کمبود خواب به عملکرد عروق خونی آسیب می‌رساند

به گزارش پایگاه اینترنتی shape-able، در این مطالعه تأثیری که کمبود خواب جزیی بر کنترل تنفس و رگ های خونی دارد، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد کاهش طول خواب در ۲ شب متوالی به بروز اختلال در کنترل تنفس و کاهش سلامت عملکرد عروق خونی منجر می‌شود.

در این مطالعه هشت جوان ۲۰ ساله سالم برای ۲ شب اول هشت ساعت خواب شبانه داشتند. سپس به جای اینکه خواب خود را کاملاً محدود کنند، سه شب متوالی فقط چهار ساعت می خوابیدند. بعد از آن هر فرد تحت آزمایش هایی قرار گرفت تا میزان سازگاری رگ‌های خونی آنها با افزایش جریان خون مورد بررسی قرار گیرد. 

در این آزمایش مشاهده شد عملکرد عروق خونی، پس از دو شب اول خواب محدود، در مقایسه با شب های پس از خواب طبیعی کاهش قابل توجهی داشت. با این وجود عملکرد عروق خونی پس از سه شب خواب محدود به حالت اولیه بازگشت که این موضوع می تواند یک واکنش انطباقی به از دست دادن خواب باشد.

این افراد سپس برای پنج شب، ۱۰ ساعت خواب شبانه داشتند و انجام آزمایش های مشابه نشان داد کنترل تنفس و عملکرد عروق خونی آنها بهبود یافته است. نتایج این مطالعه می تواند مکانیزمی را در رابطه با از دست دادن خواب و ارتباط آن با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارائه دهد.

چنانچه کمبود حاد خواب به طور مکرر در مدت زمان طولانی اتفاق افتد و در نهایت به ابتلا به بیماری قلبی عروقی منجر شود، سلامت عروق خونی حتی بیش از این به خطر می افتد. از دست دادن کنترل تنفس که مشاهده شد همچنین می تواند در ایجاد آپنه خواب نقش داشته باشد،  این وضعیت نیز با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است.

بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی مانند افراد مسن که دوره های خواب کوتاه تر از پنج ساعت دارند، حتی ممکن است در معرض خطر بیشتری از این اثرات سوء بر سلامتی قرار داشته باشند.

error: Content is protected !!