاینبرگ مطالعاتی بر روی ۹ زن باردار در چین که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا بوده اند و به روش سزارین زایمان داشته اند انجام داده است.

تیم تحقیقاتی وی مایعات آمنیوتیک، خون بند ناف و شیر مادر را آزمایش کرده و هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس از طریق رحم یا در جریان زایمان سزارین به جنین پیدا نکرده است. نوزادی که به تازگی در انگلیس آزمایش مثبت داشته است، این یافته ها را رد نمی کند هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه نوع اقدامات پیشگیرانه ای در حین زایمان انجام شده است یا چه نمونه هایی توسط تیم های پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته است در دست نیست.

کدام روش زایمان برای مادر و جنین در جریان این ویروس بهتر است؟ سزارین یا طبیعی؟

هنوز برای اظهار نظر در این باره زود است و دانش ما نیازمند اطلاعات بیشتر می باشد. تمام زنانی که در تحقیق ژانگ قرار گرفته بودند از طریق سزارین زایمان کردند و خطر مرتبط با زایمان های واژینال ارزیابی نشده است.

برخی ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا در جریان زایمان طبیعی از مادر به جنین منتقل نمی شود. از طرف دیگر انتقال برخی دیگر از ویروس ها همانند HIV یا زگیل تناسلی از طریق مایعات منتقل می شود و باعث می-شود به سزارین به چشم یک روش مطمئن تری نگاه شود.

یکی دیگر از نگرانی ها به روش سزارین این است که مادران نیازمند مراقبت بیشتری در بیمارستان هستند و همین امر خطر آلودگی را افزایش می دهد.

آیا ابتلا به کووید ۱۹ عوارضی در دوران بارداری ایجاد می کند؟

باز هم اطلاعات در این زمینه اندک است. در یک وبینار که به متخصصان مربوط به بهداشت و درمان اختصاص یافته است، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) یافته های خود را از ارزیابی داده های سلامت ۳۴ زن از چین که با COVID-۱۹ در سه ماهه سوم تشخیص داده شده اند، به اشتراک گذاشت.

آن ها گزارش دادند که زنان باردار مبتلا به COVID-۱۹ خطر بیشتری برای زایمان زودرس دارند و به طور متوسط حدود ۴ هفته قبل از موعد مقرر، زایمان می کنند.

در موارد شدیدتر، COVID-۱۹ ممکن است باعث ذات الریه شود، زیرا ظرفیت ریه آن ها در حال حاضر اندکی کاهش یافته است. اگر یک زن باردار اکسیژن دهی بسیار ضعیفی را تجربه کند، ممکن است کودک از اکسیژن محروم شود و این امر می تواند آن ها را در معرض خطر بیشتر برای مشکلات عمده قرار دهد.

نگرانی دیگر این است که COVID-۱۹ اغلب باعث تب می شود. در سه ماهه اول، افزایش درجه حرارت بدن با ناهنجاری رشد جنین همراه است. در سه ماهه سوم، دمای بالای بدن می تواند به کم آبی بدن منجر شود که می تواند باعث زایمان زودرس شود.

سیستم ایمنی بدن من در دوران بارداری چگونه عمل می کند؟

فشاری که جنین و رحم در طول دوران بارداری به سایر ارگان های بدن از جمله ریه وارد می کنند باعث می شود تا فشار هوا در برخی نقاط ریه جریان کمتری داشته باشد و زمینه را برای ورود و پاتوژنز برخی عفونت های ریوی فراهم کند.

سیستم ایمنی بدن پس از بارداری دچار تغییراتی می شود. جنین در حالت عادی حکم یک بخش یا بافت بیگانه را در بدن دارد و سیستم ایمنی در این حالت منتظر است تا بیگانگان را شناسایی کرده و به آن ها حمله ور شود؛ مطابق با اتفاقاتی که در جریان رد پیوند رخ می دهد. اما اگر سیستم ایمنی به وظایف عادی خود در دوران بارداری عمل کند، نسل بشر ادامه پیدا نخواهد کرد و همین امر باعث شده تا خلقت در یک سیستم هوشمندانه در این دوره طراحی شود. سیستم ایمنی دچار سرکوب و تعدیل می شود تا جنین برای مادر قابل تحمل باشد. اما این ضعیف شدن سیستم ایمنی راه را برای ورود پاتوژن ها شامل باکتری ها و ویروس ها هموار می سازد.

به طور کلی این امر، زنان باردار را در معرض خطر عفونت های ویروسی قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که آنفولانزا و سایر عفونت های دستگاه تنفسی شناخته شده باعث بیماری های شدیدتری در زنان باردار می-شود، بنابراین ممکن است کروناویروس نیز همین کار را انجام دهد؛ اما باز هم، اطلاعات ما در این زمینه کافی نیست.

مادران مبتلا به کووید ۱۹ پس از زایمان چه شرایطی باید داشته باشند؟

به گزارش ژانگ، هر مادر که مبتلا به COVID-۱۹، باید تا زمانی که بهبود یابد، از نوزاد جدا شود تا از انتقال ویروس به نوزاد جلوگیری شود.

در گزارشات اخیر بیان شده است که این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی شود و در مقابل مادرانی که مبتلا به ویروس هستند در جریان شیردهی به نوزادان برخی آنتی بادی هایی که می توانند ایمنی زایی در بدن نوزاد ایجاد کنند را به فرزند انتقال دهند.

اگرچه به نظر نمی رسد که شیر مادر ویروس را حمل کند، اما باید از تماس نزدیک جلوگیری شود.

ژانگ گفت: “از آنجا که تماس مستقیم مسیر انتقال تأیید شده است، باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا شانس آلوده شدن نوزاد را در صورت تغذیه با شیر مادر محدود کنیم. “

ممکن است مادران مبتلا استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک، لباس یا دستکش یا تغذیه شیر مادر از طریق بطری را در نظر بگیرند.

بانوان کادر درمانی باردار، در سه ماهه سوم بارداری از تماس مستقیم با بیماران پرهیز کنند.

بانوان کادر درمانی باردار در سه ماهه سوم بارداری (هفته ۲۸ به بعد)، باید از تماس مستقیم با بیماران فارغ از اینکه به بیماری مبتلا میشوند یا خیر پرهیز کنند. با اینحال، افراد با سن بارداری کمتر از ۲۸ هفته در صورت نیاز به مواجهه با بیماران، با استفاده از وسایل محافظت شخصی مناسب و تعیین ریسک همچنان میتوانند با بیماران در تماس باشند.

برخی از محیط های کاری از جمله اتاق عمل، بخش های تنفسی و مراقبت های ویژه با توجه به احتمال بالای تولید آئروسل ریسک بالاتری برای پزشکان باردار از نظر تماس با کروناویروس دارند. توصیه میشود تا حد امکان پزشکان باردار در این شرایط فعالیت نکنند. تمام کارکنان مراقبت سلامت باید در این شرایط از وسایل محافظت شخصی مناسب استفاده کنند.

در مورد افراد باردار بیشتر از ۲۸ هفته و یا افراد با بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های تنفسی و قلبی باید رویکرد محافظه کارانه تری در نظر گرفته شود. میتوان از این افراد در انجام مشاوره های از راه دور، امور اداری و آموزشی، و موارد مشابه استفاده کرد.

تعداد بانوان باردار مبتلا به کووید ۱۹ در حال افزایش است و مشاهدات بالینی نشان می دهد که این ویروس بانوان باردار را همانند افراد بالای ۷۰ سال مورد حمله قرار می دهد. همین امر لزوم توجه دوچندان به سلامت مادرانی که در این دوره حساس قرار دارند را بیش از پیش آشکار می سازد.

منبع: healthline ،rcog.org.uk

error: Content is protected !!