۲۵ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش گروه اخبار استان های ایرنا ، اینکه آمار ابتلا به بیماری و بستری در اکثر استان های کشور روند نزولی به خود گرفته، ناشی از تلاش، همکاری و دقتی است که همه مردم در رعایت پروتکل‌ها و تدابیر خودمراقبتی انجام دادند. هر چند اوج این بیماری بسیار بلند و طولانی بود و میزان بیماران بستری بیمارستان ها هنوز زیاد است، اما ورودی به بیمارستان‌ها کم شده است.

با توجه به هشدارهای مسئولان مبنی بر انتشار ویروس‌های جدیددر برخی استان های کشور، عادی انگاری و بی توجهی  به پروتکل های بهداشتی موج پنجم شیوع کرونا را در استان ها ایجاد می کند، موجی که عبور از ان دشوارتر از قبل خواهد بود. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که مواردی که از ویروس هندی در کشور گزارش شده تحت کنترل است اما استانهای جنوبی و شرقی باید به شدت مراقب باشند البته با اقدامات خوب و به موقع تا حدودی توانسته اند، کنترل کنند و خیالمان را تا حدی راحت کنند.

علیرضا رئیسی همچنین از آغاز واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۵ سال خبر داد و گفت : واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال یعنی متولدان سال ۱۳۲۵ به قبل از امروز آغاز می شود. مشخصات این افراد در شبکه بهداشت وجود دارد و به تدریج با این افراد تماس گرفته یا برای آنان پیامک فرستاده می شود و فعلا نیازی به مراجعه حضوری و ثبت نام نیست.

وی اظهار داشت : واکسیناسیون این گروه سنی حداقل تا دو هفته آینده ادامه دارد. اگر تا روز چهارشنبه این هفته، این گروه از سالمندان ( افراد بالای ۷۵ سال) پیامک واکسیناسیون را دریافت نکردند یا با آنان تماس گرفته نشد می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی salamat.gov.ir با اعلام مشخصات، کد ملی و شماره تماس ثبت نام کنند تا با آنان تماس گرفته شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۱۰ هزار و ۸۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۴۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

۲۵ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، رییس دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان خبر داد و گفت: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن از کاهش ۵۰ درصدی برخوردار شد.

مجید شیرانی افزود: همچنین تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا ۱۵ درصد کاهش داشته است اما با این وجود همچنان تعداد مرگ و میر روزانه در استان با نوسان همراه است و هنوز کاهش قابل توجهی شکل نگرفته است.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز گفت: وضعیت کرونا در این شهرستان بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که در روز جاری، ۲۵ اردیبهشت از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، از قرمز به نارنجی تغییر یافت.

اصغر تنومند داشت: تعداد بستری‌ها در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۲۲ و ۱۸ نفر بوده که این تعداد نسبت به چند هفته قبل روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: موج چهارم کرونا به تدریج در مراغه در حال فروکش کردن بوده اما وضعیت نارنجی شهرستان در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا همچنان شکننده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر بیماران بخش مراقبت‌های ویژه مربوط به بستری‌های یک ماه گذشته است، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بالاست و با این روند طی روزهای آینده شاهد افزایش تعداد فوتی در شهرستان خواهیم بود.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که شمار مبتلایان بستری همزمان کرونا در این استان که ۲۰ روز پیش با رکوردی کم سابقه به ۶۳۳ نفر افزایش یافته بود، طی روزهای اخیر با اجرای سیاست‌های محدودیت‌ساز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به ۳۳۶ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۸۴ نفر کاهش نسبت به یک ماه قبل به ۳۷ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۲۹۷ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۳۳۶ نفر افت کرده است.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل از چند روز پیش از وضعیت قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته و بر همین اساس امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

استان خراسان رضوی نیز بر اساس آخرین رنگ‌بندی نرم‌افزار ماسک از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده است.

هم اکنون هیچ شهرستانی در خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار ندارد و شهرستانهای نیشابور، چناران، کاشمر و گناباد خراسان رضوی که پیش از این وضعیت قرمز داشتند با کاهش تعداد مبتلایان به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده اند.
بر این اساس در حال حاضر شهرستانهای درگز، قوچان، بینالود، مشهد، تربت حیدریه، چناران، کاشمر، سرخس، سبزوار، گناباد و نیشابور خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اعلام کرد: بر اساس اعلام آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای خوزستان از نظر شیوع کرونا، این استان از وضعیت قرمز خارج شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: طبق آخرین رنگ بندی شهرها که ساعتی پیش اعلام شده، خوشبختانه با اقداماتی صورت گرفته در ۲ هفته قبل از عید فطر، تمامی شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

وی افزود: البته ما به شدت نگران هستیم چرا که در ۳ روز منتهی به عید فطر تجمعات بسیاری در شهرهای مختلف استان صورت گرفت که نتیجه آن در ۲ هفته آینده مشخص میشود.

 از استان همدان نیز خبر رسیده است که براساس گزارش ستاد ملی کرونا و رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، آمار و روند ابتلا به ویروس در این استان به طرز محسوسی نزولی شده است.

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان ابراز امیدواری کرد که این روند نزولی همچنان در این استان تداوم داشته باشد، البته تداوم این وضعیت نیازمند همراهی و همکاری بیشتر و مستمر مردم برای اجرای شیوه نامه های بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت که حدود ۴۵ هزار نفر تاکنون در این استان دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رشید حیدری مقدم با اشاره به عملکرد خوب استان همدان در تزریق واکسن کرونا، اظهار داشت: ۴۱ هزار و ۳۸۸ دوز واکسن تا روز گذشته دراین استان تزریق شده ضمن اینکه سه هزار دوز واکسن تولید داخل(انستیتو پاستور) نیز در به متقاضیان همدانی تزریق شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه نخست اجرای مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور را کسب کرده است، افزود: حدود ۱۰۰ درصد کادر بهداشت و درمان، دانشجویان علوم پزشکی، بخش خصوصی زیر مجموعه نظام پزشکی، پاکبان ها و زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و افراد آسیب پذیر استان همدان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر نیز گفت: طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت کرونایی شهرستان‌ های دیلم و جم این استان از نارنجی (پرخطر) به زرد (خطر متوسط) و عسلویه که زرد بود نارنجی شد.

دکتر کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های بوشهر، گناوه، تنگستان، دشتی، دشتستان، کنگان و عسلویه در وضعیت پرخطر و دیر، دیلم و جم زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: براساس آخرین رنگ بندی سامانه ماسک شهرستان پارسیان استان هرمزگان از جمله شهرستان‌های قرمز خیلی پرخطر کرونایی کشور به شمار می‌رود که با توجه به همجواری آن با شهرستان عسلویه و تغییر رنگ عسلویه از زرد به نارنجی مردم این شهرستان‌ها باید درزمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حساسیت بیشتری اقدام کنند.

کشمیری با اشاره به کاهش روند ابتلای روزانه به ویروس کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند بستری کرونایی در بیمارستان‌های این استان از ۴۸۰ به ۳۳۰ نفر کاهش یافته و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو این روند کاهش ادامه یابد.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها از امروز در سراسر کشور افزود: تاکنون ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر در استان بوشهر علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و انتظار است در مرحله جدید واکسیناسیون بخش بیشتری از افراد واکسینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تمام شهرهای این استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند و در شرایط نارنجی یا زرد هستند.

مریم کوشکی بیان کرد: اکنون شهرستان های رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد کرونایی و بقیه شهرستان های ۱۱ گانه استان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

error: Content is protected !!