یک مسوول بهداشتی: تعطیلات تاثیر مثبتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشت

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  علی‌اصغر حسنی افزود: پیش از تعطیلات اخیر میزان رعایت‌ دستورالعمل‌ها در مشهد ۲۱ درصد و در دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی ۵۰ درصد بود که اکنون این میزان به ترتیب به ۶۳ و ۹۵ درصد افزایش یافته است؛ همچنین این عدد در مجموع حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۳۵ درصد به ۸۷ درصد رسیده و افزایشی ۵۱ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در دهه اول محرم ۵۰۰ ناظر و ۲۵۰ تیم نظارتی اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر عملکرد مساجد، هیات‌های مذهبی و دیگر مکان‌های برگزاری محافل سوگواری امام حسین(ع) نظارت داشتند.

او اظهار کرد: از مجموع تیم‌ها و نیروهای فعال در این ایام ۱۵۰ تیم با ۳۰۰ ناظر در مشهد و ۱۰۰ تیم با ۲۰۰ ناظر در شهرستان‌های حوزه زیر پوشش فعال بودند.

حسنی با بیان اینکه در دهه اول محرم در مجموع ۲ هزارو ۳۹۲ بازدید از مکان‌های برگزاری محافل سوگواری امام حسین(ع) صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بازدیدهای به‌عمل آمده درصد بالایی از این مکان‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت کرده بودند و در سایر موارد هم که اشکالاتی مشاهده شد پیگیری به‌موقع صورت پذیرفت و تذکر لازم به آنان داده شد.

وی گفت: در این ایام ۵۵۷ بازدید از نحوه پخت، بسته‌بندی و توزیع نذور در محل‌های برگزاری و ۲۱۷ بازدید مشترک با مشارکت دیگر مجموعه‌ها صورت گرفت ضمن اینکه در همین مدت به ۹۴ شکایت بهداشتی مردمی رسیدگی شد که نتیجه آن دادن ۴۳۰ تذکر به مسوولان مکان‌های سرپوشیده برگزاری مراسم و صدور ۲۸۴ اخطار بود.

رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: درصد رعایت‌ها در همین مدت از ۶۳ تا ۷۲ درصد بود که شامل ۶۳ درصد رعایت فاصله‌گذاری، ۶۶ درصد رعایت زمان برگزاری، ۶۶ درصد رعایت ظرفیت پذیرش، ۷۰ درصد استفاده از ماسک از سوی عزاداران و ۷۲ درصد استفاده از ماسک مسوولان برگزاری مراسم بوده و میانگین مجموع آن ۶۷.۵ درصد بوده است.

حسنی خاطرنشان کرد: در طول تعطیلات ۶ روزه اخیر نیز هشت هزار و ۲۳۶ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های غیرموادغذایی استان صورت گرفته که از این میزان ۲۹۵ مورد ضمن دریافت اخطار به مرجع قضایی معرفی شدند و ۲۳۰ مورد هم پلمب شدند، در همین بازه زمانی ۶ روزه ۵۱۰ شکایت مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ رسیدگی شد که از این میزان ۳۴۴ مورد آن مربوط به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مسائل مربوط به بیماری کرونا بود.

وی افزود: از ابتدای بحران کرونا تاکنون ۷۲۶ هزار و ۳۸۵ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های غیر موادغذایی خراسان رضوی صورت پذیرفته که از این میزان ۲۶ هزار و ۲۰۳ مورد ضمن دریافت اخطار به مرجع قضایی معرفی شده اند و ۶ هزار و ۹۷۰ مورد هم پلمب شدند، در همین بازه زمانی ۱۹ ماهه ۸۴ هزار ۳۲۵ شکایت مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ رسیدگی شد که از این میزان ۳۰ هزار و ۷۱ مورد آن مربوط به رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و مسائل مربوط به بیماری کرونا بود، ضمن اینکه ۱۸ هزار و ۸۵۱ منزل دارای بیمار و متوفای کرونایی گندزدایی شد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.  

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

error: Content is protected !!