۸۰ درصد ابتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی خانوادگی است

احمد برادران روز سه شنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه خراسان شمالی در شرایط کرونایی نگران کننده  ای قرار دارد، افزود: پدیده جدیدی که اخیرا در استان به وضوح دیده می شود، ابتلای خانوادگی به کروناست و به گونه ای که بارها مشاهده شده است که همه اعضای یک خانواده به این بیماری مبتلا شده اند و این امر این نشان از افزایش ارتباطات و دورهمی های خانوادگی در شرایط قرمز کرونایی استان دارد.

وی با اشاره به تعطیلی ۹۰ درصدی واحدهای صنفی استان تصریح کرد: متاسفانه علی رغم همکاری های خوب اصناف و کسبه در تعطیلی ها و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، هنوز شاهد ترددهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهرها و حتی برگزاری مراسم های افطاری در شهرستان ها هستیم.                                                       معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی  باتاکید براینکه سلامت شهروندان اولویت نخست ستاد استانی مقابله با کرونا است، اظهار داشت: در شرایط کرونایی خراسان شمالی، سلامت مردم اولویت نخست این ستاد است به گونه ای که هماهنگی لازم با مراجع قضایی استان برای برخورد با هر گونه تخلف کرونایی که سلامتی مردم را به خطر می اندازد، انجام شده است.

 آماده باش تمام بیمارستانها

برادران  با بیان این که تمهیدات لازم برای بدترین وضعیت کرونایی استان اندیشیده شده است، یادآور شد: با توجه به افزایش موارد بستری به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، خراسان شمالی، هماهنگی لازم برای اختصاص بخشی از مراکز درمانی تمام بیمارستان های استان برای پذیرش احتمالی بیماران کوچید ۱۹ انجام شد.

معاون استاندار خراسان شمالی فزود:اگرچه تاکنون به جز بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد به سایر بیمارستانها بیماران کووید۱۹ بستری نشدند،ولی آمادگی برای بستری فراهم شد.

وی گفت: در صورت تحقق این برنامه بخش زیادی از فعالیت غیرکرونایی این بیمارستانها تعطیل می شود.

.معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی با اشاره به افزایشی بودن روند ابتلا به کووید ۱۹ در هفته اخیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بستری و  همین تعداد بیمار نیز پس از بهبودی نسبی مرخص شدند.

به گفته وی هم اکنون بیماران بستری در بیمارستان ها به ۴۸۰ نفر رسیده است.

صدور روزانه ۶۰۰ مجوز تردد به خارج از استان 

جانشین ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: گرچه رویکرد ستاد استانی مقابله با کرونا با استقرار نیروها در مبادی ورودی و خروجی شهرها بر آن است که تردد های  غیر ضروری به حداقل ممکن برسد، ولی در این میان برخی از شهروندان برای انجام معالجه و  درمانی خود ناگزیر به تردد در استان های همجوار بویژه مشهد هستند.

وی افزود: براساس آمار روزانه به طور میانگین ۶۰۰ مجوز تردد به استان های دیگر از سوی فرمانداری بجنورد صادر می شود.

برادران بابیان اینکه هم اکنون دستگاه های اجرایی استان با ۵۰ درصد ظرفیت کارکنان به شهروندان خدمات دهی می کنند، افزود: اگرچه دولت تمامی اقدامات نظارتی و پشتیبانی های خود را برای کاهش شیوع این ویروس انجام داده است ولی شکست این ویروس بدون شک در گرو خود مراقبتی و خودنظارتی شهروندان است.

ویروس کرونا  نخستین بار با شناسایی یک بیمار مشکوک در بجنورد در اسفندماه ۹۸ شیوع یافت و از اوایل فروردین ماه سال جاری پس از بیش از ۱۳ ماه این استان سه موج این ویروس را پشت سر گذاشت و در ۱۰ روز اخیر نیز وارد فاز چهارم این بیماری شد که هم اکنون ۴۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند و همین تعداد بیمار نیز در چند روز گذشته پس از بهبودی نسبی بیمارستان ها را ترک کردند.

error: Content is protected !!