۸۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های بوشهر از بیماران کووید ۱۹ پر شده‌است

دکتر جعفر زارعی زاده روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش مراجعه‌ها و ۲ تا ۳ برابر شدن بستری‌ها تاکنون بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخت معادل ۱.۵ تا ۲ برابر ظرفیت بیمارستان‌های دولتی استان تخت مازاد راه‌اندازی شده‌است.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده ضمن ایجاد تراکم در بخش‌های بستری به ناچار در برخی از بیمارستان‌ها با توجه به تکمیل ظرفیت از راهروهای آنها برای بستری بیماران استفاده شود.

زارعی زاده اضافه کرد: هرچند تلاش شده از همه ظرفیت بیمارستان‌های دولتی برای خدمات رسانی به بیماران کووید ۱۹ استفاده شود اما با توجه به مراجعه‌ها انتظار می‌رود سایر بیمارستان‌های غیردولتی ازجمله تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز در این ارتباط کمک کنند.

وی با اشاره به افزایش شمار بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه بیان کرد: با وجود افزایش ظرفیت اما ضریب اشغال تخت‌های ویژه دربیمارستان‌های استان بوشهر بالای ۹۰ درصد و شمار تخت‌های خالی بسیار اندک است.

زارعی زاده یادآور شد: با توجه به نیازبیماران کووید ۱۹ به بخش مراقبت‌های ویژه ۳۰ تخت ویژه نیز در بیمارستان تازه تاسیس شهدای هسته‌ای بوشهرآماده شده‌است.

وی بیان کرد: هرچند تلاش شده ظرفیت تخت‌های ویژه در اختیار بیماران کووید قرار گیرد اما در کنار این افراد بیماران دچار سکته حاد قلبی، سکته حاد مغزی و تصادفی که به هر دلیل نیاز به اتاق عمل و آی سی یو دارند هم وجود دارد در این شرایط هماهنگ کردن بیماران کووید با غیر کووید بسیار سخت است.

به گفته زارعی زاده به ازای هر ۲ تخت آی سی یو یک نیرو نیاز است هرچند تلاش شده از بیشترین توان کارکنان بخش درمان استفاده شود اما یکی از معضلات اصلی بیمارستان‌ها کمبود نیرو است و براساس برنامه ریزی انجام شده با توان کارکنان طرحی و نیروهای با قراردادهای ۸۹ روزه و سایر شیوه‌های دیگر استفاده شود.

وی بدون اشاره به شمار کارکنان مبتلا به کرونا در استان بوشهر یادآور شد: بسیاری از کارکنان بخش درمان بویژه در اورژانس و بخش مراقبت‌های ویژه کووید مثبت شدند.

زارعی زاده گفت: با آغاز واکسیناسیون تاکنون ۴۵ تا ۵۰ درصد کارکنان درمانی واکسینه شدند و انتظار می‌رود با حمایت انجام شده تا یک ماه آینده همه کارکنان واکسن کرونا دریافت و به نحوی سلامت آنان تامین شود.

وی با بیان اینکه استان بوشهر امروز با سونامی کووید ۱۹ روبرو است گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و بسته شدن درب و پنجره‌ها و روشن شدن وسایل خنک انتظار می‌رود ضمن اینکه مردم نسبت به ایجاد تهویه مناسب اقدام کنند از برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی نیز بپرهیزند.

زارعی زاده تاکید کرد: میزان انتقال در سوش جدید ویروس کرونا نسبت به نوع قبلی بسیار بالاترو شدت بیماری نیز بیشتر است اما در این شرایط مردم باز هم عمق فاجعه را درک نکرده‌اند.

وی ادامه داد: بیشتر ابتلاها به صورت خانوادگی است اما با این وجود باز هم مردم به توصیه‌ها و هشدارها بی توجه هستند و با برخی سهل انگاری و عادی انگاری با جان خود و عزیزانشان بازی می‌کنند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مردم خواست به حرمت همکاران بهداشت و درمانی که با وجود خستگی اما بیش از یکسال است که جان خود را در کف دست گرفته و شبانه روز در بیمارستان‌ها هستند برای حفظ جان خود رفت و آمدها را به کمترین حد برسانند و بیشتر ملاقات‌های خود را به صورت مجازی انجام دهند.

زارعی زاده تاکید کرد: بهتر است در این شرایط که بیماری به سرعت در حال انتشار است برای حفظ جان خود و عزیزانمان تعارف‌ها را کنار گذاشت و دید و بازدیدها و دورهمی‌ها را به زمان دیگری موکول کرد چون امکان وقوع یک فاجعه انسانی دور از انتظار نیست.

به گفته وی مردم باید بدانند در صورت ادامه این روند به طور یقین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی جوابگوی نیازها نخواهد بود و در این فاصله ممکن است مردم بیش از این آسیب ببینند در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها کاری است که باید انجام شود.

وی با تاکید براینکه اصل درمان پیشگیری است گفت: مردم باید مانند گذشته صبوری کنند تا بتوانیم این پیک خطرناک را در سه هفته آینده پشت سر بگذاریم در غیر این صورت ظرفیت‌های بیمارستانی جوابگو نخواهند بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: قبل از عید میزان بستری‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در روز نوسان داشت اما در۲هفته گذشته شمار بستری‌ها به سه برابر معادل ۳۹۰ نفر رسیده و روزانه ۲۰ تا ۴۰ نفر به شمار بستری‌ها اضافه می‌شود.

زارعی زاده گفت: البته با راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی  برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش بستری‌ها انجام شده‌است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این کلینیک‌ها یک سری از بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد ندارند به صورت سرپایی مراجعه و تزریق داروی وریدی را انجام و به خانه می‌روند و تلاش می‌شود به این صورت بستری بیماران مدیریت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه هنوز شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به کرونا در استان افزایش چشمگیری نداشته است گفت: به دلیل افزایش تعداد تخت‌ها و توان پرسنل مراقبت‌های خوبی انجام شده‌است.

زارعی زاده افزود: تاکنون ۵۴هزار و ۶۰۰ بیمار حاد تنفسی در استان بوشهر شناسایی شده که از این شمار ۱۶هزار و ۴۷۰ نفر بستری و تاکنون ۹۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این شمار ۹۲۳ نفر کووید ۱۹ مثبت بوده اند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر۴۰۹ نفر بیمار مبتلا به کرونا دربیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

error: Content is protected !!