کووید ۱۹ به مغز آسیب می رساند

محققان در یک مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زنی ۵۰ ساله دریافتند وی دارای علائم سرفه، تب و سردرگمی ذهنی از سه روز قبل از تشخیص بیماری بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان برای پی بردن به علت تغییر وضعیت ذهنی بیمار مبتلا به کووید ۱۹، از وی اسکن مغزی گرفتند. اسکن مغزی «انسفالوپاتی» (تورم برخی نقاط مغز) و همچنین مرگ سلول‌های مغزی در برخی مناطق کوچک را نشان داد.

عارضه انسفالوپاتی، شرایطی نسبتاً نادر در افراد بزرگسال بوده که مرگبار است.

تشخیص پزشکان این است: انسفالوپاتی هموراژیک حاد مرتبط با کووید ۱۹، یک نوع انسفالوپاتی نادر است که با سایر عفونت‌های ویروسی هم مرتبط است.

محققان معتقدند در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز بواسطه عفونت ویروس آسیب می بیند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» می‌شود که ناشی از تولید بیش از حد سلول‌های ایمنی و ترکیبات فعال کننده آن موسوم به سیتوکین ها است.

محققان عنوان می‌کنند در این نمونه ابتلاء به کووید ۱۹، توفان سیتوکین درون جمجمه‌ای روی داده است که منجر به شکست مانع خون-مغز می‌شود.

دکتر «الیسا فوری» نورولوژیست بیمارستان هنری فورد، در این باره می‌گوید: روند پیشرفت سریع بیماری در این زن نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند در شرایط نادر به مغز حمله کند.

سیتوکین ها مواد شیمیایی هستند که در کنار سایر فعالیت‌ها، می‌توانند منجر به نشت عروق ریز خونی شوند و همین مسئله موجب خونریزی‌های کوچک در بسیاری از اعضای بدن از جمله مغز می‌شود. این شرایط عمدتاً از عواقب چندین عفونت ویروسی نظیر آنفلوانزا است.

error: Content is protected !!