کنترل بهداشتی مستمر شناگاه‌های طبیعی شمال کشور

بازرسین بهداشت محیط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال کشور، ۱۴۵ شناگاه موجود در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان را به طور مستمر نظارت می‌کنند.

حمید انصاری – مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و استفاده گسترده هموطنان از طرح‌های سالم‌سازی دریا در استان‌های شمالی کشور توجه به جوانب بهداشتی محل‌های شنا برای حفظ سلامت شناگران نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: کیفیت آب شناگاه‌ها یکی از موضوعات مهم در این زمینه است، به طوریکه آب محل شنا باید دارای ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مناسب بوده و در طول استفاده از آب این ویژگی‌ها در حد مطلوب حفظ شود.

مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت افزود: در صورت آلودگی آب شناگاه ها، با توجه به تماس مستقیم بدن با آب، همچنین امکان ورود آب به دهان، بینی، گوش و چشم احتمال انتقال بیماری زیاد است. به همین دلیل کنترل بهداشتی آب شناگاه‌ها جهت حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها دارای اهمیت بسزایی است.

وی با اشاره به این که بازرسین بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال کشور ۱۴۵شناگاه موجود در استان‌های ساحلی را نظارت می‌کنند، گفت: بازرسین بهداشت محیط، در تمام ایام هفته وضعیت کیفی آب‌های آشامیدنی لوله کشی داخل طرح‌ها، کنترل میکروبی آب دریا (محدوده شناگاه‌ها)، وضعیت سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب‌ها و کنترل بهداشتی مراکز تولید و عرضه مواد غذایی را انجام داده و ضمن معرفی متخلفین عرضه کننده مواد غذایی غیر بهداشتی به مراجع قضایی و تعطیلی مراکز عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی، جمع آوری و دفع فاضلاب و پسماند و وضعیت بهداشتی سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های شناگاه‌های طبیعی را کنترل و پایش می‌کنند.

انصاری در پایان اظهار داشت: در راستای ارتقای وضعیت بهداشتی شناگاه‌ها هموطنان در صورت مشاهده هرگونه نقص و تخلف بهداشتی از قبیل آلودگی آب شناگاه، وضعیت نامطلوب جمع آوری و دفع فاضلاب، وضعیت نامطلوب جمع آوری زباله و پسماند، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، عدم دسترسی به توالت بهداشتی، عدم دسترسی به دوش بهداشتی، وجود حشرات و جوندگان و حیوانات، وضعیت غیربهداشتی مراکز تهیه، نگهداری، توزیع و فروش مواد غذایی موضوع را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

error: Content is protected !!