۴۵ هزار واکسن کرونا به پزشکان بخش خصوصی تزریق شد

به گزارش ایرنا، علی تاجرنیا روز سه شنبه در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، در پاسخ به  خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله اول واکسیناسیون پزشکان که امروز به اتمام می رسد هیچ عارضه جدی پس از واکسن گزارش نشد. البته این واکسیناسیون در بیمارستانهای خصوصی و با نظارت دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد. محل بیمارستان به این علت انتخاب شد که در صورت بروز عارضه بتوانیم به سرعت مدیریت کنیم و امکانات درمانی در اختیار باشد.

وی گفت: سهمیه واکسنی که در اختیار نظام پزشکی قرار داده شده، فقط برای کادر درمان است، البته بخشی از کادر پزشکی که در بیمارستانهای دولتی نیز فعالیت دارند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون وزارت بهداشت هستند.

تاجرنیا گفت: از مجموع ۴۵ هزار واکسنی که از پنجشنبه هفته پیش در اختیار نظام پزشکی قرار داده شد، ۱۴ هزار و ۵۰۰ دوز برای همکاران بالای ۵۰ سال این سازمان در تهران تزریق شد و حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ دوز نیز به شهرستان ها فرستاده شد.

وی افزود: مرحله این واکسیناسیون امروز تمام می شود. فردا را استراحت داریم و اگر ۱۱۰ هزار واکسن آسترازنکا فردا در اختیار نظام پزشکی قرار گیرد. واکسیناسیون کادر پزشکی زیر ۵۰ سال از روز پنجشنبه شروع می شود و احتمالا تا پنجشنبه هفته آینده یا حداکثر ۱۰ روزه تمام می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره واردات واکسن توسط این سازمان گفت: در مورد واردات واکسن توسط بخش خصوصی با وجود مشکلاتی که در زمینه تولید و دسترسی به واکسن در دنیا وجود دارد و کمبود مواد اولیه، تعاملاتی برای واردات واکسن انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مقداری واکسن وارد کنیم. البته به لحاظ اجرایی با توجه به مشکلات تبادل پول و تحریم ها مشکلاتی داریم اما از دو مسیر واردات واکسن را دنبال می کنیم.

وی گفت: واکسیناسیون کرونا در مرحله اول و روزهای آینده در مرحله دوم برای همه اعضای نظام پزشکی که در بخش دولتی فعال نیستند انجام می شود و فقط شامل پزشکان نیست بلکه داروسازان، متخصصان علوم آزمایشکاهی، ماماها و سایر گروه‌های را هم در بر می گیرد. البته اگر همه نیروهای فعال در بخش سلامت اعم از منشی ها، دستیاران و خدمه را هم در نظر بگیریم جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر می شوند که همه آنها به اندازه پزشکان در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و باید به سرعت واکسینه شوند.

تاجرنیا افزود: واکسیناسیون کرونا مطابق اعلام وزارت بهداشت دستورالعمل خاصی دارد و سازمان نظام پزشکی تیز طبق آن عمل می کند البته شنیده ایم که قرار است سند ملی واکسیناسیون در وزارت بهداشت بازنگری شود و شاید نیاز باشد که گروههای دیگری از جمله رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی یا گروههای دیگری نیز در اولویت قرار گیرند.

وی گفت: با وجود درخواست خانواده پزشکان برای دریافت واکسن فعلا نمی توانیم این کار را انجام دهیم زیرا سهمیه واکسن سازمان نظام پزشکی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و با نظارت ماموران شبکه بهداشت انجام می شود اما اگر بتوانیم واکسن وارد کنیم و وزارت بهداشت اجازه واکسیناسیون خارج از سند ملی واکسیناسیون را برای واکسن های غیر رایگان بدهد در این زمینه اقدام می کنیم.

تاجرنیا ادامه داد: از نظر سازمان نظام پزشکی همه واکسن های تایید شده توسط سازمان غذا و دارو معتبر و موثر هستند. فعلا حق انتخاب واکسن نداریم و هر واکسن معتبری که وارد شد باید تزریق شود زیرا اصل اول سرعت عمل در واکسیناسیون است.

وی افزود: در مورد واکسن آسترازنکا نیز از بیش از ۴۰ میلیون واکسن تزریق شده فقط ۲۵ مورد لخته خون گزارش شده و ۱۹ مورد فوتی بوده که عدد بالایی نیست. واکسن های دیگری مثل آنفلوانزا هم عوارض کمی دارند که در این حد قابل قبول است. آسترازنکا یکی از سازندگان قدیمی واکسن در دنیاست. خط قرمز ما معتبر بودن واکسن است که در این زمینه حساسیت های لازم اعمال می شود.
ادامه دارد…

ادامه دارد…

error: Content is protected !!