۷۵۰۰ خانوار قمی در طرح شهید سلیمانی حمایت شدند

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا، سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت افزود: واکسن‌ها را بر اساس جمعیت گرفته بودیم و از آنجایی که وزارت بهداشت بر اساس مصرف، نوبت‌های بعدی واکسن را اختصاص می‌دهد، تصمیم مرکز بهداشت استان این بود که گروه‌های سنی را روی جوان‌ترها قرار دهیم.

وی با اشاره به برنامه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و کم‌تر از آن در اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال ادامه داد: در استان در گروه سنی بالا استقبال مطلوبی از واکسیناسیون نداشتیم و انتظار می‌رفت که مانند شهرهای دیگر شاهد مطالبه بیشتر واکسیناسیون باشیم.

وی گفت: در مناطق شهر قم گروه سنی ۷۰ سال را فراخواندیم و تا پایان هفته جاری و هفته آینده نیز این گروه سنی را ادامه خواهیم داد و در مناطق روستایی هم به دلیل کم بودن جمعیت سالمندی، گروه سنی ۶۰ سال به بالا را فراخوان دادیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۸ هزار واکسنی که در استان داشتیم، ۳۳ هزار واکسن تزریق شده است و محموله جدید واکسن را بزودی دریافت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پیش بینی که در خصوص افزایش تعداد فوتی‌ های کرونایی در استان داشتیم، اتفاق نیفتاده و تعداد موارد مرگ در مقایسه با هفته قبل روند کاهشی داشته است و از هفته آینده نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

محبی اظهار داشت: تعداد کل آزمایش‌ های کرونایی قم نیز روند کاهشی را طی می‌ کند و از ۱۱ هزار ۶۹۸ مورد به هشت هزار و ۲۰ مورد کاهش یافته که یک هزار و ۷۸۴ مورد مثبت شده‌ است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: با حمایت‌ های استانداری قم و تلاش هلال احمر نخستین رصد خانه قرنطینه خانگی در قم راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به نرخ استفاده از ماسک در استان قم تصریح کرد: میزان استفاده «ماسک» در بین کارکنان اداره‌ها ۲ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

محبی در عین حال گفت: میانگین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور ۶۴ درصد است که این نرخ در قم بیش از ۷۰ درصد می‎‌باشد.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.   

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!