"کوتاتسو"،کرسی ژاپنی روشی برای بهبود سلامتی بدن +تصاویر

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در سرمای پاییز و زمستان هیچ وسیله گرمازایی به اندازه بخاری و کرسی لذتبخش نیست؛ به ویژه کرسی که بی‌نهایت آرامشبخش و راحت است و با داشتن یکی از آنها در گوشه‌ای از اتاق نشیمن می‌توانید علاوه بر استراحت، روی سطح آن غذا میل کرده یا کارهای روزانه خود را انجام دهید.

اما گویا کرسی فقط به کشور ایران اختصاص ندارد و ژاپنی‌ها نیز از قرن ۱۴ میلادی تاکنون سیستم گرمایشی مشابهی به نام “کوتاتسو” داشته‌اند که دقیقا کاربری مشابه کرسی دارد.

“کوتاتسو”، یک میز چوبی است که زیر آن یک وسیله گرمایشی قرار داده شده و روی آن نیز یک لحاف بزرگ انداخته می‌شود؛ با استناد به نوشته‌های تاریخی، کوکاتسو تقریبا در تمامی خانه‌های ژاپنی مورد استفاده قرار داشته‌است.

ایده کوتاتسو ناشی از سوزاندن ذغال سنگ بود که در قرن ۱۴ میلادی در همه خانواده‌های ژاپن یافت می‌شده است؛ به این وسیله “ایروری” گفته می‌شد؛ ایروری محل اصلی خانه بود که در آن مردم ژاپنی غذای خود را روی ذغال سنگ می‌پختند و محیط خانه را گرم می‌کردند.

باگذشت زمان با اضافه کردن قاب میز چوبی و پتو در قسمت بالا پیشرفت کرده‌است؛ به این عمل “هوریگوتاتسو” گفته می‌شد که به معنی سر را سرد و پا را گرم نگه‌داشتن است؛ هدف از اضافه کردن یک قاب چوبی و پتو ایجاد فضای جداگانه و گرم برای نشستن مردم دور از محل آتش سوزی و آشپزی بود.

در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی، منبع گرمایش از ذغال سنگ به بخاری برقی جایگزین شد؛ در این شیوه بجای استفاده از ذغال سنگ در کف زمین، از بخاری برقی که به زیر میز متصل است، استفاده می‌شود؛ در همین راستا، طراحان مدرن امروز همین سیستم را با استفاده از هیترهای برقی به عنوان بخشی از دکوراسیون زمستانی خانه ها ارائه می‌دهند.

بر اساس طرح جدید، صندلی های پشتی دار اطراف یک میز چوبی که در مرکز قرار دارد، چیده می‌شوند؛ همچنین افرادی که قصد دراز کشیدن دارند، امکان خواباندن پشتی این صندلی‌ها را خواهند داشت.

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

برای درک هدف استفاده از کوتاتسو، ابتدا باید فرهنگ و طراحی خانه‌های ژاپنی را درک کنیم؛ برخلاف خانه‌های غربی یا آمریکایی، خانه‌های ژاپنی به خوبی عایق بندی نشده‌اند و بسیار ساده ساخته می‌شوند.

در اکثر خانه های ژاپنی هیچ سیستم خنک کننده و گرمایشی مرکزی وجود ندارد زیرا این هزینه‌ها برای عموم مردم ژاپنی مقرون به صرفه نیستند؛ از این رو، ژاپنی‌ها به جای نصب سیستم گرمایشی متمرکز از کوتاتسو برای گرم کردن خود استفاده می‌کنند.

امروزه استفاده از کوتاتسو محدود به خانه‌های ژاپنی نیست؛ با توجه به محبوبیت و راحتی آنها و صرفه جویی در انرژی، اکنون در آمریکا و سایر کشورها به ویژه در اروپا به همان اندازه مشهور است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مردم ژاپن دلایل بسیاری را برای استفاده از این کرسی بیان می‌کنند؛ به عقیده آنها کوتاتسو برای سلامتی انسان مفید است؛ کوتاتسو بهترین روش ربای گرم کردن آرام بدن است؛ پاها در زیر کرسی آرام آرام گرم می‌شود و این گرما به دیگر نقاط بدن انتقال پیدا می‌کند. 

 بنابراین تمام کاری که باید انجام دهید این است که پاهای خود را به زیر پتو برده و گرم شوید؛ این عمل منجر به خون‌سازی در بدن می‌شود؛ در این حالت مغز استخوان که کارش خونسازی است شروع به فعالیت کرده و عملیات خون سازی را تقویت می‌کند.

یکی دیگر دلایل استفاده از کوتاتسو، پاکسازی بدن است؛ در زیر آن عروق گشادتر شده و خون گرم می‌شود؛ با گرم شدن خون، خونرسانی در بدن بهتر صورت می‌گیرد و مواد زائد از سلول‌ها و بافت‌ها خارج می‌‌شود.

ژاپنی‌ها علاوه بر شمردن فواید کوتاتسو برای سلامتی بدن، فواید اقتصادی و اجتماعی آن را بیان می‌کنند.

 استفاده از کوتاتسو ارزان‌تر از استفاده از بخاری‌های گازی و برقی است؛ استفاده از آن باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز می‌شود و همچنین هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد. 

در نظر ژاپنی‌ها همچنین کوتاتسو از لحاظ اجتماعی ارتباطات بیشتری را بین خانواده‌ها و حتی دوستان ایجاد می‌کند؛ در میان زمستان‌های طولانی در ژاپن، کوتاتسو به طور مرتب نقطه کانونی زندگی مسکونی به حساب می‌آید. 

ژاپنی‌ها در اطراف کوتاتسو جمع می‌شوند تا ضمن گرم کردن نیمی از بدن خود به صرف وعده‌های غذایی، تماشای تلویزیون و گفت‌و‌گو در کنار هم می‌پردازند.  

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

کشور ژاپن ,

انتهای پیام/ 

error: Content is protected !!