گانودرما چیست | خواص قارچ گانودرما

گانودرما چیست خواص قارچ گانودرما

قارچ گانودرما چیست قارچ گانودرما یک قارچ قهوه ای رنگ است که دارای ساقه بلند و نازک است جلوگیری از سرطان, کاهش اضطراب, مبارزه با آرتریت روماتوئید, سلامت کبد, درمان سرطان, درمان بی خوابی, درمان دیابت تعدادی از خواص گانودرما می باشد

قارچ گانودرما به عنوان قارچ شناخته شده از نظر تاریخی و باستانی، دارای سابقه طولانی بیش از ۴۰۰۰سال به ویژه در مشرق زمین است.این قارج در میان اقوام و ملل مختلف به عنوان سمبلی از بخت و اقبال و طالع خوش، صحت و سلامت عمر، توان و نیرو، حیات و جاودانگی مطرح بوده است. در برخی از فرهنگ ها نیز از این قارچ به عنوان جادوگری افسانه ای که توان درمان امراض گوناگون را دارد یاد شده است. اسنادی در اختیار است که نشان می دهد از زمان پادشاهان سلسله یوآن در چین در ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، تصاویر این قارچ به عنوان سمبل حیات جادوانه در نقاشی ها، حکاکی ها، نقوش فرش و تابلوها، جواهرات و لوازم آرایشی و تزئینی زنان، ظروف عطر و بسیاری آثار هنری دیگر مورد استفاده قرار گرفنه است


این قارچ بدلیل خواص درمانی متعدد به عنوان بهترین قارچ دارویی در جهان لقب گرفته است. قارچ گانودرما توسط کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن و کره به دنیا معرفی شد.



قارچ گانودرما لوسیدوم یکی از قارچهای بسیار ارزشمند جهان بوده که دارای کلاهک به رنگ های قرمز، قرمز مایل به قهوهای و زرد روشن یافت شده است. این قارچ به منظور اهداف دارویی در کشورهای خاور دور خصوصأ ژاپن، چین وکره استفاده میگردد. شایان توجه است که تولید جهانی قارچها ی خوراکی غالبا به چینی ها اختصاص داشته که حجمی بالغ بر %۶۴ کل تولید را شامل می شود. چینی ها هم بصورت تولید کننده مهم و هم بصورت مصرف کننده مهم هر دو نوع قارچ دارویی و خوراکی در آمده اند. گذشته از این، چین بزرگترین تولید کننده قارچ دارویی غیر خوراکی می باشد. روی هم رفته، آمار تولید جهانی قارچ های خوراکی و دارویی در سال ۱۹۹۷ به حدود ۱۰۶ ??? ۶ تن با ارزشی معادل ۱۴ میلیون دلار آمریکا افزایش یافته است. این قارچ در طبیعت کمیاب بوده جمع آوری آن از طبیعت جهت استفاده تجاری کافی نمیباشد، لذا تولید آن توسط متخصصین توصیه شده است. از ۲۰سال گذشته تحقیقات جدی روی خواص دارویی آن در دنیا شروع شده است.



نام محلی این قارچ در چین، لینگ زی؛ در ژاپن، رشی و در کره، یونگ زهی می باشد. چینی ها معتقدند که این قارچ نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. این قارچ در طب سنتی جهت درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم مورد استفاده قرار می گیرد. گانودرما دارای مواد فعال بیولوژیک مانند انواع استرول ها، پروتیین ها، پلی ساکارید ها، تری ترپنوئید ها و ملانین می باشد که پلی ساکارید ها و تری ترپنوئیدهای آن به علت دارا بودن خاصیت ضد سرطانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. اسپور این قارچ نیز علاوه بر اندام بارده و میسلیوم دارای ترکیبات فعال با خاصیت درمانی می باشد. طی چند دهه اخیر تحقیقات فراوانی برروی اثرات درمانی و شناسایی ترکیبات شیمیایی این قارچ دارویی ارزشمند در جهان صورت گرفته است. در این مقاله مروری به بررسی آخرین یافته های محققین در مورد اثرات بیولوژیک و دارویی این قارچ پرداخته و ترکیبات گزارش شده از آن را معرفی می نماییم.



چینی ها هم بصورت تولید کننده مهم و هم بصورت مصرف کننده مهم هر دو نوع قارچ دارویی و خوراکی در آمده اند و چین بزرگترین تولید کننده قارچ دارویی غیر خوراکی است.


ارزش تولید جهانی قارچ های خوراکی و دارویی در سال ۱۹۹۷ معادل ۱۴ میلیون دلار آمریکا اعلام شده است.


این قارچ در طبیعت کمیاب بوده، جمع آوری آن از طبیعت جهت استفاده تجاری کافی نیست؛ لذا تولید آن توسط متخصصان توصیه شده است.



گانودرما لوسیدوم در کشورهای مختلف تولید می شود، امروزه مردم استقبال بی نظیری در استفاده از محصولات تهیه شده از گانودرما لوسیدوم دارند. محصولاتی مانند مکمل های غذایی، نوشیدنی ها، محصولات آرایشی ??? بهداشتی و محصولات دارویی از این دسته هستند.


در کره انواع چای، کپسول های عصاره گانودرما، محصولات مراقبت از پوست تولید می شود. در فیلیپین علاوه بر موراد ذکر شده قهوه، محصولات دارویی و بهداشتی مانند شامپو و خمیردندان تهیه می شود. در کشورهایی مانند هند و هنگ کنگ پودر میسیلیوم، کپسول اسانس گانودرما و روغن های درمانی تولید می شود.


به طور کلی در اغلب کشورها، انواع چای و قهوه، محصولات آرایشی و بهداشتی، کپسول های پلی ساکاریدی و درمانی و پودر میسیلیوم تولید می گردد.


از لحاظ اقتصادی محصولات دارویی تهیه شده از این قارچ در سال ۱۹۹۵، ۱۶۲۸/۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۰۳، به ۲/۵ میلیارد دلار رسید. بیشترین میزان فروش محصولات دارویی تهیه شده از گانودرما لوسیدوم در سال ۱۹۹۵ مربوط به کشور کره و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.


در گونه های ایرانی گانودرما نسبت به سویه های چینی پلی ساکاریدهای بیشتری وجود دارد که ارزش دارویی بالاتری نیز خواهد داشت.

error: Content is protected !!