کمبود پزشک متخصص در غرب خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا با پیگیری و تلاش مسوولان استان و شهرستان در سال‌های اخیر چهار دستگاه سونوگرافی اکنون در فردوس وجود دارد و برای این چهار دستگاه فقط یک متخصص فعالیت می‌کند که جوابگوی نیاز بیماران نیست.

این در حالی است که فردوس با توجه به موقعیت جغرافیایی در مسیر مشهد مقدس و به عنوان مسیر ارجاع بیماران شهرستان‌های بشرویه و سرایان نیز معرفی شده و پرتردد است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس درباره کمبود پزشک متخصص در این شهرستان اظهار داشت: علیرغم وجود چهار دستگاه سونوگرافی در فردوس تنها یک متخصص در این حوزه داریم.

احمد نگهبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه سونوگرافی بیمارستان چمران نیز برخی موارد مانند آنومالی را خوب انجام نمی‌دهد، برخی متخصصان هم نمی‌توانند با این دستگاه کار کنند لذا پیگیر هستیم از استان دستگاه جدید به شهرستان اختصاص یابد.

وی گفت: یکی از کارهای مفیدی که شبکه بهداشت و درمان فردوس انجام داد این است که نیازهای خفته شهرستان را بیدار کردیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس افزود: دستگاه رادیولوژی دیجیتال، ماموگرافی، OPG و ویدیو آندوسکوپ که توسط خیرین با همکاری رییس شورای شهر فردوس خریداری شده، از این موارد بوده است.

وی بیان کرد: دستگاه‌های مورد نیاز شهرستان نیز از طریق نماینده به وزارتخانه ارائه شده است و طی فرآیندی با امضای معاون درمان وزیر بهداشت پیگیری خواهد شد.

نگهبان گفت: در بیمارستان دکتر چمران فردوس تنها یک دستگاه سی تی اسکن دو اسلایس داشتیم که در زیرزمین بیمارستان ۱۲ سال مستقر بود و طی ۶ ماه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای تعمیر آن هزینه کردیم.

وی افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر تخصیص سی تی اسکن ۱۶ اسلایس جدید به شهرستان فردوس و ساختمان‌سازی آن که ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت در طبقه بالای بیمارستان چمران صورت گرفته و تکمیل شده است که در خدمت مردم است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس اظهار داشت: در مورد سی تی اسکن دوم شهرستان برای بیمارستان حضرت رسول (ص) در حال رایزنی هستیم و جزو مطالبات مردمی شده است.

وی گفت: مکان MRI و سی تی اسکن آماده است و باید دستگاه MRI برای فردوس در اولویت استان قرار گیرد.

نگهبان افزود: ما به عنوان شبکه بهداشت و درمان موظف هستیم تعداد متخصصان مورد نیاز را به صورت سالیانه درخواست دهیم و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیازهای متخصصان کل استان را به وزارت بهداشت ارجاع می‌دهد ولی اینکه چه تعداد از این متخصصان در استان و در فردوس مستقر شود طبق نظر وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر اینکه توزیع متخصص باید براساس اولویت و در مسیر ارجاع باشد گفت: درخواستی که از استان داشتیم چون شهرهایی مثل فردوس، طبس، قاین و نهبندان جزو شهرهای مرکزی و مهم است باید اولویت‌بندی شده و توزیع متخصص براساس اولویت باشد، اولویت هم براساس مسیر ارجاع در نظر گرفته شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۲ تخصص در فردوس داریم افزود: بیمارستان فردوس مسیر ارجاع شهرستان‌های بشرویه و سرایان است که بعد از شهرستان شدن سرایان و بشرویه و اضافه شدن بیمارستان‌های جدید هر کدام نیاز به متخصص دارد که باید براساس اولویت توسط استان این متخصصان در شهرستان‌ها حضور یابند.

دستگاه MRI و پزشک متخصص ۲ خواسته به حق مردم فردوس

فرماندار فردوس هم به خبرنگار ایرنا گفت: در شهرستان فردوس دو بیمارستان داریم که دولت به دلیل نیاز منطقه و شهرستان، میلیاردها تومان برای ساخت آنها هزینه کرده و این بیمارستان‌ها به تجهیزات و پزشک متخصص نیاز دارند.

حمید حلاج مقدم افزود: بخشی از تجهیزات مورد نیاز در سال‌های اخیر تامین شده ولی درخصوص پزشک متخصص کمبودهای زیادی داریم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز الان بیمارستان حضرت رسول (ص) دستگاه MRI  است گفت: بخش زیادی از متخصصان حاضر در شهرستان فردوس برای تشخیص بهتر، درمان و تجویز بهتر نیاز به استفاده از تجهیزات به روز از جمله MRI دارند.

فرماندار فردوس گفت: پزشک برای بیمار عکسبرداری MRI تجویز می‌کند و چون این دستگاه در منطقه نیست افراد مجبورند به شهرستان‌های همجوار بروند که فاصله‌های طولانی با مرکز استان و مشهد دارد و نوبت‌های طولانی ۴۰ روز تا ۲ ماه که موجب ایجاد نارضایتی می‌شود.

وی افزود: مسوولان وقت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در سال ۹۶ دستور دادند که بیمارستان حضرت رسول (ص) به دستگاه MRI مجهز شود لذا فضای این دستگاه کاملا آماده شده و خیرین پای کار آمدند، بخشی از هزینه‌ها تامین شده و خواسته به حق مردم این است که دستگاه MRI در اولین فرصت ممکن با اولویت تامین شود.

حلاج مقدم با اشاره به کمبود پزشکان متخصص در فردوس که نیاز شهرستان است گفت: شهرستان فردوس به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیستم ارجاع بیمارانی که نیاز به درمان‌های خاص پیدا می‌کنند و به فردوس ارجاع می‌شوند، نیاز بیشتر این منطقه به حضور متخصص را بیشتر می‌کند.

وی افزود: این موارد خواسته به حق مردم فردوس است که از دولتمردان و مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که تا الان نیز پیگیری کردند می‌خواهیم این موارد را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

پیگیری مطالبات با حفظ آرامش 

امام جمعه و رییس مجمع خیرین سلامت شهرستان فردوس هم گفت: مسوولان دلسوزی در شهرستان داریم لذا اعلام اعتراض در مورد مطالبات حوزه بهداشت و درمان شهرستان کافی است و به دنبال این هستیم که حق خودمان را از وزارت بهداشت بگیریم.

حجت الاسلام محمدرضا بابایی افزود: در این دوران که جابه‌جایی مسئولیت‌ها در حوزه دولت است در همه جا نیاز به آرامش داریم.

وی گفت: متخصصان چون از طریق طرح تامین می‌شوند و بعد از اتمام طرح می‌روند ما دچار چالش می‌شویم بنابراین پیشنهاد کردیم در هر تخصص دو نفر مشغول به کار شوند که فاصله اتمام طرح‌ها متفاوت باشد که اگر یک پزشک متخصص پس از اتمام طرح رفت، شهر بدون متخصص نباشد.

چهار شهرستان خراسان جنوبی شامل فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۵۲ درصد کل استان را شامل می‌شود اما طی سالیان گذشته در زمینه اعتبار و تخصیص بودجه این گستردگی را نداشته است از این رو مسوولان استان با همراهی نمایندگان مردم برای رفع کمبودهای زیرساختی در این منطقه تلاش مضاعف دارند.

۲ شهرستان طبس و فردوس با توجه به پهناور بودن و همجواری با چند استان همچنین مسیر ارتباطی به سمت مشهد مقدس دارای تردد و مسافر زیاد در فصول مختلف سال هستند و به زیرساخت‌ها و امکانات ویژه از قبیل بیمارستان، پایگاه‌های اورژانس و امدادی و پزشکان متخصص نیاز دارند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

error: Content is protected !!