یک ژله‌بستنی هیجان‌انگیز

یک ژله بستنی هیجان انگیز

بستنی با ژله لیمو و طالبی سلاح سرد در روزهای گرم

دسرها به‌دلیل طعم شیرین و ظاهر زیبایشان، همیشه و هر زمانی طرفداران خاص خود را دارند؛ خوراکی‌هایی که در فصل گرما انواع سردشان میان تمام گروه‌های سنی (حتی مقدار جزیی از آنها)پرطرفدار است. در «دستور آشپزی» این شماره طرز تهیه نوعی ژله با آبمیوه را انتخاب کرده‌ایم که همراه مقداری بستنی سرو می‌شود.

مقدار کالری

مواداولیه این ژله بستنی در مجموع دارای ۸۳۰ کیلوکالری انرژی است و در صورتی که این مقدار ژله و بستنی را میان ۴ نفر تقسیم کنید، به هر نفر تقریبا ۲۰۷ کیلوکالری انرژی خواهد رسید.

همراه این دسر

می‌توانید در این دسر تکه‌های طالبی هم بریزید. البته در صورتی که طالبی‌هایتان سبز و نارنجی باشند، شکل زیباتری پیدا خواهد کرد. در صورت تمایل می‌توانید روی تمام محتویات دسر، خامه هم اضافه کنید البته خامه، انتخابی چرب است که به ازای هر قاشق مرباخوری از آن، ۴۵ کیلوکالری به مقدار انرژی دسر اضافه می‌شود.

طـرز تـهـیـه

۲ بسته پودر ژله را با یک لیوان آب داغ و یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و کنار بگذارید. از طرفی، در مخلوط‌کن تکه‌های طالبی را به‌صورت مایه یکنواختی درآورید و به مایه ژله اضافه کنید و خوب این مخلوط را هم بزنید. سپس آن را در ظرفی بریزید و ۳ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خود را بگیرد. وقتی ژله سفت شد، آن را از یخچال بیرون بیاورید و با چنگال تمام آن را بتراشید. برای سرو نیز به ازای هر نفر، یک لایه ژله را در ته ظرف بلوری بریزید و در لایه بعدی، بستنی بریزید. به این ترتیب لایه‌لایه بستنی و ژله را در میان یکدیگر اضافه کنید. در مرحله پایانی هم برگ‌های نعناع را بگذارید.

مـواد لازم (برای ۴ نفر)

ژله‌لیمو/۲بسته/۲۵۰کیلوکالری

طالبی خرد شده/۳لیوان/۱۸۰کیلوکالری

برگ نعناع/۸برگ/۰کیلوکالری

بستنی وانیلی/۲لیوان/۴۰۰کیلوکالری

نگاه متخصص طب سنتی

شربت آلبالو عسل؛ پیشنهاد تابستانی طب سنتی

دکتر غلامرضا کردافشاری/ استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

متاسفانه برخی افراد برای رهایی از گرمای هوا و پایین آوردن درجه حرارت بدن خود، پس از برگشتن به منزل در فصل تابستان، ‌آب یخ می‌نوشند اما نوشیدن آب یخ باعث ایجاد تغییر ناگهانی در دمای بدن و معده می‌شود و غلیظ شدن شیره معده در کنار از دست رفتن املاح موجود در خون را به دنبال خواهدداشت. ضمن اینکه نوشیدن آب یخ در هوای گرم می‌تواند تعادل سدیم و پتاسیم خون را به‌هم بزند و باعث صدمه سیستم عصبی، کبد و کلیه‌ها شود. در طب سنتی، یخ ماده‌ای سودازا محسوب می‌شود که حتی اگر داخل آب هم ذوب شود، باز هم ابتلا به بیماری‌های سوداوی را در پی خواهد داشت. به‌همین دلیل‌ توصیه می‌شود در گرما و برای خنک شدن بدن، ‌به‌جای آب یخ خالص، آب خنک که با کمی آبلیموی تازه مخلوط شده است، بخورید تا هم حرارت بدنتان پایین بیاید و هم رفع تشنگی شود.

نکته دیگر درباره برخی بستنی‌‌های صنعتی است. مصرف مداوم بستنی‌هایی که در ترکیب آنها از کربوکسی متیل سلولز به‌جای پودر ثعلب به‌عنوان حجم‌دهنده و پایدارکننده استفاده می‌شود، می‌تواند زمینه ابتلا به دردهای شدید ناحیه لگن را به‌خصوص در دوران قاعدگی، در پی داشته باشد.

شما می‌توانید برای خنک شدن و رفع عطش در تابستان، شربت آلبالوی سنتی بنوشید. به این ترتیب که حدود یک کیلوگرم آلبالوی بدون هسته را با نیم کیلو عسل و مقداری آب سرد مخلوط کنید و آنها را در مخلوط‌کن بریزید. شربت غلیظ به‌دست آمده را در شیشه‌ای دربسته داخل یخچال نگهداری کنید. هربار که از بیرون آمدید، یک‌سوم لیوان از این شربت را با دوسوم لیوان آب خنک بدون یخ مخلوط کنید و بنوشید. این شربت مغذی، حاوی ویتامین‌ها و املاح فراوانی است و مصرف آن می‌تواند کمک زیادی به رفع عطش، ناراحتی‌های کبدی، گوارشی، غلظت خون و چربی خون بالا کند. مصرف میوه‌های تابستانی و خنک مانند انواع صیفی‌ها هم کمک زیادی به پایین آمدن درجه حرارت بدن و رفع عطش در طول روزهای گرم تابستان خواهد کرد.

پیشنهاد سرآشپز

سامان گلریز

مدرس آشپزی

۷ راز

بستنی با ژله‌لیمو و طالبی

دسرهای خنک در تابستان طرفداران فراوانی دارند. مخلوط میوه‌ها با انواع بستنی از جمله گزینه‌هایی است که در روزهای گرم بیشتر تهیه و میل می‌شود. خوردن ژله طالبی با بستنی هم بعد از یک روز گرم تابستانی بسیار می‌چسبد. البته هنگام تهیه آن باید نکته‌هایی را در نظر داشت که به ترتیب عبارتند از:

۱. طالبی‌ای که برای تهیه این ژله استفاده می‌کنید، لازم نیست شیرین باشد. البته شیرین بودن آن اشکالی ندارد اما لازم نیست برای هرچه شیرین‌تر شدن این دسر به آن شکر بیفزایید زیرا علاوه بر افزایش کالری دریافتی، این کار باعث می‌شود ژله به خوبی نگیرد.

۲. برای اینکه ژله‌ کاملا سفت شود، بهتر است آن را با یک لیوان آب داغ و یک لیوان آب سرد مخلوط‌ کنید و خوب هم بزنید. در غیر این صورت یا ته‌ ژله‌ ورقه‌ای سفت و غیرقابل‌خوردن ایجاد می‌شود یا اینکه سطحی که از ژله بسته می‌شود، شل خواهدشد و هنگام تراشیدن ریزریز نمی‌شود.

۳. ظرفی که برای گرفتن ژله استفاده می‌شود نیز در سفت شدن هرچه بهتر آن موثر است. استفاده از ظروف پیرکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۴. هنگامی که ژله را با آب داغ و سرد مخلوط کردید، بهتر است ابتدا بگذارید در محیط آشپزخانه کمی خنک شود و بعد آن را در یخچال قرار دهید تا بخار نگیرد.

۵. بعد از تراشیدن ژله بهتر است تکه‌های آن را کمی با هم مخلوط کنید و ۳۰ دقیقه دیگر هم در یخچال قرار دهید. به این ترتیب ژله‌های خرد شده بیشتر خود را می‌گیرد.

۶. به جای بستنی وانیلی از بستنی‌هایی با طعم طالبی، گردو، پسته و حتی انبه استفاده کنید. مخلوط شدن این بستنی‌ها با ژله طالبی و لیمو طعم مناسبی ایجاد می‌کند.

۷. بهتر است دسر را در یک کاسه بلوری پایه‌دار بریزید و روی آن را با برگ‌های تازه نعناع تزئین کنید. به این ترتیب بهترین ظاهر را پیدا خواهد کرد.

اگر لاغر هستید

می‌توانید کمی خامه پاستوریزه هم به این دسر بیفزایید و آن را با کمی مغزهای گردو و پسته تزئین کنید. این موادغذایی در واحد حجمی کم هم دارای کالری قابل‌ملاحظه‌ای هستند بنابراین خوردنشان می‌تواند به دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن کمک کند.

اگر دیابت دارید

هرگز به ژله‌ شکر نزنید و از طالبی‌های کم‌شیرین برای تهیه این دسر استفاده کنید. در ضمن بهتر است ژله‌تان نیز از نوع رژیمی و بدون‌قند باشد و از مقدار کمی بستنی برای تهیه این دسر استفاده کنید تا با خوردن آن قندخونتان بیش از حد افزایش پیدا نکند.

اگر یبوست دارید

بهتر است تکه‌های طالبی هم در این دسر اضافه و از مقدار بستنی کم کنید. به این ترتیب مقدار فیبر دریافتی‌تان افزایش پیدا می‌کند و مشکل گوارشی‌تان بهبود خواهد یافت.

ساقی اخوان

error: Content is protected !!