یک مسئول: هر ۴ ساعت یک قزوینی بر اثر کرونا فوت می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: میزان شیوع کرونا در استان قزوین به قدری است که در هر ساعت ۳۰ نفر به کرونا مبتلا و در هر ۴ ساعت یک نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۳۱ مرداد در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۳۱ نفر در بیمارستان‌های استان قزوین علت ابتلا به کرونا بستری هستند، با توجه به مشکل کمبود تخت ترخیص زودهنگام در دستور کار قرار گرفته است، بعد از ترخیص زودهنگام دو مدل برنامه‌ریزی داریم برخی افراد از طریق مراقبت در منزل و برخی نیز از طریق بستری موقت دارو دریافت می‌کنند.

وی افزود: روز گذشته رکورد بستری‌های استان قزوین شکسته شد و تا پایان شب ۲۹۰ نفر بستری شدند در حال حاضر ۹۸ نفر در بیمارستان‌های خصوصی استان بستری هستند همچنین ۶۸ درصد بیماران در بیمارستان‌های دانشگاهی استان بستری هستند و کلیه بیمارستان‌ها همکاری خوبی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۸ نفر در آی سی یو بیمارستان‌های قزوین بستری هستند، ۴۴ بیمار در انتظار آی سی یو قرار دارند که این آمار بی‌سابقه است، همچنین ۶۵ بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند که حداکثر ۱۰ درصد این افراد برگشت‌پذیری دارند و اغلب فوت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۹۳ بیمار بستری از طریق تست مثبت و باقی افراد از طریق سی تی اسکن شناسایی شدند، سویه جدید دلتا صرفاً از طریق pcr قابل تشخیص نیست چرا که ۴۰ تا ۵۰ درصد تست‌های منفی کاذب هستند و برخی از افراد دارای علامت که تست منفی می‌شوند نیز به کرونا مبتلا هستند در واقع بیماریابی از طریق تست ممکن نیست.

مردم برای تست مجدد مراجعه نکنند

نامدار یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی که با آن روبه‌رو هستیم درخواست تست مجدد به خاطر بازگشت به کار است، در حالی که تأکید می‌کنیم بعد از گذشت ۱۴ روز نیاز به تست نیست اما همچنان کارگران و کارمندان جهت دریافت تست مجدد مراجعه می‌کنند که باعث افزایش استفاده از کیت می‌شود، تاکنون ۳۳۱ هزار و ۳۲۲ تست در استان قزوین انجام شده است که در این بین برخی افراد طی ۶ ماه چند بار تست داده بودند چرا که تست‌گیری رایگان است این در حالی است که از ابتدای فروردین تاکنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه کیت آزمایشگاه شده است.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته ۶۰ فوتی و طی روز گذشته ۷ فوتی بر اثر کرونا داشتیم که تعداد کل فوتی‌ها به ۲ هزار و ۵۸ نفر رسیده است، میزان فوتی‌های استان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در هفته گذشته تعطیلی‌های اصناف به خوبی صورت گرفت، علی‌رغم اینکه اغلب اصناف دارای بدهی هستند اما از مصوبه ستاد کرونا تمکین کردند که قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: واکسیناسیون نیز در استان در حال اجراست و تاکنون ۳۳۷ هزار و ۱۰۰ واکسن تزریق شده است که از این تعداد ۲۴۹ هزار و ۸۱۵ دز مربوط به دز اول بوده است، واکسیناسیون براساس سند ملی و اولویت صورت گرفته و تاکنون ۸۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال دز اول را دریافت کردند، همچنین ۳۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در شهر قزوین واکسن دریافت کردند، استقبال از واکسیناسیون در بویین‌زهرا و البرز کاهش پیدا کرده است که انتظار داریم اقداماتی جهت افزایش اقبال مردم به واکسیناسیون صورت بگیرد.

نامدار خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی پایگاه واکسیناسیون دانشگاه‌آزاد تصمیم گرفتیم که واکسیناسیون اصناف در این محل انجام شود، در خصوص واکسیناسیون فرهنگیان نیز تاکنون ۹۸ درصد فرهنگیان استان واکسن دریافت کردند.

وی اظهار کرد: در خصوص فوت افراد مبتلا به کرونا گروه بالای ۷۰ سال کاهش جدی پیدا کرده است چرا که با واکسیناسیون ایمنی ایجاد شده است همچنین در حال حاضر میزان فوت بر اثر کرونا در گروه‌های سنی بالای ۳۰ و بالای ۵۰ سال در استان قزوین با افزایش روبه‌رو بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های استان قزوین ظرفیتی برای بستری موقت ندارند به همین دلیل از درمانگاه پاکروان برای این کار استفاده می‌کنیم و حدود ۱۵۰ بیمار به صورت بستری موقت از خدمات این درمانگاه استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالن شرکت گاز که در اختیار ما قرار داشت به عنوان آخرین خاکریز بود که در صورت کمبود تخت از آنجا استفاده کنیم اما از امروز ظهر استفاده از این سالن آغاز شده است در واقع ما آخرین خاکریز را نیز استفاده کردیم و در صورت افزایش صعودی مبتلایان نمی‌دانیم چه کاری باید انجام شود، مشکل نه تنها کمبود تخت بلکه کمبود نیروی درمانی و اکسیژن است، در حال حاضر یک اتوبوس لانس در بیمارستان قرار دادیم تا افرادی که شرایط بهتری دارند از طریق آن به سالن اداره گاز منتقل شوند، در واقع میزان شیوع کرونا در استان قزوین به قدری است که در هر ساعت ۳۰ نفر به کرونا مبتلا و در هر ۴ ساعت یک نفر جان خود را از دست می‌دهند.

error: Content is protected !!