کودکان بدخواب را چطور خوشخواب کنید!

کودکان بدخواباین روزها که بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند ممکن است والدین نیز سخت‌گیری همیشگی را نسبت به ساعت خواب کودک نداشته باشند و همین باعث بدخوابی یا نخوابیدن او شود. این در حالی است که بسیاری از والدین شاغل هستند و ممکن است مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد. کافی است برخی قوانین را در مدت زمان کوتاهی به او گوشزد کنید تا کم کم از یک کودک بدخواب یک کودک خوشخواب بسازید!

زمان تعیین کنید

باید دوباره برای کودک زمان خواب تعیین کنید. در این حالت کودک می‌تواند به اتاق خودش برود و از محیط والدین به محیط شخصی خودش وارد شده و بعد از گذشت مدتی یا بلافاصله به خواب برود. او باید بدانید که خوابیدن قانون و روال مشخصی دارد که نباید تغییر کند. بیشتر بخوانید: چگونه کودک را تنها بخوابانیم؟
 

یکی از مشوق‌ها قصه است

اگر به کودک قول دهید قبل از خواب برایش قصه تعریف می‌کنید، مطمئن باشید او با ذوق و شوق بیشتری برای خوابیدن آماده می‌شود. برای انتخاب قصه به او چند پیشنهاد بدهید و از او بخواهید یکی را انتخاب کند. حتی می‌توانید درباره ماجرای قصه از او سوال کنید و به نوعی او را نیز درگیر قصه کنید تا هیجان بیشتری پیدا کند.

 

فعالیت‌ها را کم کنید و همراهش کنید

هرچه به زمان خواب نزدیکتر می‌شوید بهتر است فعالیت‌های کودک را نیز کم کنید تا او به یک آرامش نسبی برسد به همین دلیل باید کارهایی مانند بازی کردن و کارتون تماشا کردن و به اصطلاح ورجه وورجه کردن را کنار بگذارید تا کودک کم کم آماده خواب شود. برای رسیدن به آمادگی برای خواب بهتر است او را در آماده کردن رختخوابش سهیم کنید و مثلا از او بخواهید بالشش بیاورد و روتختی‌اش را کنار بزند و … به این ترتیب او برای خوابیدن تشویق می‌شود.

دلایل نخوابیدنش را پیدا کنید

بدون شک نخوابیدن کودک دلیلی دارد که با پیدا کردن و رفع آن می‌توانید مشکل را حل کنید. یکی از مشکلا وابستگی و عادت‌هایی مانند بغل کردن است. مراقبت‌های افراطی نیز میتواند کودک را حساس کرده و با نبود هرکدام بهانه گیری کرده و نخوابد.

 

تنظیم خواب کودک متناسب با سن او

کودکان زیر ۵ سال باید ۹ تا ۵/۹ شب بخوابند و خواب کودک نباید هماهنگ با خواب والدین باشد. اگر کودک عادت به خوابیدن در ساعت ۱۱ شب دارد باید صبح یک ساعت زود از خواب بیدارش کنید و خواب روز را هم برایش کم کنید تا هر شب یک ساعت زودتر به رختخواب برود. اگر کودک ۹ شب بخوابد و ۷ یا ۸ صبح از خواب بیدار شود، تغذیه مناسبی هم خواهد داشت. تنظیم خواب تاثیر بسزایی در رشد جسمی، هوش و خلق و خوی کودک دارد. نگران نباشید چون در عرض یک هفته می‌توانید خواب کودک را تنظیم کنید. دقت داشته باید که خواب منظم مانند نفس کشیدن از مهمترین مسائل زیستی به شمار می‌رود. در مورد خواب کودک باید از دوران بارداری به این مسئله توجه کنید چون در بارداری تغییر ساعت بیولوژیکی اتفاق می‌افتد و کودک با این عادت مادر به دنیا می‌آید اما بهتر است این عادت به تعدیل برسد.

منبع: نی نی سایت

error: Content is protected !!