۷۰ درصد مبتلایان کرونایی مازندران شهرنشین هستند

به گزارش ایرنا ، دکتر قاسم اویس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پایش بیماران کرونایی استان نشان می دهد که وضعیت شیوع ویروس کرونا در مناطق شهری استان غالب است و علت آن هم سطح بالای ارتباطات و تجمعات گروهی و خانوادگی ارزیابی می شود.

وی توضیح داد : طی ۲ ماه اخیر ۱۱۹ هزار و ۱۰۳ مورد تست فوری کرونا از مراجعین به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران گرفته شده که نتیجه ۱۸ هزار و ۷۷۱ نفر معادل ۱۵ درصد مثبت بوده و فرد مبتلا به کووید ۱۹ شناخته شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با بررسی های صورت گرفته مشخص شد ۱۳ هزارو ۱۴۰ مورد مثبت کرونایی ساکن مناطق شهری بودند و پنج هزار و ۶۳۱ مورد در مناطق روستایی سکونت داشتند.

مازندران طبق نتایج سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۳ درصد آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

دکتر اویس سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق شهری را بسیار پایین‌تر از مناطق روستایی ارزیابی کرد و افزود : در کنار این ما شاهد بروز رفتارهای پرخطر بیشتری در مناطق شهری مانند برگزاری مراسم تجمعی از جمله عروسی و جشن های تولد، بازارهای شلوغ ، کم دقتی در حمل و نقل عمومی ، فروشگاه ها و صف نانوایی ها و همچنین مهمانی های شلوغ خانوادگی و دوستانه هستیم که سبب می شود تا کرونا بر مناطق شهری غالب شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که از آغاز همه گیری کرونا تاکحنون ۳۳۶ هزار و ۵۲۷ مورد تست فوری و ” پی سی آر ” کرونا در زیرمجموعه این دانشگاه از مراجعین انجام شد که نتیجه آن شناسایی ۷۱ هزار و ۳۷۹ مورد مثبت مبتلا به کووید ۱۹ بود و از این تعداد هم ۴۵ هزار و ۶۵۸ مورد مربوط به ساکنان شهری و ۲۱ هزار و ۷۲۲ مورد مربوط به روستانشینان بود.

احتمال کوچ کرونا به ییلاقات

این مسئول با اظهار این که غالب بودن کرونا در شهرها به معنای بی توجهی یا عادی سازی در روستاها نیست ، تاکید کرد : بسیاری از شهروندان ما در تجمعات مناطق روستایی با ویروس درگیر شدند ، ضمن این که جمعی از شهرنشینان ما به صورت همزمان در روستاها هم محل اقامت و زندگی د ارند و به همین دلیل هم هرگونه کم توجهی در روستاها می تواند وضعیت را بشدت وخیم کند.

وی با ابراز نگرانی از احتمال کوچ کرونا به مناطق روستایی مازندران با فرارسیدن فصل بهار و افزایش جا به جایی میان مناطق شهری و روستایی ، گفت : با آغاز فصل خوش نشینی و کوچ ییلاقی ، حتما شمار مبتلایان در مناطق روستایی افزایش خواهد یافت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کمبود تجهیزات بهداشتی در مناطق ییلاقی اشاره کرد و نسبت به کوچ ویروس به مناطق کوهستانی که اغلب در معرض بیماری و خطر قرار دارند هشدار داد.

اویس برگزاری دورهمی ها در ییلاقات و مناطق خوش نشین را یکی دیگر از دغدغه مدیریت ویروس کرونا در فصل جاری و تابستان دانست و افزود : از این پس همانند سال گذشته باید مدیریت کرونا در مناطق روستایی هوشیارتر عمل کند. 

مازندران با عبور از سه موج همه گیری از هفته دوم فروردین ماه جاری به طور رسمی وارد موج چهارم شیوع ویروس کرونا شد. در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار کووید ۱۹ بر تخت های بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

error: Content is protected !!